LCHF- eksperiment

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

LCHF- eksperiment
Ja så kigger jeg lige ind til jer igen.

Siden sidst er vi flyttet til Sverige og her er der ingen sukkerafgift, så slik og søde sager koster næsten ingen penge. Det har jo nok lige kostet endnu et par kilo.

På slankefronten her oppe er det helt store LCHF (lave kulhydrater, højt fedt). Så meget at det er blevet godkendt til behandling for overvægt og diabetes 2 af socialstyrelsen.

Læs evt mere her om LCHF:
kostdoktorn.se

Så jeg har besluttet at det må testes. Så 14 dage fra i mandags skal jeg spise striks efter forskrifterne. Og det går fantastisk indtil videre. Har tabt 1 kg på de første 2 dage (ja det gør man på enhver kur), har det godt med maden, selv om jeg synes jeg voldæder i smør, er godt tilpas i kroppen, men igår inden atensmaden blev jeg let skidt tilpas, fordi jeg var vildt sulten, og jeg er vildt morgenfrisk uanset hvad tid jeg går i seng. Jeg supplerer selvfølgelig med vitamintablet og jern.

Er der måske andre der har prøvet?
13 år23. november 2011 kl. 09:57
re: LCHF- eksperiment
Må jeg sige hjertelig velkommen igen Kami.
Spændende du er flyttet til sverige, hvor i sverige bor du ? og hvor boede du før, er der stor forskel på miljøet ?

Tja jeg ka' godt se at det med sukkerafgiften hurtigt kan give nogle kg hvis man er "sliksyg" - og nu til LCHF - jeg synes den ligner meget en jeg kender son er skrevet af Niels Ehler LEV FEDT - bliv slank. (omega - metoden) .... men det kan godt være der er forskelle. Jeg har prøvet Niels Ehlers metode, men jeg synes ikke det var positivt at fylde kroppen med fedt, jo Kami jeg ved godt vi skal have noget fedt, det sunde, olivenolie og lign. samt nødder, men ikke så meget dyrisk fedt.
Jeg er spændt på at høre om dit nye liv både i sverige og med hensyn til at tabe dig,
Rigtig god vind :D
Blyant
13 år23. november 2011 kl. 10:43
Hej Blyant.

Tak for velkomsten.
Før boede vi i Thy, hvor det altid blæser. Nu er vi flyttet ud i skoven i Blekinge og der blæser det stort set aldrig (undtagen hvis vi har gæster fra Danmark)

Ved ikke om det er helt det samme som omegametoden, men i hurtige træk så er det tilladt dyrisk fedt og kød, nødder og grønt der vokser over jorden.
Undgå stivelse, sukker, margarine, øl og frugt.
Så hel og ægte mad som muligt. Øko og uden tilsætningsstoffer. Der tælles ikke kalorier, Man spiser bare til man er mæt.

Ang dagen idag, så vågnede jeg sulten (værre end normalt), var ikke sulten til frokost, men tog lidt alligevel og så blev jeg skrubsulten ved 16-tiden lige som igår, hvor jeg næsten blev utilpas. Det gik op for mig at jeg begge dage kun havde fået knap 1000 kcal ved den tid, så imorgen vil jeg forsøge at få lidt mere, måske ved kaffetid.

Jeg er fortsat godt tilpas og glad for maden. Maven fungerer men er lidt løs og grønlig i det. Galde formoder jeg.

Så mere mad i morgen og så vil jeg gerne op på 600 g grønt igen.
13 år23. november 2011 kl. 18:13
Hej Kami

Det er godt nok en flytning der vil noget. Fra Thy til Blekinge.
Det lyder fint med ca. 600 gram frugt og grønt om dagen.

Jeg glæder mig til at følge dit liv og tab.
13 år24. november 2011 kl. 13:35
Jamen så sagde vægten til morgen at jeg havde tabt 1,3 kg. Faktisk flyttede jeg lidt rundt på den, for jeg troede ikke helt på den. Så det går stadig fremad.

Kan mærke at jeg helt sikkert kommer til at indtage en del mere grønt, hvis jeg fortsætter med dette. Jeg har lyst til mere grønt.

Har idag fået lidt flere kalorier, så jeg har ikke på samme måde følt mig utilpas. Maven er vist lidt i stå idag, og sliktrang er altså totalt væk. Den første dag tjekkede jeg vores skabe mange gange, men det er helt slut. Har faktisk lige hjulpet manden med at lave chokolader uden at føle mig snydt.

Jeg tror det er vejen frem for mig det her.
Tak for hilsnen, Blyant.
13 år24. november 2011 kl. 16:47
Har idag tabt 400 gram.
Og var ikke på stort toilet i går så der er bestemt også noget i tarmene.

Vågnede kl 7 og skulle tisse. Hoppede i seng igen og faldt hurtigt i søvn. Så jeg sov til kl 10. Første gang i denne uge så det var bare herligt. Og ved vi skal have gæster i aften, så det kan godt blive lidt sent.

