Kommentarer fra andre

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kommentarer fra andre
Jeg har et par gange fået kommentarer i retning af: "Nej hvor er du blevet tynd. Du skal vel ikke tabe dig mere?".

Hvorfor siger folk sådan? Jeg er lige netop kravlet ned i nærheden af BMI på 25 - men kunne sagtens tabe mig 10 kilo mere oven i de 10 jeg allerede har tabt og så stadig være normalvægtig (BMI 22-24).

Jeg ved godt hvorfor folk siger sådan - jeg ser jo tynd ud i forhold til før. Og folk er sikkert nervøse for at jeg skulle udvikle mig en spiseforstyrrelse i den anden retning. Men hvorfor? Er der nogen som helst eksempler på folk på omkring 40 år med omkring 15 kilo's overvægt der er blevet anorektikere?

Jeg er altså ikke slank endnul Det sårer mig egentligt ikke, men det irriterer mig altså. "Hej, jeg er igang med et arbejde her. Hvis du ikke kan hjælpe med opmuntring, så ti dog stille!". Det siger jeg naturligvis ikke - for de mener jo det bedste. Men irriterende - det er det altså. Jeg siger til dem at skulle jeg blive så tynd de ikke kan få øje på mig, så kan de bare gå efter stemmen - den skal nok blive der.

Har I også fået sådanne nogle kommentarer? Hvordan håndterer I dem?

(Man kan naturligvis leve i sin egen boble og ikke tage sig af andres kommentarer - jeg trækker også på skuldrene, men når nummer 3 kollega på arbejde siger det, så generer det mig altså).
17 år8. november 2007 kl. 10:21
re: Kommentarer fra andre
Jeg tror egentlig det handler om at de gerne vil give dig en kompliment men kommer til at sende den afsted med et negativt fortegn istedet for et positivt.

Den negative: Hold op hvor er du blevet tynd....nu skal du da ikke tabe mere....

Den positive: Hold op hvor har du tabt dig...det ser flot ud...

Det hænger jo også sammen med at rigtig mange stadig ser på det som en kur...og ikke en livsstilsændring. At nu har du da vel nået målet...så skal du ikke stoppe kuren nu....men nej det er jo netop det man ikke skal...der skal fortsættes sådan i resten af ens liv...og derfor ryger der måske nogle flere kiloer indtil man har nået balance punktet.

Hvordan man så får afsendt det budskab...det er nok rigtig svært ;-) men finder du et svar vil jeg gerne have det *s*.

17 år8. november 2007 kl. 13:16
Hvordan ser de selv ud, de der siger sådan. Hvis nogen af dem selv har et par kilo eller ti for meget på sidebenene, kan der måske ligge lidt misundelse bag. Måske tænker de også: Når jeg ikke kan tabe mig, så skal du heller ikke. Og slet ikke tabe mere. Nu havde personen måske lige en "forbundsfælle" i dig da du stadigvæk var tyk.
Andre (tynde) tænker måske: Nu skal du jo heller ikke komme til at se for godt ud. Er det ikke også nogle af de samme som altid prøver at lokke dig til at afvige fra din kur og spise usundt?
Jeg ved det ikke, det var bare en tanke.
17 år8. november 2007 kl. 18:17
Måske har I ret. Underbevidst modvilje mod at miste en forbundsfælle eller dårlig evne til at give komplimenter - det er faktisk egenskaber jeg godt kunne tillægge de folk som har sagt de ting.

Tak for at I ville dele jeres tanker med mig. Nogen gange er det rart at få ting sagt og vendt, så det ikke går een på. Nu kan jeg lidt bedre glemme det.
17 år8. november 2007 kl. 19:42
Hej iakob

Ja, tror også du skal høre budskabet bag ved ordene.

Prøv næste gang at gøre dig selv den tjeneste at spørge dem, hvorfor de mener du ikke skal tabe mere. Bede dem om at uddybe. Spørge til, hvad deres bekymring er. I stedet for ikke at sige noget. Så får du måske svar på nogle af dine ikke-stillede spørgsmål.

