Min dagbog, 25 kg på 7 mdr
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+veile
re: Min dagbog, 25 kg på 7 mdr
Hej Omalley og velkommen til.
Nu er du jo en mand, og dermed født med højere forbrænding (skarn) så jeg vil mene at dit projekt stadig er realistisk. Du kan dog godt risikere at du må stramme skruen undervejs.....
Jeg synes du for sjov bør veje din mad en enkelt dag, så ved du hvad du spiser og kan jo faktisk regne ud om du teoretisk vil kunne komme ned på din målvægt med den kost.
Jeg synes nok også at du skal overveje at spise nogen sundere og mindre kalorietungt til frokost og mellemmåltider. Digestive er godt nok slemme.......
En god måde at tabe vægt uden at føle sult, er at spise mange proteiner og en del af det sunde fedt. Mandler, avocado og fede fisk er godt (for at nævne nogle stykker)
Du kan evt. erstatte dine mellemmåltider med en lille håndfuld nødder.
Hvis jeg skal have noget meget nemt til aften bliver det tit kylling og kikærter (de økologiske på dåse smager OK, men skyl dem grundigt) på panden som en slags biksemad, med ekstra protein.
Hvis du gerne vil løbe vil jeg foreslå at du starter op efter en plan for overvægtige (søg på iform.dk) og sørger for at lave masser af muskler i baller og lår (i motionscenter) så du beskytter dine knæ bedst muligt. Du må endelig ikke gå for hurtigt frem :-)
Og så synes jeg måske du er ved at være gammel nok til at begynde at lave lidt mad ;-)
Forresten kan jeg godt hente katten hvis du ikke kommer af med den ...... jeg bor på en gård i nærheden af Sjørup, og er tit i Viborg.
Nu er du jo en mand, og dermed født med højere forbrænding (skarn) så jeg vil mene at dit projekt stadig er realistisk. Du kan dog godt risikere at du må stramme skruen undervejs.....
Jeg synes du for sjov bør veje din mad en enkelt dag, så ved du hvad du spiser og kan jo faktisk regne ud om du teoretisk vil kunne komme ned på din målvægt med den kost.
Jeg synes nok også at du skal overveje at spise nogen sundere og mindre kalorietungt til frokost og mellemmåltider. Digestive er godt nok slemme.......
En god måde at tabe vægt uden at føle sult, er at spise mange proteiner og en del af det sunde fedt. Mandler, avocado og fede fisk er godt (for at nævne nogle stykker)
Du kan evt. erstatte dine mellemmåltider med en lille håndfuld nødder.
Hvis jeg skal have noget meget nemt til aften bliver det tit kylling og kikærter (de økologiske på dåse smager OK, men skyl dem grundigt) på panden som en slags biksemad, med ekstra protein.
Hvis du gerne vil løbe vil jeg foreslå at du starter op efter en plan for overvægtige (søg på iform.dk) og sørger for at lave masser af muskler i baller og lår (i motionscenter) så du beskytter dine knæ bedst muligt. Du må endelig ikke gå for hurtigt frem :-)
Og så synes jeg måske du er ved at være gammel nok til at begynde at lave lidt mad ;-)
Forresten kan jeg godt hente katten hvis du ikke kommer af med den ...... jeg bor på en gård i nærheden af Sjørup, og er tit i Viborg.
13 år6. april 2011 kl. 09:31
flatrunner (slettet)
Det burde sagtens kunne lade sig gøre, jeg har gjort det og jeg er endda kvinde ;-)
Jeg er gået fra 102,4 til 69,6 på 8,5 mdr., de første 25 kilo tog jeg på omkring 5 mdr.
Så bare klø på
Hvis du gerne vil ha gode råd, hvis tingene f.eks. går istå eller for langsomt, så vil jeg klart anbefale dig at taste ind hver dag, og evt. lad din profil blive åben, så andre kan følge dig, og kommentere
Det har jeg gjort, og jeg vil fortsætte med at taste ind et stykke tid endnu, selvom jeg faktisk næsten er i mål, men det er min krykke og jeg ville ikke ha været kommet så langt som jeg er, hvis jeg ikke havde fået øjnene op for hvor mange kalorier jeg indtog hver dag
Held og lykke med projektet
Jeg er gået fra 102,4 til 69,6 på 8,5 mdr., de første 25 kilo tog jeg på omkring 5 mdr.
Så bare klø på
Hvis du gerne vil ha gode råd, hvis tingene f.eks. går istå eller for langsomt, så vil jeg klart anbefale dig at taste ind hver dag, og evt. lad din profil blive åben, så andre kan følge dig, og kommentere
Det har jeg gjort, og jeg vil fortsætte med at taste ind et stykke tid endnu, selvom jeg faktisk næsten er i mål, men det er min krykke og jeg ville ikke ha været kommet så langt som jeg er, hvis jeg ikke havde fået øjnene op for hvor mange kalorier jeg indtog hver dag
Held og lykke med projektet
13 år6. april 2011 kl. 10:08
Trif
Ja igang med madlavningen hehe!! Hvis du fik en fornuftig kost ind, så ville det altså virkelig sætte skub i det hele.
