Erfaringer med mål

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Erfaringer med mål
Hej jeg tænkte om nogen af jer derude har erfaringer med mål her på siden...... altså over længere tid. Kan man godt nå sit mål over flere måneder hvis man holder sig under eller ved den røde streg ?
God dag :)
12 år24. april 2012 kl. 05:28
re: Erfaringer med mål
Hvis ellers målet er realistisk, er det jo netop tanken, at man kan følge sin udvikling ved at sammenligne rød og blå streg..

Personligt har jeg for en tid droppet at sætte mig et mål, men i nogle perioder har det været en super motivationsfaktor, at kunne se, at jeg har været på rette vej til mit mål.

KH

Lovely
12 år24. april 2012 kl. 13:41
Det vigtigste er ikke at sætte mål man snubler over. Men hvis det går godt - og det ved man jo selv, så bare at forsætte.
12 år24. april 2012 kl. 14:00
jeg skal have et dagligt kcal underskud på 450 kcal. personligt har jeg i snit holdt mig på lidt over 500 kcal dagligt. jeg er "bedre" end det mål jeg har sat mig. så jeg ville mene at du, hvis du ikke snyder eller underdriver de kcal du spiser, sagtens kan nå det hvis du starter med at sætte dig et realistisk mål :) held og lykke. det kører i hvert fald for mig!
12 år24. april 2012 kl. 16:05
Ja, det kan man sagtens.

Det er klart at det går hurtigere, jo flere kalorier du har i underskud, men man kan sagtens "bare" følge sit mål og have det underskud, som er sat ud fra ens mål.
12 år25. april 2012 kl. 12:08
Tak fordi i ville dele jeres erfaringer med mig det er en stor hjælp :) jeg fortsætter med mit mål lige nu er jeg "foran" med 4,5 kg........
12 år26. april 2012 kl. 05:57
Heps - ville da lige joine med mine erfaringer.

Jeg har alt min voksne tid været meget bevidst om at sætte mål, og arbejde efter dem.

Der findes mange mål, som kan og skal sættes. Hvis et mål er langsigtet, så er det vigtigt at bryde det ned i mindre delmål.

Fælles for mål, er at de skal være lavet efter SMART formlen:
Synlige
Målbare
Accepterede
Realistiske
Tidsbestemte

[Fed]Synlige[/Fed]
Det er jo meget afhængig af målene, men hvis det f.eks. handler om at du skal tabe dig til en bestemt vægt, eventuelt en du har haft tidligere - så hæng billeder op af dig med den vægt - overalt hvor du kommer med dine øjne - eks. inde i køleskabet, ude på spejlet på toilettet osv.

Målbare - de skal kunne måles, eksemplet giver sig selv her.

[Fed]Accepterede[/Fed]
Hvem skal acceptere hvad? ... Reelt drejer dette sig om at du skal have dig selv med i dine mål. Du skal altså også mentalt acceptere at det rent faktisk er det du gerne vil. Hvis nu du inderst inde har det godt med din nuværende vægt, men at det er dine omgivelser som i højere grad støtter dig i at du skal tabe dig - så vil du nogle gange ikke kunne nå i mål, fordi du dybest set ikke har accepteret målet - Super vigtig pointe her, noget af det jeg ofte har set værende årsagen til at et mål ikke blev indfriet.

[Fed]Realistiske[/Fed]
Målet skal også være realistisk, det må gerne være ambitiøst, men ikke mere end hvad godt er. Eks. vil et mål om at tabe 4,5 kg på 2 dage, være urealistisk - mens det måske vil være uambitiøst at sige 2 måneder... Det realistiske hedder måske 2 uger? - eller sådan noget! ;-)

[Fed]Tidsbestemte[/Fed]
Sidst er det også vigtigt at de skal være bestemt med en dato - hvis du er til at skrive, ville jeg formulere det som i nutid. Således at jeg eks. skriver: "Det er i dag 1. december 2012, og jeg har nu tabt mig de 10 kg. jeg startede på i april måned" ... Eller noget i den stil! :)

Og endnu en vigtig pointe, hvad gør man hvis man fejler et mål?!?
Sætter et nyt!!!
Man fejler typisk et mål, fordi man har snølet med en af de fem kategorier, det betyder ikke at man er et dårligt menneske - det betyder bare at man skal justere et af sine mål.

Hvor lang tid, kan man så arbejde med mål ud i fremtiden?
Det ved jeg ikke, jeg kan kun udtale mig om hvad jeg har gjort - og jeg har som skrevet i starten lavet livsmål. Eks. havde jeg et mål om at jeg som 35 årig skulle være mellemleder i en virksomhed af en vis størrelse i Danmark - det blev så indfriet da jeg var 33 år.

Jeg fik lavet en gastic bypass i juli måned 2011, og har sat som mål, at jeg senest 4 år efter min operation, skal have gennemført et maraton, og senest 2 år efter et halvmaraton (delmålet). Og disse to ting, skal jeg helt sikkert nok nå! :)

Så bare kom igang! :)

Håber du kan bruge ovenstående, og vær velkommen til at skrive mere, om der er noget som savnes, eller noget du/i bliver inspireret til! :)

/KeyserSoze
12 år26. april 2012 kl. 23:07
I forhold til vægttab, som jeg opfatter er det der spørges om her. Over et længere forløb, som mit eget, er det at sætte tid på svært fordi kroppen har perioder hvor den står stille. Målet kan rykkes undervejs.
12 år26. april 2012 kl. 23:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...