Katastrofe-mode?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Katastrofe-mode?
Jeg begyndte at skrive min kost ned for 6 uger siden på MADITALog tabte mig 1 kg/ugen i de første tre uger,- dejligt. Jeg har siden jul trænet 2 gange om ugen i træningscenter. Så meldte min arbejdsplads os til FRISKOP-skridttællekampagnen og for første gang i mit liv er jeg grebet af en konkurrence,- det er jo sjovt... Så nu træner jeg 3-4gange om ugen og jeg har gået 17465 skridt om dagen i gennemsnit i de sidste tre uger. Jeg har ikke noteret kost i disse tre uger, men jeg spiser, som jeg gjorde i de første tre uger. MEN jeg taber ikke noget, som kan ses på vægten... Mine mål siger, at jeg har tabt en cm om ugen på talje og hofte,..men jeg ville så gerne se den vægt flytte sig. Mens jeg noterede min kost, oplevede jeg tit at jeg lå 500-1000kj under anbefalet dagsindtag, og jeg havde hver dag problemer med at få protein nok. Jeg vejer 109 kg og fik ca, 70 g protein om dagen.
Så mon min krop er gået i katetrofe-mode og hvad vil det egentligt sige? Og hvad gør man?
Venlig hilsen Bodil
12 år17. maj 2012 kl. 12:44
re: Katastrofe-mode?
lyder lidt som om du ikk har fået kalorier nok, og din krop derfor begynder a "spare" på de kalorier den får? men derudover er det jo meget almindeligt at ens vægt står stille i perioder selvom man stadig motionerer... dertil kommer også at du danner muskler og som bekendt vejer muskler mere end fedt så det kan også være en forklaring? umiddelbart synes jeg du skal prøve at fortsætte og så se om ikke det bliver bedre igen :) men et godt tip kan også være at se lidt på hvad bitz anbefaler ved et vægttab. mener helt bestemt at han anbefaler mere protein end kostpyramiden. du kan ihvertfald prøve a finde det på youtube :) youtube.com
12 år19. maj 2012 kl. 20:35
Man taber sig i ryk...vægten kan sagtens stå stille 3 uger uden der sker noget....jeg oplevede det første gang ( i dette vægttab) ca på samme tidspunkt som du er. Og en gang senere i juli måned sidste år. 21-22 dage nøjagtigt hver gang. Der er intet at stille op.
12 år19. maj 2012 kl. 20:41
Hej Bodil,

Nej, din krop er overhovedet ikke gået i en katastrofe-mode. Den nyder blot tilværelsen, ligeså som du gør det.

Hvis du ikke har ændret på din kost, men til gengæld på dit aktivitetsniveau, og konstaterer at du ikke taber dig, så skyldes det, det faktum at du begynder at bygge muskelmasse.

Som du selv skriver, så har du tabt på dine former (hofte og talje), men vægten holdes status quo.

Det er sådan at muskelmasse vejer mere end fedtmasse, dermed sker der det at du vil opleve en periode hvor du ikke taber dig på vægten, men kan mærke/opleve at kroppen langsomt ændrer formen.

Du vil også opleve at dette er en mere sund form for vægttab over tid, da der vil komme en selvforstærkende effekt, idet at muskler tærer på dine fedt depoter, og derfor vil du om ikke så lang tid, opleve et større vægttab hvis du fortsætter på den måde som du gør lige nu.

Så vær ikke urolig, men følg med på hvordan din krop oplever sig taget godt af, fra dig, og glæd dig over at du kommer i bedre form.

Hold dog øje primært med dit protein indtag, at dette er tilstrækkeligt... Og hvis du vil gøre det ekstra godt for dig, så sikre at du får noget proteinholdigt indenbors, i umiddelbar forlængelse af at du har dyrket motion. Dvs. indenfor 30 minutter efter, fordi så er musklerne stadig varme, og hvis du fodrer dem med protein, vil du opnå en hurtigere og bedre forbrænding, også fremadrettet. :)

/KeyserSoze
12 år20. maj 2012 kl. 13:19
Det er nok en god ide at du fortsat taster mad ind her på siden; det kan jo være at du rent faktisk kommer til at spise mere end du selv tror, at du gør. Det er et ret velkendt fænomen, at vi "snyder" os selv bedre end vi egentlig er, når det gælder at holde styr på, hvad og hvor meget vi spiser ;-)
12 år24. maj 2012 kl. 01:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...