Motivation. . .

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Motivation. . .
Hej allesammen.. :)
Jeg synes det jeg kæmper utrolig meget med i min hverdag, er motivationen og at holde fast i de gode vaner.
Det er så let lige at tage et stykke slik eller en ekstra portion, for tiden synes jeg at jeg taber den indre dialogjeg har med mig selv med hensyn til mad. Føler at jeg giver mig selv lov til for meget og jeg har svært ved at sige nej til mig selv.
Det genere mig rigtig meget for jeg har allerede tabt mig 13 kg, og ville være noget så ked af at få dem på igen.
Hvad gør i andre for at holde jer på "dydens" vej? Hvad motivere jer? :)
13 år16. august 2011 kl. 11:42
re: Motivation. . .
Hej klipp.
Ja det er jo en utroligt relevant problemstilling.
Det er jo meget forskelligt hvad der motiverer folk. Og mit bud er at stort set alle herinde har de perioder du snakker om nu, hvor man kæmper med sig selv pga. manglende motivation. Man står imellem hvad man ved der er rigtigt og hvad ens krop har lyst til at man indtager.

Indtaster du dine kcal pr dag hver dag? For jeg synes i sig selv det kan være en motivation at se at man holder sit kcal indtag under det anbefalede. Har du sat dig et mål? Altså ikke nødvendigvis det endelige mål, men et delmål? Det hjælper i hvert fald mig. Hvis motivationen falder, er det som om jeg bedre kan finde dydens smalle sti, hvis jeg har et mål at se frem til. Og så er det jo i sig selv rart at se vægten falde. Har din mon stået stille lidt tid? Det kan i hvert fald få mange til at miste gejsten lidt..
Fortæl lidt mere om hvordan du plejer at motivere dig selv og hvad der er årsag til du slanker dig. Måske kan det bedre hjælpe dig (når det er skrevet ned) til at se hvorfor det egentlig lige var du gerne ville tabe dig??
Må man spørge hvad du vejer og om du har et endeligt mål?
Håber det hjalp en smule...
Hilsen Katzen (Tråd: Persolige dagbøger: Katzen er på banen igen!)
13 år17. august 2011 kl. 07:37
Motivationen er alfa og omega at være bevidst om så den ikke glider en af hænde....

Undervejs i et vægtab kan der opstå at der skal lidt forskellige justeringer til.....det er måske gået fint hidtil. Det er vigtigt for at bevare motivationen. Have mål undervejs for en selv som ikke er for urealistiske.....
13 år17. august 2011 kl. 09:27
Hej Klipp,

Ja det kan være svært. Har selv prøvet det mange gange. Er fuldt ud motiveret denne gang, men det er fordi jeg er syg og SKAL tabe mig.

Men jeg må sige at noget der er nemt, for mig i hvert fald, det er at sige inden i mig selv, at jeg bare slet ikke har lyst til de ting. Altså snyde sin krop. Nogle gange holder det ikke og man har stadig lyst til slik, men 90% af gangene virker det for at sige: -Næ, det har jeg sku ikk lyst (også selvom jeg har lyst til det), man snyder hjernen :)

Dyrker du motion? Jeg dyrker selv Zumba Cardio og 5 km gåture, det sætter virkelig sit præg på min krop, og det motivere også endnu mere så.

Men altså, du kan jo i princippet spise slik hver dag, du skal bare holde det inden for kalorie-grænsen jo, og så er det jo lige meget.
Kender en der træner til iron-man (tror jeg nok det hedder), nogle gange spiser han bare en plade marabou og en pose chips og så intet andet, fordi så har han stadig holdt sig til hans max antal kalorier.

