#2 af beyondswish (slettet)
Vendepunkt! Nu er det nu!..
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+beyondswish (slettet)
Hej FrkSkj og velkommen herinde.
Jeg synes som udgangspunkt at du har fat i noget af det rigtige med at tælle kalorier og leve efter en pco-venlig kost. Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået dit spørgsmål vedrørende kalorier korrekt, men ja som udgangspunkt tager programmet fast i de kalorier du forbrænder om dagen og så skal du spise xx antal mindre kalorier for at tabe dig.
Med hensyn til PCO kost er der flere herinde der har levet efter det før, så håber meget at de kommer på banen. Jeg selv spiser ikke pco kost som sådan, men min livsstil ligger lidt derhen ad og det har virkelig gjort en kæmpe forskel for mig. Jeg holder mig også fra brød (pånær knækbrød - masser af fibre = MUMS for maven), pasta, ris og slik. Da jeg tabte mig holdt jeg mig desuden også så vidt muligt fra alkohol, for mange frugter og kartofler...
Jeg kan anbefale at kigge lidt omkring herinde og se hvad andre skriver i deres tråde/dagbøger... Der er rigtigt mange erfaringer, tips og gode råd som du måske kan nyde godt af.
Endnu engang velkommen til, og held og lykke med din rejse til en ny sund krop og livsstil :)
Jeg synes som udgangspunkt at du har fat i noget af det rigtige med at tælle kalorier og leve efter en pco-venlig kost. Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået dit spørgsmål vedrørende kalorier korrekt, men ja som udgangspunkt tager programmet fast i de kalorier du forbrænder om dagen og så skal du spise xx antal mindre kalorier for at tabe dig.
Med hensyn til PCO kost er der flere herinde der har levet efter det før, så håber meget at de kommer på banen. Jeg selv spiser ikke pco kost som sådan, men min livsstil ligger lidt derhen ad og det har virkelig gjort en kæmpe forskel for mig. Jeg holder mig også fra brød (pånær knækbrød - masser af fibre = MUMS for maven), pasta, ris og slik. Da jeg tabte mig holdt jeg mig desuden også så vidt muligt fra alkohol, for mange frugter og kartofler...
Jeg kan anbefale at kigge lidt omkring herinde og se hvad andre skriver i deres tråde/dagbøger... Der er rigtigt mange erfaringer, tips og gode råd som du måske kan nyde godt af.
Endnu engang velkommen til, og held og lykke med din rejse til en ny sund krop og livsstil :)
10 år14. januar 2014 kl. 07:30
Firkanten (slettet)
Velkommen.
Kalorietælling, learning by doing og små skridt er gode elementer i en ny livsstil. Du skal finde ud af hvad der passer til DIG. Læs om de nye "kure/livsstile" og pluk hvad du kan bruge. Her tænker jeg på 5:2, dukan, LCHF og den slags. Det kræver en større omlægning oppe i hovedet for at man kan indrette sig fuldstændigt - og jeg tror ikke på at det kan være sundt at kun leve på én måde altid. Der skal også være plads til udsving, til fest og til alt muligt andet. Og plads til at falde af hesten og kravle op på den igen.
Brug siden her - især når det går dårligt/galt. Det er her man har brug for støtten og hjælp til at genfinde motivationen.
Meld dig også gerne ind i Ugens taber (en tråd, hvor man vejer ind torsdag/fredag og hvor det et eller andet sted forpligter en til at holde stilen) og opret også gerne en dagbog, så vi kan kommentere og støtte. Og i øvrigt lære dig at kende. ;-)
Jeg glæder mig til at følge dig.
Kalorietælling, learning by doing og små skridt er gode elementer i en ny livsstil. Du skal finde ud af hvad der passer til DIG. Læs om de nye "kure/livsstile" og pluk hvad du kan bruge. Her tænker jeg på 5:2, dukan, LCHF og den slags. Det kræver en større omlægning oppe i hovedet for at man kan indrette sig fuldstændigt - og jeg tror ikke på at det kan være sundt at kun leve på én måde altid. Der skal også være plads til udsving, til fest og til alt muligt andet. Og plads til at falde af hesten og kravle op på den igen.
Brug siden her - især når det går dårligt/galt. Det er her man har brug for støtten og hjælp til at genfinde motivationen.
Meld dig også gerne ind i Ugens taber (en tråd, hvor man vejer ind torsdag/fredag og hvor det et eller andet sted forpligter en til at holde stilen) og opret også gerne en dagbog, så vi kan kommentere og støtte. Og i øvrigt lære dig at kende. ;-)
Jeg glæder mig til at følge dig.
