- 40 kilo... som meget kræsen... nogle med samme problematik?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

- 40 kilo... som meget kræsen... nogle med samme problematik?
Ja .. så skal det være...

Er top-motiveret.. har aldrig haft så meget motivation som jeg har nu.. og det er en fantastisk følelse..

Jeg havde en start "kamp"vægt på 112 kg.. og har siden d. 8. april tabt mig til 109.2

Jeg drak rigtig rigtig meget Coca cola og spiste rigtig meget slik, chips og chokolade... men nåede et punkt hvor nok var nok!

Jeg havde næsten dagligt hovedpine og havde generelt meget ubehag.. så jeg startede med at droppe colaen...
For hulan hvor havde jeg dog ondt i hovedet de første 4 dage.. men så aftog det og har faktisk ikke haft hovedpine siden... fantastisk :)

Det eneste jeg har i huset af søde sager er min søns fredagsslik (som jeg ikke rører) og 80% chokolade.. et enkelt stykke efter aftensmad redder min aften.. og hvis det er det der skal til.. så må det være det.

Jeg er meget meget kræsen så maden er mit store problem...
Eller kræsen.. det er min hjerne der er skør.. næsten alle grøntsager og frugter er farlige for mig (mener min hjerne) ... og jeg har prøvet alt.. købt lækkert ind.. tilberedt det.. endda maskeret.. men jeg ved jo hvad det er.... og så stopper gaflen altså bare lige uden for min mund... og det er møgfrustrerende... jeg vil så gerne, og ved ikke hvad jeg skal gøre... har endda været under hypnose, men det er minimalt hvad det har hjulpet.

så indtil videre er mit vægttab baseret på ingen slik og sodavand... sundere måltider, light i stedet for alm.. sukkerfri i stedet for sødet osv. ændringer i min dagligdag mht. til motion...skal begynde i motionscentret igen snart.. men er alene med min søn så det er svært at finde tiden til det (han er 4 år)

Ved egentlig ikke hvad jeg vil med det her indlæg.. måske støde på nogen der har de samme vanskeligheder som mig? ... gode råd...?
Det sidste jeg har brug for er løftede pegefinge.. det har jeg fået hele mit liv..og det er ikke en motivation for mig :O)

Et lille udsnit af min historie...
11 år26. april 2013 kl. 22:59
re: - 40 kilo... som meget kræsen... nogle med samme problematik?
Jeg tænker, at det i første omgang handler om at finde ud af hvorfor hjernen mener, at det er farligt for dig. Der er sikkert en eller anden underliggende situation som har udløst det, som det bliver lettere at arbejde med, når man kender den. Der ville jeg i hvert fald starte.

Derudover, så plejer jeg at tilberede lidt af det jeg ikke kan li' ind i mellem - og give mig selv lov til at spytte ud så snart det rammer tungen, hvis det ikke smager godt. Jeg tilbereder ikke så meget, bare lige nok til at jeg kan smage efter, om jeg stadig ikke kan li' det. Og ikke med tanken "nu skal jeg sørme spise det her som smager helt fantastisk" men nærmere "nu prøver jeg lige, og hvis det ikke smager godt, så er det helt i orden at spytte ud". Om det virker for dig, det med den positive vinkel hvor du på forhånd ved, at det er en succes uanset hvad der sker, ved jeg ikke.

Held og lykke med det i hvert fald!
11 år27. april 2013 kl. 00:20
Jeg havde samme problem omkring ikke at kunne spise maden hvis jeg vidste hvordan det så ud utilberedt. Jeg var desuden meget kræsen og blev helt hysterisk hvis der blev tilføjet nye ting i de retter som jeg var villig til at spise.
Det var ikke noget jeg kom over i løbet af kort tid. Det har taget mange år.
Jeg er sikker på du har prøvet alle mulige tilgange til at tilvænne dig de grønsager. Men jeg har oplevet at smagen, og især hvorvidt en konsistens opleves som god eller dårlig, har ændret sig. Peberfrugter var for mig meget bitre, og champignoner var slimede klumper. Begge tog mig meget tid at lære at kunne lide. Jeg fandt først ud af at bruge champignon i salater sammen med bacon, og derefter begyndte jeg at bruge dem i grydemad. Jeg har så senere pillet dem ud af salaterne igen fordi det nu smager mærkeligt for mig.
Du behøves ikke tænke hvordan grønsagerne skal laves i store retter. Hvad med at tænke i små forretsstørrelser. Prøv tre smørstegte asparges, og så gå videre til din tænkte aftensmad. Der skal arbejdes lidt med at få overbevist sindet og smagssanserne om at rodfrugter ikke er hestefoder, og salatgrønsagerne ikke er til kaninerne, men en dag med overskud, så tænk i at lave sådan et lille grønsagseksperiment inden det egentlige måltid.
11 år27. april 2013 kl. 17:30
Hej frksmil.