Der er jo meget sund mad der er nemt at lave, nettet bugner jo af opskrifter.
Når I kun er jer to, hvad så med at bruge en dag om ugen på at lave masser af mad og portionsfryse det?? Så har I jeres egne sunde færdigretter!!
Eller et lille madlavningskursus :-))
Der er jo meget sund mad der er nemt at lave, nettet bugner jo af opskrifter.
Når I kun er jer to, hvad så med at bruge en dag om ugen på at lave masser af mad og portionsfryse det?? Så har I jeres egne sunde færdigretter!!
Eller et lille madlavningskursus :-))
13 år6. april 2011 kl. 10:36
Omalley
Flatrunner: Hvad mener du med at lade min profil være åben, kan man gøre så andre kan følge mig ?
Tak for velkomsten.
Veile: Jeg sender lige i PM ang. katten.
Tak for velkomsten.
Veile: Jeg sender lige i PM ang. katten.
13 år6. april 2011 kl. 11:29
Omalley
Kan man ikke sende i personlig besked herinde på forumet ?
13 år6. april 2011 kl. 11:31
Frandsen1987 (slettet)
Velkommen til :) Synes det er en lidt interessant historie fordi det er total modsat min egen historie.
Jeg misunder dig, at du kan smide 10 kg. bare ved at motionere mere og skære ned på slik og kage. Jeg har nemlig altid godt kunnet lide og lave mad og spise sundt så derfor kræver det en ekstra indsats.
Jeg tror sagtens du kan nå dit mål specielt, hvis du laver om i din kost. Digestive er jo absolut ikke en sund kiks. Aftensmad kan også sagtens laves nemt. Til eksempelt kan man få alle afskygniger af grøntsager på frost som man kan lave sammen med eksempelvis kylling eller fisk. Så kan det ikke blive nemmere. Og så vil jeg endda næsten våge og påstå at det er billigere end færdigretter.
Go for it er sikker på du sagtens kan nå dit mål, men hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert ændre kosten :)
Prøv også at vej din mad og tast ind herinde, det kan altså være noget af en øjneåbner.
Med hensyn til løb kan det også sagtens lade sig gøre, men følg et program så du ikke overbelaster dig selv. Der findes f.eks. på Iforms hjemmeside et program hvor man kan lære at løbe 5 km på 12 uger, selvom man aldrg har løbet før.
Glæder mig til at følge din historie.
Jeg misunder dig, at du kan smide 10 kg. bare ved at motionere mere og skære ned på slik og kage. Jeg har nemlig altid godt kunnet lide og lave mad og spise sundt så derfor kræver det en ekstra indsats.
Jeg tror sagtens du kan nå dit mål specielt, hvis du laver om i din kost. Digestive er jo absolut ikke en sund kiks. Aftensmad kan også sagtens laves nemt. Til eksempelt kan man få alle afskygniger af grøntsager på frost som man kan lave sammen med eksempelvis kylling eller fisk. Så kan det ikke blive nemmere. Og så vil jeg endda næsten våge og påstå at det er billigere end færdigretter.
Go for it er sikker på du sagtens kan nå dit mål, men hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert ændre kosten :)
Prøv også at vej din mad og tast ind herinde, det kan altså være noget af en øjneåbner.
Med hensyn til løb kan det også sagtens lade sig gøre, men følg et program så du ikke overbelaster dig selv. Der findes f.eks. på Iforms hjemmeside et program hvor man kan lære at løbe 5 km på 12 uger, selvom man aldrg har løbet før.
Glæder mig til at følge din historie.
13 år6. april 2011 kl. 11:48
flatrunner (slettet)
Omalley, du gør det under "din profil" offentlig profil, så kan andre se din dagbog
13 år6. april 2011 kl. 12:49
biologi c
det kan man godt det er under 1kg pr uge.
13 år6. april 2011 kl. 13:30
Ablanu
Dejligt overskueligt indlæg :)
Velkommen til!
Som andre siger, vælg noget andet end digestive, da de slet ikke er gode på kalorieregnskabet, 450 kcal pr. 100 gram, det er lige så meget som wienerbrød :(
Og aftensmaden er jo også med plads til forbedring, som andre siger er frosne grønsager en fin idé, personligt er jeg blevet glad for broccoli, blomkål og revne gulerødder til aftensmad, det hjælper både på mætheden og på grønsagssmileyen ;)
Velkommen til!
Som andre siger, vælg noget andet end digestive, da de slet ikke er gode på kalorieregnskabet, 450 kcal pr. 100 gram, det er lige så meget som wienerbrød :(
Og aftensmaden er jo også med plads til forbedring, som andre siger er frosne grønsager en fin idé, personligt er jeg blevet glad for broccoli, blomkål og revne gulerødder til aftensmad, det hjælper både på mætheden og på grønsagssmileyen ;)
13 år6. april 2011 kl. 13:33
Lidt om mig:
Jeg er 32 år og bor i Viborg sammen med min dejlige kæreste på 29 år, og 2 katte. Den ene har vi kun i pasning, indtil vi har fundet en ny ejer. Ingen har ringet omkring hende endnu, så det ender jo med at hun må bo hos os, hvis der er nogen der er interesseret i en steriliseret hunkat på 6 år, må i gerne skrive. Jeg studere til markedsføringsøkonom, men er færdig om 2 måneder. Hvorefter fremtiden er lidt usikker, jeg har ikke fundet et job endnu, det hænger nok sammen med at jeg ikke har søgt nogen endnu. Skolen har fået fokus. At jeg har siddet på en kontorstol de sidste 2 år, fremfor det aktive arbejde jeg tidligere har haft, har været en af årsagerne til at min vægt er kommet så langt op, men jeg var også stor før.
Interesser:
Geocaching (Skattejagt med GPS), Marine Hjemmeværnet, Spil (især brætspil, Wii)
Lidt om min vægt:
Den 1. januar, lå jeg på mit hidtil højeste niveau. Vægten viste 116,6 kg, det er i overkanten for en mand på 185 cm. Jeg besluttede mig for at nu skulle der ske noget, det jeg har gjort er at motionere mere og ikke spise så meget slik og kage som tidligere, ellers er der ikke lavet nogle kostændringer. Det har medført at jeg på vægten i morges , vejede 105,7 kg. Et vægttab på 10,9 kg indtil videre, det er jeg rigtig godt tilfreds med. De seneste pr. uger er vægten gået lidt op og ned, nu skal den til at have endnu et hak.
Mit mål:
Jeg vejede 116,6 den 1. januar, målet er at komme ned på 90 kg inden min lillesøsters bryllup i slutningen af august. På madital har jeg sat slutdatoen til 1. august. Der er altså tale om 26,6 kg på 7 måneder, er det urealistisk? Jeg bilder mig selv ind at det kan jeg sagtens gøre. Nu er jeg så 3/7 af vejen og har tabt mig 3/7 af vægten, så indtil videre går det godt. Jeg ved også at det kommer nok til at gå langsommere, så er det muligt at tabe de sidste 15,5 kg på 4 måneder? Jeg er kommet over startperioden, hvor alting går så godt.
Hvad gør jeg for at nå mit mål:
Som sagt, har jeg skåret slik og søde sager ned til et minimum. Jeg har altså ikke fjernet det, men begrænset det meget. Bilen er solgt, så jeg går til/fra toget hver dag. På Aarhus banegård og på skolen, samt hvor det ellers er muligt, tager jeg trapperne i stedet for rulletrapper og elevator. Jeg glæder mig til at skal til Sjælland og besøge svigerfar. Han bor på 8. etage :) Det er mange trin. Derudover dyrker jeg motion hver dag, af den ene eller anden form. Jeg har indtil nu gået mange ture, men de sidste par dage har jeg haft pakket rulleskøjterne ud af deres vinterhi. Jeg er ved at synes at gå turene er ved at blive for ensformigt, så jeg vil til at dyrke anden form for motion, så jeg kan variere det lidt. Jeg modtager gerne forslag til motionsformer. Det der ligger i mine overvejelser pt. er at købe 10 turskort til svømmehallen, der ligger 500 meter hjemmefra, det er desværre ikke muligt at købe månedskort :(. Derudover regner jeg med at vil starte i LOOP fitnesscenter. Cyklen skal også lige sættes i stand, nye dæk, tandhjul, skærm og kæde. Gåture, cykling og sågar rulleskøjter, kan kombineres med min anden hobby Geocaching. En moderne form for skattejagt, hvor man ved hjælp af en GPS kan finde ”skatte” (caches kalder vi det) i den danske natur og i byerne. Geocaching, findes over hele verden, så især på ferie kommer vi ekstra meget ud og gå. Jeg løber dog ikke, jeg har prøvet det nogle gange, belastningen er så stor i knæerne at jeg har ondt en uge efter. Det skyldes nu nok de kg jeg slæber rundt på.
Min kost:
Det er ikke specielt prangende for en der skal tabe sig, det har nok noget at gøre med, at hverken kæresten eller jeg har madlavning som vores interesse. Så hvis der er nogen der har forslag, som ikke kræver de store madlavning kendskab, eller den store pengepung da vi begge har en lav indkomst, er i velkommen til at skrive i tråden.
Morgenmad: Havregryn med mælk (jeg har ikke vejet det)
Frokost: Digestive kiks (ligesom mellemmåltid), det hænder at jeg køber en sandwich, eller en bøtte salat.
Mellemmåltider: Digestive kiks (et par kiks i ny og næ)
Aftensmad: Færdigretter der bare skal koges, varmes eller steges. Nogle gange pasta, med kød. (jeg vejer heller ikke maden om aftenen)
Gode råd:
Er der nogen som har gode råd til motion, kost eller andet der er relevant for et vægttab, så vil jeg meget gerne høre fra jer.
Aktiv deltagelse:
Jeg håber at i vil deltage i min dagbog, med gode råd. For at gøre det lidt nemmere at deltage i, er det min plan hver weekend, at stille et dilemma, problematik eller andet, som så kan diskuteres. Jeg ved ikke om dette skal gøres i denne tråd, eller en ny tråd. Hvad synes i?