træt af at være træt...

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

træt af at være træt...
Hej allesammen derude!
Først og fremmest vil jeg sige at dette forum er fantastisk. Dejligt at man kan dele gode som dårlige erfaringer med alle jer andre.
Jeg er ny her på siden, og vil derfor gerne tillade mig at fortælle kort om mig.
Er 25 år, gift og mor til to dejlige børn. Jeg er studerende og meget fysisk aktivitet bliver det derfor ikke til. Vægten sagde i dag 90,1 og det kan jeg simpelthen ikke holde ud. Har ikke kræfter til de mest basale daglige opgaver, og dermed heller ikke til leg og sjov med mine børn. Min mand siger ikke direkte at det generer ham, men jeg kan nogle gange mærke nogle stikkende bemårkninger fra ham, så det gør ondt helt inde i hjertet.
Mit største problem er at småspise - konstant. alt det usunde gør at jeg efter en halv times tid er helt flad og har ikke energi til noget som helst.
Derfor... har jeg bestemt mig for at skrive dette indlæg, som(forhåbentligt) bliver en ny start på enmere sund, frisk og ikke mindst en smukkere udgave af mig selv.
Håber der er nogle, som vil komme med nogle gode råde til hvordan jeg kan komme i gang og bevare motivationen.
12 år3. maj 2012 kl. 19:04
re: træt af at være træt...
Har helt lyst til at give bifald - flot og ærligt skrevet. Jeg stod også på 90 kg og var helt flad for energi for kun et par måneder siden. Nu er jeg på 86, og pga kost og motion er den langsomt men støt på vej nedad. Jeg har kun 1 barn men er også studerende, og fordi man skal lave mad og lektier om aftenen, og aflevere barn om morgenen inden skole, jamen så er der ikke så meget tid til en masse fitness og løbepartnere. Dog er jeg blevet bedre til at finde tid til det alligevel, bare et par gange om ugen, for det giver mig energi og motivation.... Og tro mig, bare det at skrive herinde giver en masse motivation, for man kan være ærlig uden at folk dømmer en... og man kan falde i uden at være fed og dum.... Håber du snart kommer ovenpå igen energimæssigt
12 år3. maj 2012 kl. 20:54
tak for svaret lullebab. Det er dejligt at høre at jeg ikke er den eneste der har det på den måde, og at jeg harr mulighed for at gøre det bedre :)
12 år3. maj 2012 kl. 22:22
Hej Primo, Jeg forstår dig så inderligt godt - det der med at være træt - jeg er ikke sikker på at din vægt alene kan tilskrives din træthed - jeg tror - det gælder i al fald for mig- den der usigesige træthed og modløshed over at man da for pokker ikke kan lykkes med at tabe sig... der er jo ikke så meget man skal gøre - bare noget man skal lade være med at gøre! såå sidder man der, når der serveres noget man har så meget lyst til - og lider allerhelvedes kvaler, og alle de slanke mennesker der bare spiser af det "gode" , men også klare let og elegant at springe over... det føles så uretfærdigt.. og man føler sig træt og TUNG. ham derhejmme der sådan set ikke siger at han synes at man er for fed, men allegevel kan man læse det mellem linierne (hvem ved om det bare er noget man forestiller sig??)
jo jeg forstår det godt! men den erkeldele du beskriver - er da en rigtig god start - held og lykke med det ;O))
Jeg holder øje med dig!
12 år4. maj 2012 kl. 11:22
Heps - vil da lige se om jeg også kan bidrage her! :)

Jeg selv er noget større, og mand - men ingen børn (endnu).

Jeg har i forbindelse med en operation (Gastric Bypass) ændret op hele min kost, og har erstattet mange tomme kcal ud med noget mere sundt. Dette har givet mig en utrolig ekstra energi.

Så min anbefaling til dig, som dog nok også vil være en svær ændring, er at du skifter dine mellemmåltider ud med noget andet end slik/usunde ting.

Gør en dyd ud af, at du altid har frisk frugt derhjemme, og køb noget som du elsker, og som du hurtigt kan gå til. Jeg selv er forfærdelig glad for blåbær, jordbær, druer og sådan. Det er lige til at gå til, og tage en håndfuld fra tid til anden.

Desuden så sørg for altid at have nødder, mandler el. lign. samt rosiner derhjemme... Som du også kan gå og nippe lidt til.

Så kan du få skiftet det som du indtager ud, med noget som er sundere, og giver dig energi.

Jeg har også for nyligt ændret min morgenmad. Hver morgen laver jeg mig en smoothie, som består af frisk frugt (det jeg nu lige har liggende), noget SKYR eller Kvark (begge er surmælksprodukter med højt proteinindhold og næsten ingen fedt) - og så med noget proteinpulver i. Det er et protein boost af den anden verden, og er med til at sikre at din krop kommer frisk fra starten.

Proteinpulveret bruger jeg det som hedder Whey 85%, som er købt i matas.

Ovenpå min smoothie, tager jeg lidt groft müsli, eller havregryn samt nogle rosiner...

Det smager himmelsk, er fedtfattig, og super nemt at lave - eneste krav, er at have en blender... :)

Håber disse ting kan hjælpe dig, og inspirere dig til at få vendt dine vaner til noget godt indhold.

Husk på, det handler ikke om at det nødvendigvis er et spørgsmål om at ændre din vane, med at ændre indholdet. Det er i udgangspunktet sundt for kroppen at spise, når man er sulten - reelt er sult et udstyk for at du skulle have spist for 10 minutter siden! ;-)

Meld meget gerne tilbage, om dine erfaringer, og om det er noget som kan fungere for dig! :)

De bedste hilsner
KeyserSoze
12 år4. maj 2012 kl. 11:27
Hey igen!
Tak for de gode tilbagemeldinger og de rigtig gode råd begge to. Er glad for at blive forstået og det er i sig selv en KÆMPE motivation. uhhmm, din morgenmåltid lyder rigtigt lækkert Keyseroze og jeg tror helt sikkert det er en opskrift jeg med glæde kan bruge, tak.
men men men... mit problem ligger for det meste i tidsrummet hvor jeg ikke længere orker og kan overskue opgaverne og børnene, hvor jeg så stresser af ved at spise hvad jeg så finder spændende i mit usunde-køkkenskab. Eller også når jeg er alene om aftenen og hygger mig med snacks. Manden er ikke hjemme om aftenen, så det bliver alene-hygge af kedsomhed. Tror måske jeg har brug for lidt psykisk hjælp så jeg kan stoppe med at tænke emotionelt når jeg skal spise.
12 år4. maj 2012 kl. 18:39
Så er der gået to dage, siden jeg besluttede mig for alvor at gå i gang med vægttabsforløbet. Det er gået stille og roligt men dog den rette vej. Er nede på 89,5, ikke et stort tab men det er da altid noget at det er gået nedad. Så det er jeg tilfreds med, bare det bliver ved på den måde. Mht. energien har der heller ikke været det store, men har dog lavet en aftale med mig selv om, at jeg ved hver eneste mulighed skal bevæge mig herhjemme. Eks. skal jeg ikke bruge fjernbetjeningen mere :)lyder måske dumt, men jeg tror på, at små forskelle tæller.
12 år5. maj 2012 kl. 08:00
DET GØR DE PRIMO! god plan ;O)
12 år5. maj 2012 kl. 11:34
Er på dag 3 og det går langsomt fremad. Vægten sagde i dag 89,1 så 1 kilo er allerede forsvundet. forhåbentligt for evigt :) Det er super motiverende. Kan dog ikke se noget på min udseende, men mon ikke det kommer en dag, hvor jeg vil blive endnu mere motiveret. Nøgleordet er for mig "motivation" og det er denne jeg ikke må miste igen.
Har som tidligere skrevet ingen mulighed for at tage til fitness eller anden aktivitet, men er dog begyndt at tage nogle gå/løbe ture i stedet. Udover det danser vi mavedans og zumba herhjemme sammen med mine to små piger, så vi alle har det sjovt :))
12 år6. maj 2012 kl. 08:47
Var i skole i dag og det har ikke lige været det største udbytte jeg fik af undervisningen. Er simpelthen for træt og tung til at kunne få noget ind i hovedet. :( vægttabet går dog fremad. Vejede i morges 88,7. Det er jo bare skønt. Det hjælper dog endnu ikke på min træthed. Tror måske det er nødvendigt med et besøg hos lægen.
12 år7. maj 2012 kl. 13:58

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...