Ny herinde - præsentation og lidt spørgsmål

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Ny herinde - præsentation og lidt spørgsmål
Hej alle medtabere.
Jeg er 37 år, vejer 96,4 kg og har været mere eller mindre overvægtig det meste af mit voksenliv. Jeg har tabt mange kg. ved forskellige kure, nupo - ddv - suppekure osv. Men desværre taget det hele på igen + lidt ekstra. Da min vægt var faretruende tæt på 3 cifre fik jeg nok. Nu skulle det være. Og ikke bare en kur som så mange gange før, men en varig ændring. Dette program tror jeg er rigtig godt for mig. Siden jeg startede for 3 dage siden har jeg ihvertfald fået øjnene op for hvor mine problemer ligger. (og har allerede tabt mig lidt)

Jeg har dog et spørgsmål som jeg håber at kunne få hjælp til. Jeg har ikke rigtig kunne finde ud af det her på siden.
Aktivitetsniveauet er på forhånd udfyldt. Er det mit basalstofskifte og al aktivitet skal udfyldes udover det? Og hvordan finder jeg ud af det der indeks? (det er sat til 1,5)

Held og lykke til jer alle
10 år20. juni 2014 kl. 09:18
Totalt energibehov
Hej bricha07,

Velkommen til :-)

Aktivitetsniveauet er på forhånd sat til 1,5. Du kan ændre det under Min profil > Indstillinger > Aktivitet.

Det anbefalede er 1,6 men desværre ligger mange under dette. Derfor er det forudindstillet til 1,5 med mulighed for at ændre.

Prøv evt. at udfylde en hel uge og se, hvad dit samlede tal bliver. Se det under Min dag > Motion > Detaljer om motion. Så får du et godt indtryk af, hvor du ligger.

Tallet er i øvrigt ikke dit basalbehov, men dit totale energibehov. Lad os sige, at dit basalbehov er 1400 kcal. Så vil dit totale energibehov være 1400 kcal x 1,5.

Jeg håber, at jeg besvarede dit spørgsmål. Du er meget velkommen til at spørge yderligere ind for uddybning eller nyopståede :-)

Mvh Lone
10 år20. juni 2014 kl. 10:37
re
Tak for svar.
Lad mig lige forstå det korrekt. Basalbehov er det kroppen skal bruge for at opretholde kroppens funktioner, organer osv. ikke? Det totale energiforbrug er vel udregnet efter graden af aktivitet. Derfor forstår jeg ikke helt at det er forudindstillet til 1.5, da det jo er yderst forskelligt fra person til person?
Dette MET niveau. Hvordan finder jeg ud af hvad niveau jeg ligger på? Skal jeg indtaste alt - også sidde stille, sove osv.? for at finde ud af hvad det ligger på?
10 år20. juni 2014 kl. 14:41
Du kan enten vurdere hvor aktiv du er, eller du kan taste alt (sove, spise, sidde, støvsuge, gå, i bad osv) i en periode (fx 24 timer eller en uge).
Personligt har jeg et skrivebordsjob og sidder ofte foran tv'et det meste af aftenen, dog med en lille gå-tur på ca. 30 minutter 3-4 gange om ugen. Jeg ender omkring 1,3-1,4.

Håber du får det du har brug for herinde - uanset om det er støtte via forummet her eller bare "for dig selv" ved at taste mad og aktivitet ind og se hvordan det hele passer sammen :)
9 år14. august 2015 kl. 15:22
Jeg har ligesom Fedania skrivebordsarbejde, og ser flere timer tv, computer eller læser om aftenen. For mig fungerer det med 'basisniveau' på 1.3, og så taste al yderligere bevægelse ind, også når jeg står ved hæve-sænkebordet. Det gør jeg faktisk altid nu, efter jeg blev opmærksom på forskellen i energiforbrug :-) Cykling, gang, stavgang, løb, svømning etc. taster jeg også. Men ikke f.ex. at stå og lave mad.
9 år14. august 2015 kl. 22:13
Hej
Jeg er en kvinde på 38, mor til to børn på 9 og 11. Jeg har været overvægtig siden min første graviditet, og har aldrig rigtigt taget mig sammen for at gøre noget ved det. Det gør jeg så nu. Jeg er 162 cm høj. Jeg startede på 84 kg for et par uger siden, og vægten siger nu 81,6. Målet...? Synes det er svært at sige, ved godt at ideal vægten siger meget lidt, men jeg vil nok være glad hvis jeg landede på omkring de 68 kg. Jeg sætter delmål, 5 kg ad gangen. Er herinde for at taste vægt ind, og se kurven gå nedad, og tænkte at jeg måske lige ville involvere mig lidt mere i trådene, og forhåbentlig blive yderligere motiveret :-)
9 år28. august 2015 kl. 11:28
Velkommen heidimadsen
Vi er en del, der fast skriver dagbog om løst og fast under "Personlige dagbøger" - det ku du også gøre, hvis du gerne vil være med i glæder og sorger.
Der er også en "vejeklub" under "Vægttab 10+" - hver torsdag oprettes en ny tråd, der hedder "Ugens taber uge ## - vejning". Der er du også velkommen. Hver weekend kåres ugens taber, og resultatet står i tråden "Ugens taber uge ###
9 år28. august 2015 kl. 12:31
Hej ;-)
Hejsa :-)
Jeg er ny , hedder Sofie og er 29 år og bor i Rødovre . Jeg har før tabt 20 kg men taget dem på igen :/ . Men nu skal jeg igang igen er lige blevet enlig mor derfor har der været andre ting at tænke på men nu skal jeg af med de 30 kg
9 år29. august 2015 kl. 06:47
Velkommen Soffekb. Håber du får glæde af madital. Jeg har tabt 29.5 kg, så bare fang an.
9 år29. august 2015 kl. 18:50
Velkommen Soffekb. Håber du får glæde af madital. Jeg har tabt 29.5 kg, så bare fang an.
9 år29. august 2015 kl. 18:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...