Meen, er der et formål med dig vægttab? Får du noget ud af det, noget du kan glæde dig til?, bare et eller andet?
13 år18. august 2011 kl. 14:27
Hej Klipp
som du kan se på min indmeldingsdato har jeg angiveligt været her længe, men faktisk har holdt pause i 9 mdr ca...
og har taget størstedelen af det jeg havde tabt på igen.. men en dårlig ryg og ikke at kunne holde til motionen tog pusten fra mig og motivationen..
nu er jeg så tilbage - ikke fordi jeg er super motiveret og helt oppe at køre - men noget mere afdæmpet og tror jeg bare indstillet på at hvis det skal lykkedes for mig må JEG SGU SE PÅ DET SOM ET STYKKE ARBEJDE DER SKAL GØRES!
og så har jeg regler for mig selv - som at det okat tage noget sødt - bare ikke hver dag.. og lige nu hedder det et stk hveranden dag og så er der weekend fredag og lørdag, hvor jeg gerne må få hvidt brød, og noget af det usunde... bare ikke en hel pose chips eller slik.. men noget! så synes jeg det er nemmere at lade være til hverdag - tanken om at det ikke er forbudt - bare udskudt kan nare mit hoved..
og forvilder jeg mig alligevel ud i køkkenet har jeg et glas til at stå ved siden af vasken - og tager så vand i stedet ;) simpelt men det kan virke!!
Jeg har også en aftale med mig selv om belønninger når et mål er indfriet - lige nu er der en solvogn til terrassen på højkant - og da den ikke helt er så tillokkende mere - finder jeg en anden TING som jeg ikke tror jeg kan leve uden.. ;) evt. kan der sættes et billede op på skabet- køleskabet - som minder om belønningen.. det er bare vigtigt det er en ting eller en oplevelse - som ikke er forbundet med mad.. så en biotur er i gråzonen for mig..
hold da op en smøre.. men håber der er noget i mellem som du kan bruge til noget..
God vind og du skal nok klare det - og ellers er det jo bare op på hesten igen.. ved at de ved vægtvogterne kører med stregdage - som er de dage, der bare ikke gik - men så er man tilbage igen dagen efter! Og det er du også!!!!
Motiverende blide spark
Katj
13 år18. august 2011 kl. 20:15
Jeg må sige at madital motiverer mig. At komme ind og læse folks historier og få opbakning. Så motiverer det mig at se vægten falde og kigge på den store vægtkurve man kan se herinde.

At taste ind er enormt movtierende fordi det går op for en hvor meget man spiser og hvad man spiser, også selvom man synes at man havde spist meget, eller ikke så meget!

Det motiverer mig også at se godt ud, og ikke at ville tilbage til at være tyk og oversæt.
13 år19. august 2011 kl. 14:11
Katj må jeg være så fri at spørge dig hvad det var som gik galt for dig.....
13 år19. august 2011 kl. 20:46
Calcit, det må du da gerne spørge om! :) Jeg fik en dårlig ryg og kunne knap nok gå ind til børnehaven og aflevere min søn... at handle var ren tortur og kostede mig MINDST en time med ryggen nedaf når jeg kom hjem igen... jeg kunne de første måneder ikke finde ro eller fred nogen steder og kunne ikke gøre noget motion overhovedet uden at det kostede mig ekstra smertestillende og ikke at kunne lave andet den dag - og det holder ikke med et barn i huset.. så blev jeg sendt ud i praktik under sygdom, og nå ja gæt selv hvor meget energi der var tilbage når jeg kom hjem :-/ ... egentligt er jeg bare glad for at jeg ikke har taget det hele på igen - for det har jeg nemlig ikke!
men sommerferien har kostet mig tre kilo over 6 uger... og på trods af det er jeg stadig ca 4 kilo under mit udgangspunkt, så inden ferien havde jeg bibeholdt 7 kilo ud af 12 - 13 stk ca - og jeg kender jo vejen!! så på med vanten og igang igen!
håber det var svar nok til dig.. ellers må du meget gerne spørge igen! :)
13 år19. august 2011 kl. 21:56
uha...........ja det er det værst tænkelige.

( har jeg selv prøvet hverken at kunne gå eller stå. Så er det man på den hårde måde lærer at skønne på sin krop.....over tid)
13 år20. august 2011 kl. 19:16
ja - pludselig er der nogen ting, som man aldrig har tænkt over, man gør som virkelig betyder noget!
Har lige været inde og træne og har det så dejligt lige nu.. har hængt vasketøj ud, og vil gå ud og feje nu - noget som jeg ikke kunne for et år siden! tænk at man kan komme til at nyde det.. ;)
13 år22. august 2011 kl. 11:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...