Men jeg var slet ikke sulten til morgen. Spiste først kl 12, fordi jeg synes at nu skulle jeg tage noget. Jeg spiste aftenskaffe i går (1 dl fløde, ½ kæmpe appelsin og 15 mandler og falsk vaniliesukker(ren sukker med aroma)) og det mættede mig endnu.

Nu skal der lige gøres rent og så kommer der gæster til aften. Maden er planlagt så jeg kan gå uden om de værste kulhydrater, men nu må vi se hvad der sker. Det sociale pres er noget af det værste for mig. Jeg vil så gerne være normal. Så jeg taster ikke mit indtag i dag.

Håber i alle får en rigtig god dag. Og så ses vi igen i morgen.
13 år25. november 2011 kl. 12:49
Lidt butterdej, 4 øl, 1 stykke franskbrød og 2 stykker lækker chokolade kunne straks lige fylde alle mine kulhydratlagre op igen. 1,2 kg på igen. Har dog også fået menses samtidig. Men det var en rigtig hyggelig aften. Og ingen opdagede at jeg var på diæt.

Så dagen er startet med 2 spejlæg og ½ tomat stegt i rigeligt smør. Dertil er der et primitivt ønske om at komme på stort toilette idag. Føler mig ikke forstoppet, men jeg er ikke vant til ikke at være på toilettet hver dag, og nu er der gået 2 dage uden.

God weekend alle sammen. Husk nu at nyde den.
13 år26. november 2011 kl. 09:42
Spændende! Min svigerinde sværger til LCHF - ikke for at tabe sig, hun har altid været tynd. men for at må bedre!

Skal lige køre et andet kost eksperiment indtil den 8-9 dec. Tror jeg tjekker en moderat LCHF kost bagefter!
det ligner lidt den kost jeg spiste i 1999 - da tabte jeg 25 kg på tre måneder. men jeg trænede og motionerede også MEGET samtidlig...
13 år26. november 2011 kl. 10:01
Hej Solakka.

Tak for din hilsen. Jeg kan se på nogle af de svenske sider at det skulle være en metode til at finde sin optimale vægt, så nogle tager lidt på, mens de fleste starter på den fordi de trænger til at tabe sig.

Dagen idag sagde 300 gram af. Jeg har stort set ikke haft mensessmerter hvilket jeg ellers døjer meget med. Men jeg har været på toilettet både igår og idag. Igår var det meget fast, idag helt normalt, men stadig grønligt.

Jeg har opdaget at jeg ikke rigtig bliver sulten. Før var jeg konstant sulten, og hver gang der var gået 2-3 timer så spiste jeg et eller andet. Vi var nået dertil hvor manden altid spurgte om jeg skulle have noget at spise inden vi kørte tur, for ellers kunne det pludselig kræve mad undervejs. Jeg har også altid store madpakker med på tur. Nu spiser jeg 2 æg til morgenmad med lidt grønt til, lidt fisk (50-100 g) til frokost med lidt grønt til, og kød til aften med grønt (ca 100-200 g kød). Ind i mellem er jeg oftest slet ikke sulten, og selv om manden indhalerer is, slik og cola i store mængder lige foran mig, så generer det mig ikke det mindste. Trænger jeg til noget så drikker jeg først et glas vand (man kan nemt forveksle tørst og sult, og maven er jo åbenbart i væskemangel) og får lidt nødder eller 50 g ost.

Egentlig skal man slet ikke tælle kalorier, men bare spise til man er mæt. Jeg taster dog ca vægt ind her for at have en fornemmelse af hvor meget jeg får. Og ifølge madital så indtager jeg lige omkring mit ligevægtsindtag, og burde tabe ca 60-80 g i døgnet. Faktisk har jeg lavet aftenhygge et par gange fordi jeg selv synes jeg har spist for lidt. 1200 kcal er alt for lidt til en kvinde på 105 kg. Så jeg tvinger mig selv til at få minimum 1800 kcal.

Fredag aften havde vi jo gæster, og der fik jeg lidt butterdej til aftensmaden og 4 øl i løbet af aftenen. Da vi skulle have natmad var jeg så skrubsulten, at jeg troede jeg skulle dø. Så fik en franskbrød med rejer og røget laks, masser af smør og godt med mayo. Og dagen efter var jeg træt (vi havde været længe oppe), men ingen cravings på trods af menses.

Så indtil videre er min tanke at jeg fortsætter på denne kost til hverdag, vil forsøge at få lidt mere grønt ind, og så have lov til at skeje ud når vi er ude. Umiddelbart føler jeg at jeg har godt styr på det. Men de 14 dage er ikke ovre endnu.
13 år27. november 2011 kl. 12:28
Efter et døgn med strømafbrydelse er jeg tilbage på nettet igen. Vægten sagde minus 300 gram, og på den første uge ialt 2,1 kg. Jeg er rigtig godt tilpas og forventer at forsætte med det her efter de 14 dages eksperiment.
13 år28. november 2011 kl. 18:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...