tvangsspisning

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

tvangsspisning
andre med samme problem? tænkte at en støttegruppe omkring dette ville være på sin plads. Jeg synes det er svært at være alene om. Især når de færreste egentlig rigtig forstår det.
12 år24. juli 2012 kl. 18:44
re: tvangsspisning
Hejsa

Tvangsspisning kaldes også for overspisning, og er en spiseforstyrrelse. Jeg lider også af den og har gennem Landsforeningen mod spiseforstyrrelser fået hjælp via støttegrupper og en terapeut. Det kan klar anbefales.

Ved du hvad der trigger at du overspiser? Er det alle følelser eller kun de negative?

Gode tanker din vej,
Lia :)
12 år24. juli 2012 kl. 22:51
Er tvangsspisning og overspisning egentlig nødvendigvis det samme eller skelner man på en eller anden måde?

12 år24. juli 2012 kl. 23:35
Hmmm...nu kender jeg kun til overspisning, her er det et spørgsmål om at dulme følelserne med mad...tvangsspisning er muligvis mere noget med at man fysiologisk spiser hele tiden og ikke kan holde op...? Hvad mener I?
12 år24. juli 2012 kl. 23:48
Fandt denne formulering på nettet:

Tvangsspisning

» Få en uforpligtende snak om tvangsspisning - kontakt Kildehøj Privathospital i dag
Tvangsspisning kan beskrives som en sygdomstilstand hvor den ramte person er fanget i en rutine, hvor vedkommende regelmæssigt påtvinger sig selv at spise, og fortsætte med at spise, selvom personen ikke er sulten. Man indtager altså mad langt forbi det punkt hvor man føler sig mæt. Sagt på en anden måde, ignorerer en tvangsspiser følelsen af mæthed, og tvinger sig selv til fortsat at spise.

Begrebet tvangsspising er ikke en selvstændig diagnose i lægelig forstand, og er derfor ikke indeholdt i officielle diagnosesystemer. Tvangsspisning benyttes ofte som synonym for overspisning, og de to ord bruges i flæng i artikler og dokumenter fra videnskabelige undersøgelser m.m. Af og til ser man benævnelsen 'nervøs tvangsspisning' for samme spiseforstyrrelse.

En tvangsspiser spiser som nævnt meget mad uden egentlig at være sulten. Det er som ved alle andre spiseforstyrrelser psykologiske faktorer som forårsager tvangsspisning. Man tvangsspiser for at kompensere for andre behov hun/han ikke får dækket på anden vis. Modsat anoreksi, er det næsten indlysende at tvangsspisere bliver overvægtige, og svært overvægtige hvis ikke de kommer i behandling i tide.

Som sagt tvinger en tvangsspiser sig selv til regelmæssigt at indtage overflødigt meget mad. Det er forskelligt hvor hyppigt disse madorgier optræder. Nogle har spiseorgier flere gange om ugen, nogle småspiser hele tiden, mens andre igen spiser virkelig meget i en periode, for så at faste i en lige så lang periode.

12 år24. juli 2012 kl. 23:58
hej :)
tak for svarene. Jeg er nok nærmere tvangsspiser som i flere gange om dagen, enorme mængder hver gang og tæt på naturlig opkastning og forekommer også ofte fordi at min mave simpelthen ikke kan have det i sig. Sådan startede det for 2 års tid siden og tog 45 kg på, på under et år!!!!! Jeg flyttede på opholdssted hvor jeg kan havde mulighed for overspisningen hver anden weekend og spiste minimalt når jeg var på mit opholdssted grundet flovhed over min vægt. i foråret havde jeg så tabt 30 kg på 9 måneder og de sidste 6 uger er 6 kg igen kommet på.
Lea: Jeg spiser på alle følelser. Eller nej faktisk ikke... spiser på en følelse som er en grundlæggende følelse jeg har og den følelse har jeg under alle ydrefølelser og alle omgivelser. Det forklarer det bedre.
Girl next door: Jeg ville mene at det er det samme. Men synes at ordet tvangsspisning forklarer sygdommen langt bedre end ordet overspisning :)
12 år25. juli 2012 kl. 05:39
Hej igen

Når du har været på opholdssted har de da også hjulpet dig med terapi?

Jeg vil klart anbefale dig at melde dig ind i LMS (landsforeningen) (lmsspiseforstyrrelser.dk) her kan du få hjælp, komme i støttegruppe og i kontakt med terapeut.

Hvis du bor på sjælland, kan jeg også hjælpe dig med min terapeuts kontakt info.

Vi kan sagte4ns lave en gruppe her, men tror på at du kommer længst med en terapeut da det er noget der sidder inden i dig der skal tages fat på...

For mit vedkommende, er det et spørgsmål om at jeg har opbygget et panser for at passe på den lille pige indeni mig...jeg har ligesom du været igennem store vægttab for så at tage det hele på igen, og mere til - ad mange omgange...

Gode tanker
Lia
12 år25. juli 2012 kl. 10:02
er der foreskel på en psykolog og en terapeut? psykolog går jeg til. hjælper mig desværre ikke, heller ikke mit opholdssted. vi snakker om det.. men det er så det. handlingen er der ikke ;(
jeg bor på nordsjælland :)
12 år25. juli 2012 kl. 11:31
Hej

En terapeut og en psykolog kan sagtens være det samme, men oftest er en terapeut ikke universitetsuddannet og følger derfor andre metoder.

Har din psykolog ekspertise indenfor spiseforstyrrelser? Hvis ikke, vil jeg varmt anbefale dig at få en der har det - min terapeut hører til på vesterbro - ved ikke om det er interessant - hvis det er, så sig til.

Jeg gik slev til psykolog i en årrække for at komme i dialog omkring min barndom, og det var godt at få fokus på, men det er først indenf or de sidste 5 år at der er kommet professionel fokous på min spiseforstyrrelse. Og min terapeut har været helt uundværlig i den proces.
12 år25. juli 2012 kl. 11:43
hmmm... er det noget man kan snakke med sin sagsbehandler om eller hvor skal man søge hjælp henne? lyder interessant :)
12 år25. juli 2012 kl. 12:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...