Livsændringen før det for sent!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Livsændringen før det for sent!
Hej alle sammen

Jeg fik mig en slem oplevelse her forleden! Skulle til lægen og tjekkes for noget ondt i halsen og på vej ned af gangen står en hvert overvægtiges mareridt en vægt. Jeg vidste godt jeg havde taget på de sidste per år ”det kunne jo ses” men at vægten sagde 136 kg, det slå mig sgu lidt ud.

Så hvis jeg gerne vil have børn og børnebørn så er det på tide at lave en livsændring. Jeg vil i de kommende to måneder (1-1-2012) tabe mig 15 kg. Efter det vil jeg ligge mig en ny plan, da de første to måneder vil være en meget hård slankekur ”efter min mening”.

Men jeg vil gerne starte med at præsentere mig, Jeg hedder Jonas, 21 og er studerende. Lige siden jeg flyttet hjemmefra som 17 året. Siden der har jeg mere eller mindre levet af færdigretter, lokale pizzarier, sodavand og weekend (tors,fre,lør) er der fest når man er studerende og en 2 meter og 136 kg stor fyr kan altså drikke meget så det ender jo altid med man drikker omkring 14 øl. Men hele den hverdag skal leves om og nu jeg fjerne de ekstra kilo på sidebenene.

Kender i det når man får spørgsmålet om ”hvorfor taber du dig ikke” så plejer mit automatiske svar at være ”Hvis jeg havde lyst så havde jeg os gjort det, alle kan jo tabe sig hvis de vil” og så slutter jeg af med ” Jeg har jo tabt mig før” Men alle os der er tykke ved at det ikke er så nemt og ja man har tabt sig før men hvor længe holdte det ? Så nu ”offentliggøre” jeg min livsstilændring for jer, så jeg har nogen at stå til ”regnskab ” for.

De første to måneder skal jeg holde mig under 1200 kcal men går efter under 1000. Det er måske ikke meget til en så stor fyr som mig og jeg ved godt der er mange kloge mennesker det ikke måden at gøre det på. Men jeg vil hellere følge mit eget hjerte og hjerne. Når jeg så når til 1-1-2012 der vil jeg begynde at sætte mit kcal antal op, men får at give det en kickstart så starter vi med et lavt tal.

Et eksempel på en dag for mig.

Morgenmad: Havregrød og guleroder.

Frokost: Bønner og en dåse tun.

Aftensmad: En kartoffel, en Rodbede og en gulerod skåret ud og så i ovnen med lidt hvidløg.

(Hvis jeg bliver sulten så spiser jeg en Pære, æble eller gulerod)

Jeg laver motion i 1-2 timer om dagen (løb og gå)
Har sat mig et mål for at drikke 3 liter vand om dagen.
______
Håber i har noget feedback til hvad i synes jeg kan gøre bedre eller bare noget opmuntring. Kunne være fedt at have nogen at skrive med om vægttab.

Mvh
Jonas

Stavefejl er gratis ;)
13 år8. november 2011 kl. 16:13
re: Livsændringen før det for sent!
det er godt du er kommet her - hvordan er det gået så galt?
13 år8. november 2011 kl. 16:34
Tror bare desværre gik for en halv liter sodavand om dagen til en liter osv. Man bliver jo afhængighed af sukker og fedtstoffer eller jeg gør i hvert i fald.

Tror aldrig det har været noget psykisk der har fået mig til at spise men mere det med det er nemmere at ringe efter pizza og hvorfor skulle man sige nej til en god by-tur.

Lige siden jeg var lille har jeg været overvægtig men ikke "tyk" så tog på da jeg var 13 år og kom vejret 10 kg for meget og da jeg så en dag kom hjem fra skole og fået et nej til kærestebrev ( sådan et med ja -nej ) så besluttet jeg mig for der skulle ske noget og med min mors hjælp kom jeg på Julemærkehjem i Skælskør og endte med at tabe alle ekstra kilo. og jeg begyndte så spille fodbold og igen og kom på et højt plan og spillet divisions fodbold men en dag mistet jeg pladsen i startsopstillingen og det slå mig så lidt ud og begyndte så at tænke mere på fest og farver end sport og så gik det bare ned af bakke med vægten.