Jeg kan fuldt ud følge dig. Er selv i samme situation. Jeg hader grønsager og frugter og har prøvet alt hvad jeg kan for at kunne li det. For det gør ens hverdag så meget svære når man ikke kan li det.
Jeg kæmper stadig en kamp med det og er ikke blevet særlig meget bedre hvad det angår. Så jeg prøver også at droppe de søde sager og træne i stedet. men det er sgu svært at spise sundt når man er kræsen.

Føler virkelig med dig. Ville ønske jeg havde et godt råd, men har jeg ikke synes selv det er lige så svært.

Men synes du er super sej at du tager kampen op. Jeg ved om nogen hvor sindsyg hårdt det er når man er kræsen.

Hvis du har brug for en til at støtte dig op ad under vægt tabet må du endelig skrive. Jeg er selv igang med at tabe mig og er li nu på 93 kg :( hvilket er det højeste jeg har været på i lang tid så jeg har også en hård kamp for an mig .
11 år29. april 2013 kl. 22:23
Du må finde dine egen metoder til at kunne lide det. Jeg holdet meget af hvidløg mellem grøntsager og grønne drys. Måske er der krydderier som kan sætte prikken over I`et.
11 år29. april 2013 kl. 22:56
Hvem siger, at man SKAL spise grønsager og frugt for at tabe sig? Eller i det hele taget?
Man kan godt tabe sig uden.
Hvis du kigger lidt på siderne med LCHF-kost, så vil du finde mange spændende opskrifter uden grønsager. Det samme gør sig gældende vedr. paelo/stenalderkost - der er der heller ikke ret mange grønsager og frugt.
Jeg tænker, at du måske kan finde inspiration på nettet til god sund kost du kan tabe dig med, hvis du kigger under ovenstående 2 kategorier - og så sorterer i opskrifterne og bruger dem, der indeholder de ingredienser du kan lide.
Jeg ved godt, at det er lettere at finde god kost, der slanker, hvis man spiser grønsager, men det er ikke umuligt uden, så det skal ikke være en forhindring for dig.
Om du vælger at "træne" i at spise grønsager, behøver ikke være en del af din plan med at tabe dig. Så fortvivl endelig ikke, der er også muligheder for dig for at tabe dig, uden at du skal gennemgå ubehageligheder.
Det er selvfølgelig fint at droppe sukker og dyrke motion, det vil sikkert under alle omstændigheder gøre, at du taber dig. Men hvis du gerne vil se nogle resultater lidt hurtigt, og det vil vi som regel gerne, da det motiverer os meget, så er der gode madopskrifter - og det vil også være sund kost for en lille 4-årig knægt i voksealderen, for han har bestemt brug for både proteiner og fedt. Så det burde ikke være nødvendigt at lave forskellig slags mad til jer.
Held og lykke med projektet.
11 år30. april 2013 kl. 14:05
Jeg vil også sige en ting af gangen, når du så har fået nogle ting på plads, eller kommet godt i gang så begynd med det næste, sådan har jeg selv gjort og det har virket for mig, uden jeg har knækket halsen på for mange forandringer / udfordringer på en gang.

Har du haft nogle dårlig oplevelser med grønsager og frugt ? Blev du tvunget til at spise noget du ikke brød dig om eller ?

