Puha sikke en øjenåbner :(

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Puha sikke en øjenåbner :(
Ved godt jeg har for mange kilo siddende på kroppen. Ved også godt de skal af.

MEN har så lige fundet ud af jeg er KUN4 kg fra at ryge fra kategori overvægtig til fedmeklasse 1 !!!!! Jeg får det seriøst dårligt over at jeg har ladet stå sådan til.

Nå men jeg skal altså tabe mig en 20-25 kg !!! Hold kæft det virker uoverskueligt. Men må jo "bare" tage 5 kg af gangen.

Jeg ved godt alle de gode råd om kost og motion. Men det er sgu nemmere at føre ud i praksis end bare lige.

Jeg ville rigtig gerne have en snak med en diætist som kunne hjælpe med at få sammenlagt en sund og gerne billig madplan. Men pengene er bare rigtig små. Så er der nogen der ved om man kan få hjælp til dette igennem ens egen læge eller andre veje ??? Jeg ved jo godt jeg ikke er i den alarmerende vægtklasse, men det kommer jeg jo, hvis ikke jeg får vendt denne synkende hval. For jeg er altså nød til at få lavet mig en god kostplan. Mine største syndere er at stort set al mit væskeindtag består af cola, og at jeg stortset intet spiser før aftensmaden, men så spiser jeg også rigtig meget. og ja så hygge spiser jeg meget om aftenen også, ikke slik som sådan, men bare meget. Og det skal jo skiftes ud med vand, og en masse små måltider over hele dagen. Og der må jeg sgu nok have lidt hjælp, for er så ideforladt som noget kan være.

Jeg har taget første skridt og meldt mig til fitness. Idag har jeg lovet knægten vi hygger med pandekager til MGP og det skal selvfølgelig overholdes, men så skal det altså også være SLUT !!!!

Men er der nogen herinde der kunne tænke sig at være med til at holde hinanden ved ørene ???

11 år18. maj 2013 kl. 17:10
re: Puha sikke en øjenåbner :(
Jeg ved ikke om man selv skal betale, hvis lægen henviser en til diætist - men prøv at ring og spørg? Få eventuelt en tid hos lægen uanset - de er fint kvalificerede til at tage en generel snak om vægttab og hjælpe dig det første stykke.

Hvis du har sundhedsforsikring via arbejde, så bør du kigge på, om du den vej igennem er berettiget til et antal konsultationer med diætist. Nogle ordninger er det ved 27 BMI og andre ved 30 - og så kan det være alt fra 5 over 10 til ubegrænset antal konsultationer. Så det kan være en mulighed.

Hvis det var mig, så ville jeg starte med at indtaste højde, vægt og aktivitetsniveau her på siden, samt sætte et mål. Når det er klaret, så kan du under "min dag" se hvor meget du mindst (op til "min" - symboliseret ved det røde felt) skal indtage hver dag, samt hvor meget du skal indtage for at nå dit mål ("mål" - symboliseret med et grønt område). Og så ville jeg veje og indtaste min mad i hvert fald 14 dage for at se hvordan min "normale" mad ser ud i forhold til målet. Så har du i hvert fald et godt udgangspunkt for hvad der er galt og hvor der skal rettes op :)
11 år18. maj 2013 kl. 17:44
Alt det har jeg gjort, og ved også godt hvor den er galt henne.

Det er mere hjælp til at få sat en fornuftig madplan op. For der er jeg bare ikke særlig kreativ, og går lynhurtig død i den fordi den så bare kommer til at gentage sig selv dag for dag.

Samt jeg så har en dreng som godt kan tåle at der kommer lidt ekstra kalorier ind, da han har en høj forbrænding.
11 år18. maj 2013 kl. 19:15
Jamen, der er da intet galt i at spise det samme dag efter dag, hvis fordelingen mellem protein, fedt og kulhydrater er fornuftig, og det indehoolder den mængde energi du har brug for?
Og hvad angår din dreng, så får han da bare det samme. Hvis han er under 15 så kan han sikkert endda få helt det samme i samme mængde, mens hvis han er ældre, så skal han måske have lidt større portioner. Men I kan sagtens have samme udgangspunkt, selvom I har forskellige mål :)

Jeg har for nyligt lavet en kostplan til en styrketrænende mand som har brug for 3400 kalorier om dagen. Jeg gav ham nogle forslag til de forskellige måltider, og lod ham så arbejde videre med det selv ud fra hvad han havde lyst til, da han havde forstået grundprincippet (jeg bad ham ramme de 3400 kcal, få mindst 2g protein og 1g sundt fedt pr. kg kropsvægt hver dag - så kunne han selv vælge hvornår på dagen han vil have hans proteiner osv.). Bare for at illustrere, så er forslagene her (du kan selv justere mængderne, så de passer til den mængde energi du har brug for til de forskellige måltider):