10 år14. januar 2014 kl. 07:58
silvercocker
Jeg forstår godt du er rundforvirret med tre forskellige tal for kalorier. Det første tal, de ca 1600, er som du skriver det programmet her har udregnet du skal spise for at tabe dig den mængde du gerne vil have. Det største tal, 2600, er programmet nået frem til gennem dit aktivitetsniveau. Det kan meget vel være at dette tal ligger for højt, men det er noget du kan rette på oppe i højre hjørne på det lille tandhjul. Dette tal er udtryk for hvor meget du i teorien forbrænder på en standard dag. Når du indtaster motion eller anden aktivitet, bliver dette tal højere, altså kan du spise mere inden du tager på. De ca. 2000 kcal er din basis forbrænding, den mængde energi din krop har brug for for at fortsætte med at trække vejret, omdanne fedt til energi, kulhydrater til sukker, og ikke at forglemme den energi det tager for tarmene at trykke indholdet længere ned (peristaltik).
Så, uden motion skal du lige nu spise mindre end din krop har brug for, for at fortsætte med at fungere. Det er ikke holdbart i længden og derfor vil kroppen efter en periode nedsætte sin forbrænding så de 1600 kcal kan inddække behovet. Dette er ikke positivt, det vil ødelægge din evne til at tabe dig og gøre at du skal skære yderligere ned på indtaget for at kunne skifte nogle kilo. Derfor skal du forbrænde 400 kcal mere hver dag, således at du kan spise 2000 kcal om dagen samtidig med at du taber dig det antal kilo om ugen du har sat dig for.
Bedst er nok at du affinder dig med et langsommere vægttab og retter dit mål så du ikke skal spise under dit basisindtag, når nu du ikke har fundet en motionsform der passer til dine evner.
Velkommen til, og ja, her er og har været kvinder med PCOS. Når du begynder at blive fortrolig med forummet kan du gå tilbage i gamle tråde og lede efter dem der er PCOS relevante - for de er der.
Så, uden motion skal du lige nu spise mindre end din krop har brug for, for at fortsætte med at fungere. Det er ikke holdbart i længden og derfor vil kroppen efter en periode nedsætte sin forbrænding så de 1600 kcal kan inddække behovet. Dette er ikke positivt, det vil ødelægge din evne til at tabe dig og gøre at du skal skære yderligere ned på indtaget for at kunne skifte nogle kilo. Derfor skal du forbrænde 400 kcal mere hver dag, således at du kan spise 2000 kcal om dagen samtidig med at du taber dig det antal kilo om ugen du har sat dig for.
Bedst er nok at du affinder dig med et langsommere vægttab og retter dit mål så du ikke skal spise under dit basisindtag, når nu du ikke har fundet en motionsform der passer til dine evner.
Velkommen til, og ja, her er og har været kvinder med PCOS. Når du begynder at blive fortrolig med forummet kan du gå tilbage i gamle tråde og lede efter dem der er PCOS relevante - for de er der.
10 år14. januar 2014 kl. 10:27
helle.loyche@gmail.com
Jeg vil gerne hjælpe(s) ;)
Kære trådstarter! Bortset fra en kunstig hofte, er jeg i samme situation som dig; et par år ældre og "kun" 119 kg tung, men jeg lider også af PCOS og dét i meget svær grad endda!
Mht PCOS-venlig kost, må jeg ærligt indrømme, at jeg til at starte med bare vil tabe mig. Selvfølgelig skal det ske via kostændring, men for at være ærlig må de "rigtige" madvarer komme i anden række; ikke at jeg skal tabe mig å snickers og kakaomælk, men jeg vil ikke og har ikke råd til at give 10,- ekstra for brun pasta!
Jeg bruger desværre meget af min tid på at sidde ned, da jeg arbejder på kontor og selvom jeg tager trapperne, står op ofte osv, er det svært finde tid til "rigtig" motion, da jeg bruger næsten tre timer på transport hver dag og så LIGE skal nå at handle ind, gøre rent osv når jeg kommer hjem igen.
Når dét så er klaret, kan jeg meget lidt overskue en lang gåtur.
Jeg ved det er en dårlig undskyldning, men en del af PCOS er desværre ofte træthed og dén døjer jeg med, så det er altså ikke kun dovenskab for mit vedkommende.