Tror det skal trænes som alle andre former for angst, men det er noget af en opgave - så er også enig i hvad der bliver sagt i tråden af andre, det er ikke nødvendigvis nu du skal tage hånd om din fobi for grønt. Jeg har selv haft angst og det kræver sit at arbejde med og meget energi. Derfor tror jeg også din succesrate bliver højre, hvis du i første omgang siger "nu det mad og motion" der er i fokus.

Hvad med din lille søn får han heller ikke frugt og grønt ? Jeg ville aldrig sætte en 4 år gammel dreng på LCHF. Jeg ville bestemt give ham rugbrød, grovbrød, grove pasta, kartofler osv. Medmindre han ikke kan tåle gluten. Men han kan jo godt spise kødet fra opskrifterne osv. men ville ikke skære kulhydrater fra - når der er tale om et lille barn.

Jeg har mange trænings dvder herhjemme - det kunne være en mulighed for at komme i gang med motionen ?

Mange hilsner og mange gange held og lykke med vægttabet

11 år30. april 2013 kl. 16:27
Tak for alle jeres søde svar...

Jeg vil lige starte med at sige at selvom jeg ikke spiser grøntsager så laver jeg det til min søn.. Hver dag.. og jeg smager også på det.. for kan ikke forsvare overfor ham at han skal spise det når jeg ikke skal... men det er nu ikke så stor en kamp for han kan lide rigtig meget af det.. og det er fantastisk.

Jeg ved ikke om jeg har haft oplevelser der gør at jeg har det forhold til frugt og grønt som jeg har i dag... vil nok nærmere sige tværtimod... min mor har altid "skånet" mig og lavet andet mad .. jeg er aldrig blevet tvunget til at spise noget.. nok lidt en bjørnetjeneste, men hun har jo gjort det i den bedste mening.... Jeg har gransket min hjerne, men kan ikke finde svaret!?! æv æv.. for så var der ellers noget at arbejde ud fra.

Det kører stadig dernedad med vægten, så det er jo rigtig godt... så jeg kan jo se jeg sagtens kan tabe mig uden de forbandede grøntsager :D
.. men for min sundheds skyld.. på den lange bane.. så ville det nu være rart at kunne spise hvad som helst (næsten).

Tak for alle jeres gode råd..
jeg vil bl.a. kigge på nettet efter gode opskrifter :)

og sanja90... jeg vil meget gerne skrive mere med dig... synes det er rart at der er nogle der er i samme båd... for tingene er bare lidt anderledes når man er en kræsenpind...
11 år30. april 2013 kl. 22:26
jeg er heller ikke grøntsagsfreak og muligt at man kan tabe sig uden. Men det bliver meget sværere at holde vægten. Og det er svært nok i forvejen. Men kan ændre sin smag undervejs. Det er kun vaner og de kan ændres.Tror man skal være åben overfor ting man ikke plejer det er jo årsagen til overvægten. Det er ikke meningen at forærme nogen, vil I være slanke skal det rykkes vaner. Og det er et farvel til flere ting men man kan nå dertil at det ikke savnes andet i små bidder..
11 år1. maj 2013 kl. 10:38
Dejligt at vægten går ned :-)

Heldig med din søn ikke er kræsen, dejligt. Grunden til jeg skrev det med din søn, og LCHF - det var fordi en anden i tråden forslog det, så det var egentlig bare min mening i forhold til det, bare så du ikke tror jeg var fordømmende! :-)

Hvis du har det så svært med grønsager, synes jeg da det er vildt flot du smager på det :-) !!!

Vil lige sige jeg får heller ikke de anbefalede 600 gram grønsager om dagen, og jeg har tabt næsten 24 kg må det vel ved at være efterhånden.

:-) de forbandede grønsager, ja det er ikke let og vide hvorfor du har det sådan. Men det vigtigste lige nu er jo vægttabet og det går jo rigtig godt! :-) Hvem ved måske med tiden, du får svaret på hvorfor, din hjerner mener grønsager og frugt er farligt for dig ?

Spørger lige opklarende, er det alt med grønsager altså tomatsuppe, grønsager i gryderetter, desserter med frugt eller er der noget du er tryg ved at spise ?

God weekend til dig

11 år3. maj 2013 kl. 13:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...