Når jeg nu studerer står jeg normalt først op kl 11 og så går der er par timer før jeg bliver sulten og det ender så tit med noget fastfood og så bestiller man jo lige et pitabrød med så man har til aftensmad men plejet at spise det med det samme og så går man i fakta og køber noget færdigret og en ny sodavand til aftensmad.

Tror lidt det var sådan det startet :)
13 år8. november 2011 kl. 17:00
Hej Jonas,

Fedt at du har taget beslutningen om livsstilsændring og velkommen til. Jeg glæder mig til at følge dit vægttab og ønske dig alt det bedste.

Kan dog ikke lade være med at sige at jeg tror du vil gribe det lidt forkert an med så få kalorier til start. Mener absolut ikke det er den sunde måde at gøre det på. Selv om du spiser lidt mere end 1200 kcal dagligt tror jeg du vil tabe dig hurtigt, når bare det er de sunde ting du indtager.

Men rigtig meget held og lykke.

Mvh Nystart2011
13 år8. november 2011 kl. 17:21
Enig, godt du er kommet her og du ønskes held og lykke med projektet :) Dog tænker jeg også, at du nok bør spise mere end 1000-1200 kcal pr. dag, jeg synes det lyder af meget lidt til en stor fyr som dig :)
13 år8. november 2011 kl. 17:54
Uhaaa nu bliver mit professionelle hjerte lidt nervøs (uddannet pb i ernæring og sundhed). Med 1-2 timers træning om dagen og så 1000 kcal, det hænger altså ikke sammen. Du vil helt sikkert tabe dig, men din krop vil opleve at der er mangel på mad og holde på alt den kan. Du kan altså også sagtens risikere at din krop ikke får de næringsstoffer den skal have, og det ser jeg faktisk en ret stor risiko for. Pls. lad være med at sætte dit helbred over styr pga et vægttab. Gør det hellere på en sund måde, så din krop ikke går ned på det.
Ved godt du ikke vil høre det her, men bliver ret bekymret!!!!
13 år8. november 2011 kl. 18:14
Men at indetage meget og have behov for sukker er da i høj grad psykisk og fysisk. Det bliver hårdt for dig at skulle til at lave sundere mad....fordi du ikke tænker sådan .til gengæld vil det på et tidspunkt gøre dig mere aktiv...og det vil du vel gerne...Du må have fået nogen værktøjer fra de ophold. Jeg har kendt flere som havde tabt sig men da de kom tilbage var madvanerne tilbage igen.... Men det er kun dig selv som kan gøre noget ved sagen håber det lykkes for dig.
13 år8. november 2011 kl. 18:24
Velkommen til! Og tillykke med beslutningen, det er godt, at du blev skuffet i gang, selvom oplevelsen nok ikke var så sjov..

.. Men så må jeg altså også udtrykke bekymring!
Under 1000 kcal er for lidt til selv mig (og jeg vejer altså det under halve af hvad du gør og er 30 cm lavere), og der er ikke noget som helst der har godt af det..
Prøv at gå ind under info -> oversigt (tast evt lidt vand ind først inder mad -> indtast mad), der kan du se hvad dit minimumindtag er.. "Din krop behøver et indtag på mindst x.xxx kcal pr. dag." Jeg kan love dig, hvis du indtager det antal kalorier, vil du også tabe dig! Og sandsynligheden for, at du overholder det (både på kort og på lang sigt) er betydeligt højere.
Når du er vant til at spise så meget samt drikke hver weekend, vil dit forsøg sandsynligvis mislykkedes (sorry to tell), og du ender med kun at se det som en sur pligt.

Prøv i stedet at finde nogle gode opskrifter, find nogle sunde mellemmader du kan spise og sørg for at spise dem 2-3 gange om dagen.. Sund aftensmad med lidt kød er også godt, især når du vil træne så meget. Vil desuden gerne foreslå mindst en hviledag om ugen, så din krop kan nå at restituere :)
13 år8. november 2011 kl. 20:01
skubbet i gang, selvfølgelig!
13 år8. november 2011 kl. 20:01
snup et par vitaminpiller dagligt og spørg bare....
13 år8. november 2011 kl. 21:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...