Morgenmad kunne være:
120g havregryn med 3 dl letmælk samt 20g mandler/hasselnødder, i alt ca. 690 kcal. (30g protein, 85g kulhydrat+12g fibre, 23g fedt)

Omelet af: 2 hele æg (ca. 110g), 125g hytteost, 20g cheddar, 50g kyllingepålæg skåret i tern/skinke i tern el. lign) stegt i 10g flydende becel (eller olie) hvortil der drikkes 3 dl. kakaoskummetmælk, i alt ca. 680 kcal. (52g protein, 36g kulhydrat, 36g fedt)

Frokost:
1 stk (ca. 180g) stegt kyllingebryst, hertil 2 stk (ca. 110g) rugbrød smurt med i alt ca. 20g miracle whip (regular). Ved siden af 150g gulerod samt 50g avocado samt 2 dl letmælk, i alt ca. 830 kcal (57g protein, 71kulhydrat+16g fibre, 27g fedt).

3 skiver (ca. 165g) rugbrød med tunsalat lavet af 1 ds tun i vand, 125g hytteost (gerne 4% fedt), 50g fromage frais (eller alm. 38% creme fraiche), 1 lille dåse (140g) majs, lidt salt og lidt citronsaft. Hertil 3 dl letmælk, i alt ca 870 kcal (74g protein, 110g kulhydrat+17g fibre, 11g fedt)

3 skiver (ca. 165g) rugbrød med æggealat lavet af 3 hårdkogte (ca. 165g) æg, 125g hytteost (gerne 4% fedt), 50g fromage frais (eller alm. 38% creme fraiche), lidt salt og karry efter smag. Hertil 150g gulerod samt 3 dl letmælk, i alt ca 890 kcal (58g protein, 95g kulhydrat+18g fibre, 27g fedt)

Aften:
75g fuldkornspasta (ukogt vægt) med kødsauce lavet af 150g hakket oksekød max 10% fedt, 1 ds (400g) hakket tomat og grøntsager for ca. 250-300 kcal, fx. 300g XXL gernituremix fra Bilka (majs, peberfrugt samt grønne ærter), hertil drikkes vand eller anden kcal-neutral drik. I alt ca. 866 kcal (59g protein, 103 kulhydrat+19fibre, 20g fedt)

140g laks (tilbered som du har lyst til) sammen med ca. 400kcal grøntsager (fx. 400g XXL garnituremix) "bagt" i ovnen sammen med 2 dl ostesauce (det er sådan en brik-sauce der kan købes i Bilka/Føtex mm), morneysauce eller lignende. I alt ca 840 kcal (53g protein, 71g kulhydrat+14g fibre, 35g fedt)

Bøf af 200g Hakket oksekød max 10% fedt, 400g kartofler (tilberedt som du ønsker), 200g broccoli (tilberedt som du ønsker) samt 50g bearnaise (jeg har taget udgangspunkt i en færdiglavet fra K-salat)- I alt ca 880 kcal (54g protein, 75g kulhydrat+6g fibre, 39g fedt)

Mellemmåltider:
60g nødder, i alt ca. 340 kcal, (11g protein, 12g kulhydrat+5g fibre, 27g fedt)

20g mørk 80% chokolade, 1 stor banan (120g) samt 3 dl appelsinjuice, i alt ca 340 kcal (5g protein, 55g kulhydrat+5g fibre, 10g fedt)

2 stk (26g) Wasa frukost knækbrød med i alt 40g peanutbutter, i alt 355 kcal (13g protein, 22g kulhydrat+2g fibre, 24g fedt)

Smootie lavet af 350g letmælk, 20g peanutbutter og 200g jordbær, i alt ca. 355 kcal (18g protein, 33g kulhydrat+4g fibre, 16g fedt)
11 år18. maj 2013 kl. 20:55
Prøv at kigge på Makefit.dk det er godt nok ikke gratis men billigere end så meget andet...

Jamen det er rigtigt at kosten ofte bliver ensartet og det ses særligt hvis det tastes ind....men en kombination af hvad du kan lide og undlade det du absolut ikke bryder dig om...Og så gør det ikke så meget ....ikke mindst fordi alt skidttet er sorteret fra...
11 år18. maj 2013 kl. 22:19
Hvis du bliver henvist til diætist på sygehuset af din egen læge, koster det ikke noget.
11 år24. maj 2013 kl. 12:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...