igang igen...

Du læser en tråd i debat > vægttab

igang igen...
Så er jeg ovenpå efter en træls omgang influenza med efterfølgende hoste og manglende søvn. Jeg er heldigvis ovenpå inden julen for alvor går i gang og jeg er på toppen... :)

Men PUHA jeg har dårlig samvittighed, vægten er nemlig gået lidt op, og jeg har ikke tastet ind i evigheder på madital :( Mit mål er kun lige halvvejs nået, så har sat mit et nyt...

Mange ting har været oppe til overvejelser - job, liv, livsstil, børn og meget andet. Og jeg SKAL give mig selv mere tid til at være god ved mig selv. Det er jo MIG som vælger...
- hvad jeg putter i munden
- hvad jeg laver i min fritid
- hvad job jeg har
etc.

måske det er fordi året er ved at være omme???

Andre der tager livet op til revision i ny og næ?
Andre som ikke har nået deres mål?
16 år17. december 2007 kl. 19:07
re: igang igen...
Velkommen tilbage. Godt at høre du er blevet frisk igen.

Vi tager vel alle livet lidt op til revision her omkring nytår - selvom det nok for de flestes vedkommende forbliver ved ønsketænkning.

Jeg nåede sådan set mit mål, nemlig 68 kilo - faktisk 67 kilo. Men jeg ville jo gerne have tabt mig lige lidt mere og havde regnet med at kunne gøre det her i december indtil julen for alvor satte ind. Men det ville ikke lykkedes - jeg har taget lidt på og har valgt at forsøge at holde min vægt i stedet.

Men der er vel også grænser for hvor meget man kan tage på i løbet af de sidste 14 dage i december - især når man dog trods alt har fået nogle gode vaner, såsom at spise flere grøntsager. Så må jeg se på hvad skaden er blevet efter nytår og tage det derfra.

Jeg har faktisk ingen ambisioner om at holde min vægt resten af livet i julen. En lille januar-kur til at smide en kilo eller to er vel ok, det var de 12 kilo's overvægt som var generende og de kom af for god levevis resten af året.

Men jeg kan godt forstå hvad du siger, jeg har selv tænkt en del over hvordan i alverden jeg får klemt lidt mere motion ind i min hverdag og i min weekend. Med to små børn i huset og fuldtidsjob, så er man måske lidt mere tilbøjeligt til at ville slappe af i stedet for at fare rundt med løbesko på - jeg er i hvert tilfælde, men jeg er nu heller ikke kendt for mit høje aktivitetsniveau.

Overvejer du at skifte job?
16 år17. december 2007 kl. 20:37
ja jeg har også besluttet bare at gå efter at holde vægten på 60 kg indtil efter nytår, for jeg har ikke lyst til at sidde at tænke juleaften, kun en lille klat ris a la mande, jeg vil være med til at kæmpe om mandelen, og så på den igen fra 1. januar!
16 år18. december 2007 kl. 08:30
Hmm kæmpe for mandlen :-( Der opgiver jeg vist i år. Jeg holder jul med svigerfamilien og deres tradition går ud på at der er mange mandler i skålen og så gælder det om at få flest, så det ender som regel med at den der ÆDER mest får mandelgaven. Latterlig tradition især når man helst ikke vil overæde. Men det må man jo indordne sig under. Så jeg nøjes bare med en enkelt portion og får jeg nogle mandler kan jeg liste dem over til en af ungerne.
16 år18. december 2007 kl. 09:19
hihi ja okay det kan jeg godgt se, det var da en vild tradition egentlig!

men jeg spiser nu også kun indtil maven siger stop, det er ikke så rart at overspise jo, der skal også være plads til et par stykker slik bagefter:)
16 år18. december 2007 kl. 09:57
Kære Helle

Du har fat i det helt rigtige: Det er DIG det handler om! DIT liv, DIN krop og DIN lykke. Det kan synes enormt egoistisk, men husk: Hvis DU har det godt og er fyldt med glæde og energi, flyder det over, så også andre har glæde af dig. Hvis du derimod er et hul af frustrationer og dårligt selvværd, suger du til dig fra de stakkels mennesker der tilfældigvis omgiver dig.

