Badevægten, der ville mig det godt....

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Badevægten, der ville mig det godt....
Dette er en blog med nogle betragtninger over min badevægt, der egentlig bare ville mig det godt.

Jeg har for år tilbage været en stor dreng på over 113 kg - det var for meget for een på kun 1,80 m. Det vidste jeg godt. Jeg havde før tabt mig i perioder - sådan 10 kg - og så gik det opad igen.

Ifm. med en sygdomsperiode (som intet havde med vægt at gøre) tog jeg en beslutning: Jeg ville være tynd igen - dyrke sport som jeg gjorde da jeg var meget yngre. Det ligger en 5-6 år tilbage. Beslutningen havde også rod i at det ift. min sygdom ville være godt at dyrke motion (en lungesygdom).

Så jeg lagde mit liv radikalt om - dyrkede meget mere cykling end hidtil (har cyklet i mange år), og fokuserede på kosten.

Og resultaterne kom: det første halve år tabte jeg henved 20 kg - så gik det langsommere. I perioder - og om vinteren kunne vægten godt stå lidt stille - eller om vinteren gå lidt op - men i det lange løb kom vægten ned.

Det fedeste ved det var at opleve, at hvor fokus i starten var det at tabe sig, så flyttede fokus sig med tiden som jeg dyrkede mere og mere cykling, til det at dyrke motion - det med at tabe sig blev en heldig sideeffekt. Det var meget befriende at kunne slippe tanken om at skulle tabe sig og til i stedet at sige: Aj - hvor dejligt at jeg kan dyrke al den dejlige motion.

Jeg nåede ned på omkring 85 kg om sommeren og tog så lidt på henover vinteren - 3-4 kg.

I foråret 2008 stiftede jeg bekendstkab med madital.dk. På det tidspunkt lå min vægt på omkring 88-89 kg. og jeg ville gerne længere ned end de 85 kg. jeg hidtil havde haft som det laveste. Så jeg brugte siden og fik god inspiration og hjælp til at få bugt med de sidste kg.

Og i sommeren 2008 nåede jeg mit mål på 81,4 kg.

Dejligt!!!!!

Mit liv fungerede godt med motion som en integreret del af hverdagen - 25 km hver vej på arbejde - på cykel - og så en del motionsløb og træning derudover. Jeg cyklede i årene 2007 og 2008 vel omkring 15.000 km om året.

I efteråret 2008 skiftede jeg job - fik for langt til arbejde - og fik sværere ved at finde plads til motionen - samtidig ramte vi den mørke tid, hvor jeg vidste, at jeg tit tog lidt på gr. lavere træningsmængde - og det faktum at jeg stadig godt kan lide mad og det usunde.....

Det kostede nogle kilo. Ikke noget alarmerende - ikke noget man ikke kunne klare, når det blev forår - alt under kontrol...

Firmaet jeg fik job ved gik konkurs!

Nyt job - vikar - endnu længere væk - endnu mindre tid til cyklen, og mere tid på motorvejen. Det kostede lige et par kilo - ikke noget problem - ikke noget jeg ikke kunne klare.

Så fik jeg et nyt job - tæt på - begyndte at cykle igen - og samtidig blev det forår og vægten begyndte at falde. Havde måske taget lidt mere på end jeg ville, men ingen problem... nu var der tid til motion og det var forår - med udsigten til en lang sæson.

Jobbet var noget skod. Så jeg sagde op. Fik med det samme et nyt - men pænt langt væk - 43 km - ikke for langt til at cykle, men for langt til at gøre det (og især havde tiden til det) hver dag. Og så var det blevet sensommer.

Jeg ved jeg er dårlig til at skifte job og samtidig holde fast i nye sunde livsvaner. Så jeg sank tilbage i den gamle skure der havde gjort mig tyk. Det vidste jeg godt jeg ville - det havde jeg prøvet før. Og så var det jo ved at blive efterår ....

Så vægten fik lige et nøk opad - vejede mig stadig regelmæssigt - og kunne se den steg. Ikke noget alvorligt.... bare liiiiige et par kilo - ikke noget jeg ikke ville kunne tabe til foråret......

Efteråret 2009 fik jeg en skade i ryggen - den gjorde at jeg i et halvt år ikke kunne sidde på en cykel - det var noget lort - nu var vægten steget - og den ville ikke blive arbejdet ned ad igen.

Jeg tabte lidt fokus på vægten - vejede mig ikke et stykke tid... kun en gang i mellem - vægten steg - men ikke alarmerende meget - kun lidt .... ad gangen.

Rygproblemerne blev langsom overvundet - men jeg havde tabt fokus og disciplin - og i stedet for at gå ud og komme igang sad jeg og surmulede over at vægten måske alligevel var blevet lidt for høj. At jeg havde smidt det jeg havde kæmpet for overbords. Det værste va at jeg ikke længere så motionen som det jeg havde lyst til, men som et nødvendigt onde for at tabe mig.

Cyklen stod urørt i lang tid - indtil et styrt gjorde at jeg ikke kunne cykle henover sommeren. Hmmmm - det kostede lidt på vægten, der nu lå oppe omkring de 95 - 96 - 97 kg.

Nå, tænkte jeg henover den sidste vinter - jeg må hellere se at komme igang.

I perioder vejede jeg mig slet ikke - spiste alt det man ikke må og levede som det passer mig.

Hver gang jeg steg på vægten, så lå jeg der omkring de 95-97 kg - så alt var inden for kontrol - troede jeg.....

Jeg ved ikke hvornår i processen min badevægt begyndte at gå sine egne veje. I mit første vægttab blev jeg ind i mellem kontrolvejet ved lægen og kunne se, at det stemte med det jeg selv vejede mig til.

Men om det var af misforsået godhed fra min vægts side eller noget andet, det ved jeg ikke, men den besluttede sig på et tidspunkt for en vis egenrådighed. Sånår jeg steg på vægten blev jeg forsikret om, at alt var under kontrol - det der var taget på skulle nok komme af igen - det var kun lige en 10-12 kg eller mere - det får vi hurtigt bugt med.

Ind til den dag hvor konen undrede sig over at den mindste af pigerne ikke tog på. Eller at hendes tøj strammede mere end vægten sagde det burde.

Vi lånte naboens vægt - og vi prøvede en tredje: vores vægt vejede 8,4 for lidt.....

Vi taler meget om det fede ved at smide 700 gram for dag til dag. Prøv at forestille jer hvordan det er at tage 8,4 kg. på over en nat....... huuuhhh - DET var en øjenåbner af de ikke så sjove....

men set i bagklogskabens lys: jeg burde måske på mt tøj fornemme at der var taget mere på - men vægten sagde jo.......

Så der hvor man gik og troede at alt var under kontrol og man kun vejede 95,5 - så var den reelle vægt 103,9.....

Så der er vi nu!

Det vil sige: jeg blev så chokeret at jeg fandt tilbage til den sunde livsstil - og nu også er ved at opbygge en lyst til at cykle igen.

Jeg skal affinde mig med at formen er gået ned. Og lære mig ikke at dunke mig for hårdt over det.

Men der er nu røget 5,1 kg. siden - og vægten er nu 98,8.

Der er langt ned til de 81 kg.

Jeg havde et håb om at nå det inden sommerferien, men opstarten har været sværere, men nuer lysten tilbage.

Et forsigtigt håber er 87 kg. inden 1. juli - og så fortsætte derfra - en drøm er under 85 - men næppe realistisk.

Har ligget lidt stille i en periode men har nu fået hul på bylden igen....

Så det skal nok komme....
13 år2. maj 2011 kl. 14:02
re: Badevægten, der ville mig det godt....
Held og lykke til dig, du skal nok nå det.
Mvh. Mujer
13 år2. maj 2011 kl. 16:23
puha...jeg blev sgu helt svedig af at læse din historie og selvfølgelig var det også lidt grineren. Jeg er selv 1.80 og vil gerne veje 85.0 som i mange år var min kampvægt. Så kom jeg på medicin og tog på. Vejer nu 93,4 og er på vej ned. Held og lykke fra Claus
13 år2. maj 2011 kl. 17:26
@Claus: Rart du kunne grine af det - det var også meningen - der er jo lidt selvironi ind over når jeg bliver ved med at overbevise mig selv om at jeg har kontrol over det.
Lyder til at du har fået Prednisolon, ligesom jeg - der sagde vægten da lige +10 kg på 3 mdr. - men jeg fik også så høje doser, at jeg aldrig sov og spiste konstant - ligesom at være på et ædeflip....
13 år2. maj 2011 kl. 19:12
Flink badevægt, men den kunne da godt have informeret sine venner og familie om det den havde gang i, så du ikke skulle udsættes for et sådant chok :-)

Held og lykke - du lyder motiveret så det skal nok lykkedes at komme under de magiske 85.
13 år2. maj 2011 kl. 19:30
Det tror jeg også - og selvom jeg ikke når mit håb inden jeg skal afsted - så er hvert gram jeg vejer mindre end da jeg startede bedre end hvis jeg intet havde gjort.
Dagens vægt er i øvrigt 98,0 så der er røget 5,9 af de 8,4 kg vægten snød med
13 år4. maj 2011 kl. 00:03
Tilykke med dit flotte vægttab:)
Meget sigende historie du fortæller
Min flotte badevægt kan måle dit og dat.
Jeg blev træt af at se decimalerne svinge.
Så jeg fandt en gammeldags vægt hurra tænkte jeg.)
Jeg kunne med det samme se at den vejede 2-3kg for lidt.
Det skulle jeg så lægge til hele tiden.
Så nu er den nye igang igen.
Jeg har så acepteret at decimalerne svinger op og ned
vh kis
13 år4. maj 2011 kl. 08:02
Ja - skidt med decimalerne - det er det i det lange løb,d er tæller. Der er mange, der siger, at man ikke må veje sig hver dag fordi vægten hele tiden svinger lid top og ned - for mig fungerer det dog bedst på den måde - og så kan jeg glæde mig over hver dag, jeg taber mig, og hver dag den går lidt op minder jeg mig om at holde min disciplin - og måske skrue lidt op for motionen.

Så selvom det svinger, så er det vigtigt at tendensen er nedadgående.

Nu har jeg fået lidt hul igen - stod lidt stille før, under og efter påske, men motionen er trappet op nu.

Kørte en god hård spinningtime igår (er instruktør) og efter timen tog jeg lige en ekstra 40 minutter moderat træning for at brænde kalorier. Det gav ca. 1.800 kcal forbrænding - dejligt.

Og dagens vægt? 97,1 kg....
13 år4. maj 2011 kl. 13:13
Flot vægt!! Godt gået af dig!!
vh kis
13 år7. maj 2011 kl. 07:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...