Hjælp min motivation er forsvundet !! :/

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hjælp min motivation er forsvundet !! :/
Jaa som overskriften siger - Min motivation er helt i bund.

Jeg hoppede på en kostplan som gav mig 900kcal om dagen hvilket resulterede i jeg faldt tilbage og tog alle kg på igen.
Nu er jeg tilbage på ca. 84kg, og vil meget gerne smide de fleste inden sommerferien.
Jeg ved det selvfølgelig ikke er alle sammen jeg kan nå, men hvis jeg bare kan finde den motivation igen vil det være fantastisk.
Så derfor jeg skriver her - Hvem kan hjælpe mig? Hvad gør for at jeres motivation er i top?
Jeg er bestemt ikke tilfreds med mit spejlbillede og vil rigtig gerne gøre noget for det. Problemet ligger bare i den søde tand altid tager overhånd - er så dårlig til at sige nej til søde sager.

Jeg har virkelig brug for et ordentligt spark i R*ven nu. :)
Er lige fyldt 23, og er 162høj - så skal i hvert fald af med omkring 20kg.
11 år3. marts 2013 kl. 10:26
re: Hjælp min motivation er forsvundet !! :/
Jeg tror faktisk ikke du har brug for et spark i røven. Jeg tror du har brug for at finde ud af, hvorfor du vil tabe dig. Sådan for alvor mærke efter, og finde den årsag inde i dig, som kan få dig til at gøre en indsats for at nå målet.

Jeg troede engang, at jeg vidste, hvorfor jeg ville tabe mig - men det viste sig, at det dengang bundede i "samfundet fortæller mig, at min vægt er for høj, så jeg bør tabe mig", "jeg tror andre ser ned på mig, når min vægt er så høj, så jeg må hellere tabe mig" og "jeg har det dårligt med mig selv, men hvis jeg taber mig, så vil det garanteret på magisk vis ændre sig". Da jeg fandt frem til en "rigtig" grund, hvor det var noget jeg gjorde for MIG og ikke for andre, og arbejdede på at elske mig selv for den jeg er og ikke den måde jeg ser ud på, så var det pludselig lettere at holde fokus på målet.

Du siger, at du er utilfreds med dit spejlbillede, og at du vil gøre noget for at ændre det - men alligevel er den tanke langt væk, når du bliver stillet overfor søde sager... hvorfor? Hvad er det, som gør søde sager så uimodståelige? Hvad er det for et behov, som du får dækket ved at spise søde sager? Er det fordi du inderst inde ikke mener du fortjener at være tynd og lækker? Er det fordi du slår hjernen fra, når du spiser søde sager? Er det dig selv som køber søde sager, eller er det "kun" andre som "pådutter" dig dem?

Du siger, at du "rigtigt gerne vil gøre noget for det" - hvor meget er du villig til at ofre? Har du mod på at bruge 2-3 timer på at planlægge din mad for dagen efter, at opfinde alternativer, hvis du ved, at du vil blive fristet, og at bruge ½-1 time på motion (fx gåtur) HVER DAG? Er du virkelig klar til det hårde arbejde, som et vægttab er - eller drømmer du bare om et quick-fix hvor du vågner i morgen og er 20 kg lettere? Hvis du ikke er klar til det hårde arbejde, så er det dumt at gå i gang, for så vil det ikke lykkes. Og bemærk lige, at det hårde arbejde i min verden ikke er sult - det hårde arbejde er at planlægge din mad, så du får mere end din krop har brug for, men mindre end du forbrænder SAMTIDIG med at du er mæt hele tiden, så du ikke bliver fristet af søde sager.
11 år3. marts 2013 kl. 11:03
Jeg vil give fedania ret i det, hun skriver. Vægttab er virkelig hårdt - og man skal finde ud af inde i sig selv, hvad det er, man i virkeligheden vil ændre. Du skal gøre det for dig selv og din krop - ikke fordi du f.eks. tror du bliver lykkelig, når du er tynd. Du skal lære at elske dig selv - og se de små ændringer der sker, når du ændre din krop. Mere overskud, gladere sind, kroppen bliver i stand til mere osv.