Nå, men for at gøre en lang historie kort, hvilket nok er for sent nu, vil jeg bare sige, at jeg meget gerne vil være med dig og det ville være rart med én i samme vægtklasse, der kan forstå problemerne og sparre med mig ;)
Mht PCOS-venlig kost, må jeg ærligt indrømme, at jeg til at starte med bare vil tabe mig. Selvfølgelig skal det ske via kostændring, men for at være ærlig må de "rigtige" madvarer komme i anden række; ikke at jeg skal tabe mig å snickers og kakaomælk, men jeg vil ikke og har ikke råd til at give 10,- ekstra for brun pasta!
Jeg bruger desværre meget af min tid på at sidde ned, da jeg arbejder på kontor og selvom jeg tager trapperne, står op ofte osv, er det svært finde tid til "rigtig" motion, da jeg bruger næsten tre timer på transport hver dag og så LIGE skal nå at handle ind, gøre rent osv når jeg kommer hjem igen.
Når dét så er klaret, kan jeg meget lidt overskue en lang gåtur.
Jeg ved det er en dårlig undskyldning, men en del af PCOS er desværre ofte træthed og dén døjer jeg med, så det er altså ikke kun dovenskab for mit vedkommende.
Nå, men for at gøre en lang historie kort, hvilket nok er for sent nu, vil jeg bare sige, at jeg meget gerne vil være med dig og det ville være rart med én i samme vægtklasse, der kan forstå problemerne og sparre med mig ;)
10 år14. januar 2014 kl. 19:57
Mit kcal indtag og usunde/forkerte madvaner har for længst taget over... Men nu er nok, NOK! Jeg vil tage kampen op... Har igennem en længere periode vidst, at min overvægt har store konsekvenser for mit helbred... Det er bare først nu, at jeg føler mig i stand til at gøre noget ved det...
Jeg lider af PCOS.. Jeg har forstørret æggestokke, flere ægblærer end der burde være, ikke haft menstruation/ægløsning i 4-5år, er æbleformet, en del øget hårvækst mange steder på kroppen og mit hår på hovedet er blevet tyndt... Er uden behandling, da min læge siger at vægttab er vejen til at mindste symptomerne og forhåbentlig sætte fut i min cyklus igen.
Min overvægt gør også, at jeg døjer med at trække vejret når jeg sover og derfor sover enormt dårligt, så er træt og uoplagt om dagen, hvor jeg burde være frisk efter en nats søvn.
Næsten dagligt halsbrand.
Oveni det hele har jeg en kunstig hofte. Daglige smerter, som dog aldrig helt vil forsvinde men som forhåbentlig kunne blive markant mindre med et vægttab. Samtidig er det også en udfordring, for som det ser ud nu kan jeg ikke dyrke alverdens motion uden, at være i smertehelvede flere dage efter.
Jeg er nået til et vendepunkt! Jeg må lægge mit liv om, for mit eget bedste..... Så er det bare lige, hvordan gør jeg det bedst muligt?..
Jeg har en lille smule viden om pcos kost, dog slet slet ikke nok til, at jeg føler mig rustet til at spise efter principperne ALTID. Selvfølgelig er der visse ting jeg prøver som udgangspunkt, at undgå. Fx. Hvidt brød, pasta, ris, kartofler, sukker/søde sager - generelt kuldydrater. Men hele den 'verden' er en jungle uden lige og svær at overskue synes jeg.
Tænker lidt, at hvis jeg tager højde for overstående og samtidig mindsker mit kcal indtag, så er det vel rette vej? ..
Efter udregningerne herinde kan jeg spise 1.651 kcal om dagen for at holde mit mål på -1kg om ugen.. Men jeg skal spise 2.058 kcal om dagen? og så står der, at jeg har forbrændt 2.675 kcal?
Vil det så lige, at min krop reelt har brug for 2.675 kcal om dagen, fordi det er det jeg forbrænder og så for at tabe mig i vægt, kan ligge i et kcal underskud på ca. 1000 kcal og derfor kommer ned på de 1.651?
Er her mon nogle PCO piger, der har nogle råd eller noget vejledning de har lyst til, at dele ud af? Da jeg synes det er håbløst indviklet det hele.
Ud over det søger jeg råd, vejledning osv omkring vægttab... Alt har interesse.. Råd om let motion, der ikke belaster hofterne for meget...Mad...Evt kosttilskud.. og hvad I ellers måtte have af erfaring og viden, som I vil dele ud af....
Tak, fordi i ville læse det jeg har skrevet :) Håber på lidt respons...