Du kan også vende den om og fortælle dem, hvad du har brug for, at de siger. F.eks.: "Tak fordi du bemærkede, at jeg er blevet tynd. Jeg vejer rent faktisk 69,5 kilo og er kun lige kravlet ned i nærheden af en normalvægtig BMI. Mit mål er 60 kilo, så jeg mangler jo lidt endnu. Så på nuværende tidspunkt har jeg stadig brug for opbakning til at klare de sidste kilo, jeg mangler. Hvad siger du til det?"

Eller noget i den retning.

Så tror jeg, at du kan få vendt tingene lidt op og ned og fortalt dem, at du rent faktisk ikke er for tynd endnu. På en god måde.

Bare et par idéer.

Anna
17 år8. november 2007 kl. 22:22
PS.

Jeg oplevede en kommentar fra en kollega, da jeg sagde at jeg stadig mangler at tabe ca. 20 kilo. Hvorefter hun sagde "neeej, det gør du da ikke, så bliver du da alt for tynd". Da jeg fortalte hende, hvad jeg rent faktisk vejer, og at BMI endda tillader at jeg vejer under de 70 og stadig er normalvægtig, så blev samtalen anderledes. Og vi snakkede om, hvad jeg ville gøre for at nå de næste kilo osv. osv.

Anna
17 år8. november 2007 kl. 22:25
God idé, Annap

Jeg plejer ellers ikke at skjule hverken min kur eller min vægt. Det gjorde jeg før i tiden og i starten af min kur. Men da jeg kunne se at jeg havde fat i noget af det rigtige og jeg kunne mærke at jeg havde brug for at tale om det, så har jeg faktisk været ret åbenhjertig omkring kuren, selv min vægt.

Men når folk kommer med kommentarer når jeg passerer dem i kantinen eller når jeg er på vej til et møde, så har jeg ikke lige tid til dybsindig snak - og så bliver det let lidt overfladisk. Men jeg har da fortalt kantinedamen at selvom jeg tabte 10 kilo mere så ville jeg stadig være normalvægtig.

Men tak for rådet - det vil jeg benytte mig af. Også i andre sammenhænge, tror jeg :-)
17 år9. november 2007 kl. 09:04
Jeg nikker i takt med at jeg læser de andres kommentarer... :)
Tror virkelig at det er postivt ment fra folk der ikke synes du skal tabe dig mere - tror de mener at du ikke behøver det for at se b.. godt ud! ;)
Så de må jo synes at dit vægttab har gjort du ser fantastisk ud...

Tror annap har fat i noget af det rette.

Min mor har tabt sig en del (efter at min far døde) og folk synes det var sååå forærdeligt (af årsagen til hendes vægttab) men hun synes det er skønt og vil holde vægten. For nu vejer hun jo bare det hun burde have gjort heletiden! ;)

PS: Folk som taber sig en del, kan godt se lidt syge ud - indtil man vænner sig til at se på deres nye udseende. Måske det også er derfor de ikke synes du skal abe dig mere?!
17 år11. november 2007 kl. 21:26
Jeg er ikke i tvivl om at deres kommentarer er venligt ment - så jeg er ikke sure på dem. Bare lettere irriteret.

Men du har sikkert ret.
17 år12. november 2007 kl. 10:21
Jeg har også tænkt lidt over at vi mennesker er jo vanedyr...Når der er nogen som pludselig gør noget andet så bliver andre omrkring denne person opmærksom på forandringerne men ved ikke helt hvad der sker.

Når nu alle kender dig som iakob med overvægt så bliver de lidt usikker fordi du bryder ud og gør noget andet....hvad er det egentlig lige der sker her...du forandre dig, gør andre ting end før...altså skal de til at forholde sig til dig på en anden måde...derfor...må du da også snart skulle stoppe den der kur...;-) så i kan komme tilbage til den gamle rytme.

Måske er jeg helt forkert på den og jeg tror heller ikke det er en bevist tankegang hos dine kollegaer.
17 år12. november 2007 kl. 15:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });