Jeg vil gerne tabe mig..

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Jeg vil gerne tabe mig..
Hej allesammen, jeg er en pige på 18 år, som har utrolig dårlig selvtillid, da jeg er lidt buttet, og har en BMI på 27,1 som er overvægtig ved mig. Jeg søger en nem slakekur. Det er svært for mig at tabe mig da jeg er en sukkerglad pige, og meget kræsen når det kommer til grøntsager.
Jeg håber der er nogle der har en ide eller to til hvordan jeg kan tabe mig.

Knus Reber
13 år19. december 2011 kl. 10:14
re: Jeg vil gerne tabe mig..
Men de vaner er du nød til at arbejde med ellers vil det følge dig resten af dit liv.
13 år19. december 2011 kl. 11:07
Lets face it, der er ingen nemme udveje..

Identificer de grøntsager du kan lide, og udnyt disse. Man kan altså lave utrolig mange retter hvor de er 'gemt' i, så du skal være meget kræsen for at bemærke dem :=)

Det med at være sukkerglad kender jeg heldigvis ikke, men et bud kunne være at bruge ting som chokolade og vanielle essens og lave nogen sunde ting med disse.

Typisk er den lyst jo noget med at sende nogen signaler til hjernen om at det er godt og den belønner dig, de samme belønninger kan du få gennem motion, så en rask cykel, løbe, gå tur eller hvad du nu har lyst til når trangen melder sig bør kunne ersatte behovet, samtidig med at det også gerne skulle hjælpe vægttabet på vej.
13 år19. december 2011 kl. 16:13
Som sagt er der ingen nem slankekur, men hvis du er villig til at lade det tage den tid det tager, og fokusere mere på livstilsændring end kur kan du godt blive slank og sund uden at lide de store afsavn.
Jeg lagde selv i sin tid ud med en BMI på omkring de 30 og tabte på ca 1-1½ år 25 kg ned til min ideal-vægt. Jeg var (og er) også meget sukkerglad, og en af mine helt store laster var at jeg ofte lige købte en pakke småkager/slik el. lign - og åd det hele på en gang.
Mit første trin var derfor at sige til mig selv at ALT snack/slik skulle skiftes ud med frugt og i samme omgang fokuserede jeg på en frokost med rugbrød og noget protein fremfor lyse hvedeboller. Det tager lidt tid at komme af med afsavnet - men efter 2-3 uger virker det helt naturligt. Jeg har læst et eller andet sted at det tager ca 3 uger at ændre en vane.

Senere da det virkede, fik jeg manden i huset med på ideen, og aftensmaden blev også i højere grad inddraget og her var alt efter princippet: Køb bedre kvalitet og mere spændende råvarer og spis lidt mindre af det. Dvs vi som studerende spiste sundere og lækrere, men til samme pris. Ingen afsavn der ;)

En rigtig god start er også at bruge madital til at taste ind for at finde ud af hvor de virkelig kalorie-tunge fælder gemmer sig. I starten kunne jeg virkelig blive overrasket ;) Herefter er det langt lettere at træffe et valg hver gang man spiser. Om du vil bruge madital som øjenåbner eller til at holde styr på kalorie-indtaget over længere tid er en smagssag - for mig er det lidt i perioder hvad der fungerer.

Nu siger du at du er kræsen omkring grøntsager, men har du prøvet at få dem serveret lækkert tilberedt og med en passende krydring? Har du mulighed for selv at lave mad og eksperimentere? - nogle gange smager mad bedre når man selv har haft en finger med i spillet, og ved at der ikke er nogle "grimme" overraskelser ;)
Man kan faktisk også lære sig selv at kunne li' ting. Beslut med dig selv at du VIL være åben og gerne vil lære at spise grøntsager. Igen: De skal være lækkert tilberedt gerne med masser af krydderier og ikke bare et eller andet udentificerbart snask fra fryseren. Smag så en lille portion en MASSE gange. Har selv lært at sætte pris på flere ting på den måde :)

Håber der var noget i min lange smøre du kan bruge til noget - og held og lykke med projektet ;)
13 år19. december 2011 kl. 17:45
Mange tak begge to.
Jeg går igang her den 1, det nytter ikke rigtig noget lige 2 dage før juleaften med alt det lækre mad ;)
13 år22. december 2011 kl. 21:16
Det er nemlig præcis nu det især nytter,jeg har nu tabt næsten 10 kg op til jul frem for at skulle tage nogen på. Min julemad bliver også lækker,men let og uden fløde :o
13 år22. december 2011 kl. 22:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...