Strøtanker om mad, forkælelse og "det søde liv"

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Strøtanker om mad, forkælelse og "det søde liv"
Efter en længere periode med hård disciplin med mad og motion, sad jeg i fredags og havde lyst til en god hvedeøl. Grillen var tændt og vejret var godt - så en kold hvedeøl er ikke bedre placeret end dér.

Så jeg sad lidt og tænkte "skal, skal ikke", da nogle gode venner kom forbi og afgjorde sagen. Ikke at der er noget galt i at synde en gang i mellem - jeg ved vægten ryger lidt op, men ved også at den kommer ned med det samme, når man lever normalt sundt.

Så jeg havde en hyggelig aften - drak 3 gode store øl og spiste lidt chokolade og en enkelt grillet skumfidus.

Da vennerne var gået sad jeg og tænkte, at det egentlig var fint nok - var ikke sur på mig selv over at jeg havde sluppet disciplinen for en kort stund - så i stedet for at bebrejde mig selv, så nød jeg at have levet med lidt luksus.

Og der slog det mig, at man egentlig sætter meget mere pris på tingene, når man kun får dem en sjælden gang - at man måske lader sig "forkæle" lidt indimellem. Og så tænkte jeg videre, at vores egentlige problem, når vi kæmper mod overvægten, at vi lever i et så rigt samfund, hvor vi kan (over-)forbruge så meget i det daglige, at vi bliver så store. Og at det - ud over at vi bliver tykke af det, også betyder, at vi ikke længere værdsætter det, men tager det som en selvfølge....

Tror vi kan finde en motivation i vores vægttab ved at tænke på, at når vi lever sundt og disciplineret, så kan vi igen opleve forkælelsen, og glæden ved at få noget lækkert og godt - en gang i mellem. Og måske.... måske kan det også hjælpe os til at opfatte os positivt når vi engang i mellem spiser "usundt" i stedet for at vi bebrejder os selv.
13 år9. maj 2011 kl. 14:19
re: Strøtanker om mad, forkælelse og "det søde liv"
Filosofiske tanker.. Og du har jo ret!
13 år9. maj 2011 kl. 15:14
Så sandt, så sandt - og det er jo heller ikke den lejlighedsvise gode mad og medfølgende øl eller vin, der gør os store... det er nemlig præcis den svælgeni det dagligt, der gør forskellen... Og du har helt ret i, at det er svært at sætte pris på noget, man får hver dag :/
13 år10. maj 2011 kl. 20:19
Nemlig!
13 år13. maj 2011 kl. 12:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...