Jeg er selv 21 år, og har nu tabt mig ca. 12 kg og arbejder videre. Det jeg bruger meget tid på at tænke på er;
Slik og kage er lækkert, men det er lige så lækkert, hvis man kun får det en gang i mellem. Det skal ikke forsvinde fra ens kost - og hvis jeg en dag har lyst til en marsbar, så spiser jeg den marsbar og nyder den. Hvis jeg fornægter mig selv den ender det pludselig med at jeg har købt 5 marsbarer og spist dem alle sammen uden at nyde dem et øjeblik!
Sørg for at få nok kalorier - 1400-1600 kalorier om dagen. Et varigt vægttab skal ikke gå stærkt, det skal være noget, hvor du kan følge med både fysisk og psykisk. Motion kan godt være hårdt, men find noget du kan lide - og alt tæller, selv en gåtur eller at tage opvasken. Hvis man tvinger sig selv for meget ender man med at opgive det hele.
Og så sæt pris på den sunde mad - mad kan virkelig være lækkert, og jeg elsker at bruge tid på at tænke, hvad jeg skal have dagen efter. Og det er ikke kun til aftensmad, men alle dagens måltider. Sund mad smager altså fantastisk, hvis man bare gider bruge tiden på det :)

Håber det var et spark i den rigtige retning - vægttab er selvfølgelig hårdt, men når man er inde i rutinerne, bliver det ligeså meget en livsstil, hvor det hele falder naturligt :)
11 år3. marts 2013 kl. 12:51
Jeg tror desværre min trang til søde sager bunder i at det er den måde jeg drukner samtlige sorger på. Så ja et eller andet sted oppe i hovedet har jeg tanken at jeg ikke "fortjener" at være tynd, lækker og lykkelig. Og det er denne jeg skal have væk - jeg skal virkelig vise mig selv at hey jeg kan godt det her!! Det er ikke kun alle andre der kan det. Men jeg virkelig også kan.

Jeg er virkelig ked af det spejlbillede, og den krop jeg render med. Føler bare at alt det med kost og motion er totalt uoverskueligt :)
Jeg håber bare at nu når jeg starter på motionen i næste uge, så går det den rigtige vej.

11 år3. marts 2013 kl. 20:31
Kære Josephine

Har selv lige idag overstået en kur hvor jeg var omkring de 1000kcal i en 4 måneder for at smide over 20 kg og det er rigtig hårdt.

Jeg er en rigtig slik gris selv.

de dage hvor jeg faldt i med begge ben, var når jeg havde for meget tid hvor jeg ikke lavede noget, eller meget lidt. så hjernen fik tid til at tænke på mad. og da den nu fik så lidt ville den gerne have mere.

Fik det til at virke ved at bruge ekstra meget tid på mine hobbyer, derved tænkte jeg ikke på mad så længe. og nej se film og tv DUR ikke, der skal hjerne ikke lave noget.

Jeg drak masser af vand, kaffe og te. Vand i sig selv var ikke nok, da det ikke smager af en skid :D skal jo have noget der snyder både maven og hjernen.
Samt masser af sukker fri tyggegummi, masser af kryderier til at få maden til at smage af mere end det var, carry og chilli.

I starten brugte jeg matas fiber piller for at sikre mig nok fiber og for at de fylder i maven, men efter nogen tid var dette trik ikke nøvendigt mere.

nu ved jeg ikke hvad du spiser, men supper og masser af grønt virker, og nej var ikke selv til suppe, vil hellere have en kage og en bøf, men så er min stædighed bare støre.

håber du kan bruge mit vrøvl til lidt :)
11 år7. marts 2013 kl. 09:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...