Så altså: Vær egoistisk og tænk på dig selv - for ANDRES skyld ;-)

Det jeg har fundet ud af er vigtigt på min vej mod vægttab (jeg skal tabe 13 kilo) er, at sørge for at forkæle mig selv med alt muligt andet end mad. Dyrke noget mig-tid, hvilket er svært nok med fuldtidsjob, dele-datter, kæreste og et aktivt socialt liv. Jeg indskriver derfor mig-tid i min kalender hvor jeg koncentrerer mig om mit eget mentale helbred. Jeg dyrker Pilates og yoga, mediterer ligefrem (typisk over hvad jeg er taknemmelig for i mit liv og hvordan jeg ønsker mit kommende liv) og ser en film, som jeg ved jeg aldrig kunne lokke min kæreste til at se - måske ligefrem i biografen - ALENE! Det kunne også være den så omdiskuterede "The Secret", som helt klart har nogle tankevækkende pointer, omend jeg ikke er helt enig i alt.

Og så en hyggelig ting at arbejde med på en af dine mig-aftener: Et wishboard! Jeg har lavet et, der udelukkende handler om min krop. Det består af en nedtælling af min vægt, hvor jeg har markeret mine delmål og gjort plads til at skrive datoerne for hvornår jeg når disse mål. Rundt om er der en collage af billeder af mig selv da jeg vejede det jeg gerne vil veje (og havde det forrygende!) og andre billeder (typisk uden hoveder) af kroppe der ser ud som jeg gerne vil se ud. Der er en tegning af den tatovering jeg skal have på højre balle når jeg når mit mål, tankevækkende citater etc. Alt det jeg ønsker mig og kommer til at opnå når jeg når mit mål. Pynt med blomster og glimmer hvis det gør noget godt for dig. Det vigtige er, at dit wishboard skal gøre dig glad og motiveret. Der må ikke være noget negativt på det overhovedet!

Mit wishboard hænger på vægen overfor min seng. Det er det første jeg ser når jeg står op og det sidste når jeg går i seng. Det var sjovt at lave og det holder mig fast også i en positiv tankegang!

Og så en sidste ting: Du har tid nok! Gør som eks-alkoholikere: Tag det een dag af gangen! Vær stolt over dage hvor du gjorde det godt (selv om vægten står stille) og tilgiv dig selv for at falde i - sålænge du har langt flere gode end dårlige dage vinder du på den lange bane! Og det der DET det handler om!

Held og lykke og husk at NYDE hvert et skridt!
16 år3. januar 2008 kl. 11:54
Muumin - det var da en god idé med et wishboard. Den vil jeg lige overveje :)
16 år3. januar 2008 kl. 13:19
Ja også mig. Jeg laver i forvejen scrapbooking, så det gav mig da lige en ide til en side i scrap-bogen.

Jeg må igang med at designe.
16 år3. januar 2008 kl. 13:29
I forlængelse af idéen med et whisboard, som forresten er genial, kan en hurtig løsning, hvis man ikke lige har fået fremstillet sådan et endnu, bare være at kigge på andre menneskers resultater med vellykkede slankekure. Et godt sted at gøre dette er bl.a. flemmingberg.dk..
16 år3. januar 2008 kl. 15:12
Hej Muumin
Tak for en fantastisk kommentar, her tror jeg at du har givet mig et råd jeg kan bruge... Jeg vil med det samme sætte fotos sammen - klippe og klistre! :)
Min jul har givet + på vægten, men jeg HAR sørget og er frisk igen igen, typiske ned- og opture! :(
Men efter at have set bagud et par dage og har nydt julen, ser jeg fremad og det er SKØNT!!! :)
Du lyder meget positiv og i balance med dig selv, hvilket jeg beundrer ved folk...
Jeg selv er lidt flyvsk i min tanker og ikke særlig struktureret!
Min kære mor siger det kommer med årene, og jeg er endnu ikke blevet 30 år, så er spændt på hvad mit liv kommer til at byde mig.

endnu engang tak for et godt indput og mange gange pøj pøj med de - 13 kg. ;)

KÆMPE KNUS
16 år3. januar 2008 kl. 19:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });