at gøre det 100%?

Du læser en tråd i debat > vægttab

at gøre det 100%?
Kunne godt bruge et par kommentarer på min situation:

Jeg har oplevet en ændring de sidste 14 dage.
Det er både positivt og negativt.
Forklaring:
Det er som om min kur er blevet en vane, en rutine jeg bare "gør"... Men det gør også at jeg ikke TÆNKER så meget over det. Der er nogle udflad hvor jeg ikke får noteret herinde på madital, det betyder ikke at jeg lever usundt - jeg får det bare ikke gjort!
For 14 dage siden var jeg 100% tunet ind og PÅ, det var DET min hverdag handlede om.
NU er jeg kun tunet ind 80% og min hverdag er FYLDT med meget andet.

Jeg føler jeg stadig har overskudet og tiden til dette projekt. Det er mit hovede som skal tunes 100% ind på mad, motion og kostvaner igen.

Det kan ses på vægten, den er hverken gået op eller ned - de der har fulgt mig ved at det er sket før HI HI
Men denne gang føles det anderlede, der er ikke panik i mig. - det er også både godt og skidt...

Hvordan får jeg tunet mig selv ind 100%?
- OG motivationen i aller højeste gesr?

Tror nemlig det i bund og grund er godt dette her, man at NU skal jeg stramme ballerne ENDNU mere... :)

På forhånd tak.. og god aften derude! ;)
16 år28. november 2007 kl. 19:28
re: at gøre det 100%?
Jeg tror jeg forstår hvad du mener. Jeg er selv inde i en lignende periode hvor kuren føles normal, den går på auto og motivationen derfor måske ikke er i top.

En ting jeg gør, er konsekvent at skrive al min mad ind (haha... altså bortset fra i de her dage hvor jeg har halsbetændelse og ikke skriver alle mine bentasiler op). Men normalt, så skriver jeg alt op. Det er simpelthen en succeskriterie - hvis jeg ikke skriver et op, så anser jeg det som en lige så stor fejl som hvis jeg spiser en masse uplanlagt slik. Fordi hvis jeg spiser slikket så har jeg da stadig styr på hvad jeg har spist men hvis jeg ikke skriver op, så har jeg slet ikke styr på noget som helst.

Bortset fra det med at få skrevet ind, en slags realitycheck mindst een gang om dagen, så tror jeg det er rigtig godt at man er tunet 80% ind. Altså hvis man passer sin kur og får dyrket sin motion.

Men jeg er helt med på at det ikke føles helt så givende. Du rammer faktisk hovedet på sømmet for mig, også.

Spørgsmålet er hvad vi skal gøre ved det, hvis noget? Jeg havde ikke tænkt mig at gøre mere end jeg allerede gør...
16 år28. november 2007 kl. 21:20
Hej helle

jeg tror ikke det er skidt at det er blevet til en vane med sund kost, det er da en rigtig god ting, så kan det være det er noget du har lyst til at holde fast i:) selvom jeg godt kan give iakob ret i det er godt at få noteret det man har spist, så ved man lidt om hvad man kan forvente og har et lidt bedre overblik over hvor godt det går, men det er da lidt bøvlet når alt skal vejes må jeg nok sige...

nå men rigitg god søndag!
16 år2. december 2007 kl. 13:50
For mig bliver det aldrig helt 100 % - jeg får simpelthen ikke altid skrevet AL min mad ind i madital. Og jeg gider ikke blive stresset over det, for hvis jeg er stresset trøstespiser jeg og det er jo i hvert tilfælde et skråplan.

Men det vigtige er at føle sig motiveret. For selvom jeg ikke altid får noteret min mad ligger regnskabet altid inde i mit hoved. Dvs. jeg har jo prøvet at taste den der morgenkage som en kollega tilbød ind i madital tidligere og jeg ved hvor mange kallorier den koster. Og det betyder så at jeg ved at hvis jeg har spist sådan en, så er der ikke mange kalorier tilbage til aftensmaden og så bliver den bare ekstra "grøn". Det synes jeg selv er en rigtig god måde at tænke på og på den måde er jeg endelig kommet igang med min kur og det føles ikke slemt.

Men jeg ved også at andre har det sådan at det skal være 100% motivation og 100% kur uden afvigelser. Sådan er vi forskellige.

Ha det godt !
16 år5. december 2007 kl. 08:56
Jeg har on-off været i gang i ½ år nu. I den sidste mdr har motivationen været under nulpunktet og der er røget alt muligt "lækkert" ind. Jeg var holdt op med at tænke over det, og fik heller ikke skrevet ned.

Så læste jeg den bog der hedder "endelig slank" og han har de samme sære holdnnger som Lene Hanson, men da der allievel er gået totalt skudder mudder i det, var det da en mulighed. Jeg fik jo ikke spist de mange gange om dagen, fordi det hele skifter hver gang jeg er i nattevagt. Så nu spiser jeg kun frugt og nødder fra midnat til middag og så spiser jeg først rigtig mad når jeg er sulten, dvs oftest først til aften. Så nu rasler de af igen.

Det jeg ville frem til var, at hvis jeg ikke holder stram fokus på at nu er jeg i gang med at tabe mig, så skrider det hele bare for mig. Jeg skal holde fokus 100 % og der må ikke gå hverdag i det, for så spiser jeg det der nu engang er til rådighed og efter gamle vaner. Og så tager jeg enten på igen, i bedste fald status quo.
16 år6. december 2007 kl. 12:14
Det tror jeg er rigtigt for de fleste af os. Grunden til at vi bliver for tykke er jo at vi spiser forkert og for meget, hvis bare vi spiser som vi har lyst til.

Nå ja, og så er der jo den lille detalje med motionen.

Det er derfor jeg tror at de fleste af os bliver nødt til at holde stram fokus på maden i mindst et år så de gode vaner sidder der. Og derefter skal maden gives opmærksomhed hele tiden.

Sådan har jeg det i hvert tilfælde. I samme øjeblik jeg lader tingene flyde lidt, så hælder jeg også i hovedet. I starten lidt ekstra mad her og lidt tilbudt guf der og så er jeg sikker på at det vil lige så langsomt eskalere indtil jeg er tilbage i den gamle gænge igen.

Jeg regner med at tage nogle dage - 4 for at være nøjagtig - her i december hvor jeg ikke taster ind. I morgen, julefrokost i firmaet, er den første. Derefter kommer den 24. december og dagen efter som er julefrokostdag i svigerfamilien.

Men jeg vil stadig tænke over hvad jeg spiser. Alene af den grund at jeg jo ikke kan spise så meget som jeg plejer - jeg har ellers advaret på arbejde om at hvis jeg kaster op, så er det ikke fordi jeg har drukket for meget men fordi jeg har spist for meget. Det syntes de vist var ret muntert. ;-)

Den sidste dag er nytårsaften, som jeg sandsynligvis heller ikke skriver op - det kommer lidt an på hvor besværligt det er.

At skrive op herinde er nemlig min livline - min sikkerhed for at jeg ikke narer mig selv og spiser en masse uplanlagt.
16 år6. december 2007 kl. 19:05
sådan har jeg faktisk også fået det lidt, det er fordi jeg ved at hvis jeg spiser mere end det der allerede er skrevet op, så skal jeg også skrive det og det har jeg jo ikke lyst til men må også sige ja juleaften og nytårsaften og julefrokost 2. juledag er fredet fuldstændig, så de dage skal nydes:-)
16 år6. december 2007 kl. 20:43
Tak for alle jeres svar... :) Jeg tror at jeg skal se på dette i det store og hele - hvor jeg er begyndt at spise meget mere fornugtig og sundt. Det e jo det der skal til for et varigt vægttab, og det er jo det jeg er her for.. :)

Desværre har jeg været røget i en omgang influenza - en drøj en af slagsen jeg ikke er ude af endnu :(

Jeg tabte næsten 1,5 kg på 4 dage, men de er røget på igen. Problemet er at jeg ikke kan få grøntsager og groft brød gennem min ømme hals. :(

Gode forslag?

Jeg har sat TIRSDAG som mit vendepunkts-dag. Håber jeg der har fået det bedre og kan tage en tørn igen. Jeg har gejsten og motivationen 100% igen, så skal bare lige oven på... :)
16 år7. december 2007 kl. 23:14
ja lav en stor portion suppe af grøntsager, den skal du blende, så bliver den cremet og smager dejligt, jeg har en opskrift jeg har brugt her:

Suppe I – 5 liter
2 dåser hakkede tomater, 2 dåser oksekødsfundsuppe, 2½ dl vand, 1 pk. Vegetabilsk eller fransk løgsuppe pulver, 1 bundt forårsløg, 1 bundt selleri, 3 grønne peberfrugter, 1 kg gulerødder og to bouillonterninger. EVT et par fed hvidløg

Du skal skære alle grøntsagerne i stykker og blande ingredienserne i en 5 ltr. gryde. Så kan du supplere med vand hvis det ikke er nok, ved jeg tilsatte ekstra. Den skal koge til grøntsagerne er møre og blendes til en cremet suppe, og så er der serveret:)

og hvis det også er svært med frugten må du ta det dåsefrugt som er i sin egen saft (ikke sukkerlage) og så bananer

men i det hele taget burde kogte grøntsager heller ikke generer så meget i halsen.. men håber du kunne bruge det til lidt
16 år8. december 2007 kl. 10:28
En rigtig god idé med suppe - ELSKER suppe! Det står på menuen i morgen! :)
Jeg er begyndt at kunne få brød ned, så aftensmaden stod på rugbrødsmadder - så mon ikke jeg er ved at komme mig! :)

Tak for godt råd!
16 år9. december 2007 kl. 20:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });