#2 af Fluffy82
problemer med at veje mig.
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Fluffy82
re: problemer med at veje mig.
Jeg vejer mig hver morgen efter toilet-besøg men før morgenmad. Og JA min vægt er lige så umulig. Jeg har præsteret at tabe mig 500 g på ca 5 min - uden at være på toilettet elle spist. Netop derfor har jeg min daglige morgenvejning, som tastes ind, så jeg kan følge tendensen. Man skal VIRKELIG passe på med at lægge for meget i den enkelte vejning. Jeg ved at der er mange herinde som kun vejer sig en gang om ugen af samme årsag.
13 år30. marts 2011 kl. 16:32
sønderstgård
For di egen skyld, skal du nøjes med atveje dig min 1 gang om ugen, samme dag og samme tidspunkt og ja menstarution kan vi ikke gøre noget ved. Men du ved jo oppe i dit hovede at vægten ser anderledes ud pga det og så pyt. Det der er fedt ved denne side er at jeg hver dag, når jeg har tastet mad og motion, kan se om jeg er på den rigtige side af stregen og så er jeg tilfreds. Jeg har sat et mål på 20 kg på et år, det gør at jeg i gennemsnit skal tabe 52 g om dagen, det er nemt og overskueligt og dit liv bliver ikke mere forandret end at du kan følge med. Det er psykisk nedtur at veje sig hver dag, stol på Madital, den passer. :-)
13 år30. marts 2011 kl. 16:41
gtfh (slettet)
Jeg er så enig med Fluffy82 omend jeg har lidt svært ved at greje din sidste sætning???
Vægten ER ustabil - dog bør badevægten altså vise det samme hvis man vejer sig to gange lige efter hinanden uden at have spist, drukket eller været på toilettet. Husk at den bør stå på et fast underlag, ikke bør flyttes mere end højest nødvendigt (ja, det giver lidt nullermænd :-) og at batteriet ikke må være fladt.
Men kroppen vejer alligevel ikke det samme fra dag til dag - nogle grunde har været nævnt og der er flere endnu.
Jeg vil så mene at det er psykisk nedtur hvis den ugentlige vejedag ligger på lige den dag hvor kroppen vejer mest. Og især hvis vejningen ugen forinden lå på en dag hvor man ikke vejede så meget. Så går der måske tre uger hvor man gør alt det rigtige men vægten ikke rører sig ud af flækken.
Vejning hver dag med et tænkt filter for de daglige udsving og man har hele tiden fingeren på pulsen. Med tiden lærer man faktisk en god fornemmelse for om vægten er oppe eller nede allerede inden man går på vægten, så alene af den grund vil de daglige udsving med tiden ikke fylde ret meget mentalt.
Vægten ER ustabil - dog bør badevægten altså vise det samme hvis man vejer sig to gange lige efter hinanden uden at have spist, drukket eller været på toilettet. Husk at den bør stå på et fast underlag, ikke bør flyttes mere end højest nødvendigt (ja, det giver lidt nullermænd :-) og at batteriet ikke må være fladt.
Men kroppen vejer alligevel ikke det samme fra dag til dag - nogle grunde har været nævnt og der er flere endnu.
Jeg vil så mene at det er psykisk nedtur hvis den ugentlige vejedag ligger på lige den dag hvor kroppen vejer mest. Og især hvis vejningen ugen forinden lå på en dag hvor man ikke vejede så meget. Så går der måske tre uger hvor man gør alt det rigtige men vægten ikke rører sig ud af flækken.
Vejning hver dag med et tænkt filter for de daglige udsving og man har hele tiden fingeren på pulsen. Med tiden lærer man faktisk en god fornemmelse for om vægten er oppe eller nede allerede inden man går på vægten, så alene af den grund vil de daglige udsving med tiden ikke fylde ret meget mentalt.
13 år30. marts 2011 kl. 17:02
Fluffy82
@gtfh: Ja, kan godt se den sidste sætning blev lidt for kort og dermed kryptisk. Diskussionen om hyppighed af vejning har været oppe et par gange herinde. I den forbindelse er der mange, som netop siger at de virkelig lader sig påvirke af en daglig vejning, og især bliver nedtrykt over de naturlige svingninger opad. For at minimere det, vælger de så kun at veje sig en gang om ugen.
13 år30. marts 2011 kl. 17:10
MBaadsgaard (slettet)
Jeg har samme problem med at blive lidt øv, når det ikke går i den rigtige retning :(
Så når ugen er omme tager jeg gennemsnittet, som så ryger i dagbogen.
Efter at have fundet ud af at badevægte er utilregnelige som bare pokker, er jeg dog gået over til kun at veje mig i motionscenteret, på en "medicinsk præcis" vægt.
På den måde bliver det også automatisk samme tid på dagen, og efter samme antal måltider/toiletbesøg hver gang.
Jeg gør det sådan løbende i løbet af ugen, og skriver det ned.
Det gør jeg fordi man jo kan svinge lige så meget fredag til fredag (f.eks.) som dag til dag.
Jeg er nede i marginalerne efterhånden, med en fedtprocent omkring 10, og alligevel kan min vægt sparke ud med op til 3kg for meget, selvom jeg måske har spist for lidt de tilstødende 3 dage.
Og som en ekstra detalje har jeg, af naturlige årsager, jo intet menstruations-betinget udsving.
Så det er vel bare sådan det nu engang er...
Så når ugen er omme tager jeg gennemsnittet, som så ryger i dagbogen.
Efter at have fundet ud af at badevægte er utilregnelige som bare pokker, er jeg dog gået over til kun at veje mig i motionscenteret, på en "medicinsk præcis" vægt.
På den måde bliver det også automatisk samme tid på dagen, og efter samme antal måltider/toiletbesøg hver gang.
Jeg gør det sådan løbende i løbet af ugen, og skriver det ned.
Det gør jeg fordi man jo kan svinge lige så meget fredag til fredag (f.eks.) som dag til dag.
Jeg er nede i marginalerne efterhånden, med en fedtprocent omkring 10, og alligevel kan min vægt sparke ud med op til 3kg for meget, selvom jeg måske har spist for lidt de tilstødende 3 dage.
Og som en ekstra detalje har jeg, af naturlige årsager, jo intet menstruations-betinget udsving.
Så det er vel bare sådan det nu engang er...
13 år30. marts 2011 kl. 20:16
calcit
Det åbenbart et alment problem at vægten lever sit eget liv.
Jeg bruger hele tiden den laveste vægt og skriver kun ned den dag den er faldet uanset hvor lang tid det drejer sig om.
Jeg bruger hele tiden den laveste vægt og skriver kun ned den dag den er faldet uanset hvor lang tid det drejer sig om.
13 år30. marts 2011 kl. 21:40
bruger slettet
Alt elektronik skal "varme" op.. dvs i træder på den så den tænder.. lader den stå til den slukker.. træder på den så den tænder, og træder op på den.. så burde den lige nå og finde sig selv.. tro det eller ej, men vægte skal ha det sådan før de viser korrekt ;)
13 år31. marts 2011 kl. 02:52
Going strong (slettet)
Hej. Jeg vejer mig kun hver mandag morgen. Og i den uge hvor jeg har min menstration, vejer jeg mig ikke. Dvs hver fjerde uge springer jeg over så der går 14 dage mellem. Min vægt er meget elevator agtig. Så det er rarest for mig, for jeg ikke ryger helt i kælderen.
13 år31. marts 2011 kl. 10:42
missemor (slettet)
Det er ikke alle vægte der er lige gode. Der er lavet tests om dette. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men kan huske at den bedste vægt var en fra OBH. Den vejede maks 300 gram forkert med en person på 150 kilo. Det er rimelig godt. Mener det har stået i en avis her for nyligt. Måske man kan søge efter det?!
13 år31. marts 2011 kl. 11:29
Jeg syntes det er enormt besværligt at veje sig.
Jeg føler ikke at jeg kan stole på vægten, da det jo kommer an på om man har lavet nr 1 og 2 før man træder op og om man har menstuation.
I går vejede jeg mig og så skulle jeg nr 2 og så prøvede jeg at veje mig igen og så steg vægten med 300 gr??
Nu er jeg gået i gang m at måle mig. Min vægt går i forvejen laaaaangsomt, da jeg træner rigtig meget både styrke og kondi.
Hvornår vejer i jer og er jeres vægt lige så flyvsk som min?