Ny herinde

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Ny herinde
Hej alle sammen

Ja som skrevet, er jeg ny herinde, og jeg har et stort arbejde foran mig hvad angår vægttab. Derudover kan jeg fortælle at jeg er en kvinde på 27 år. Fik en skade for 5-6 år siden, hvorefter jeg gik sygemeldt i flere år og blev opereret. I den periode tog jeg RIGTIG MANGE kg på. Jeg har self. været på utallige kure og livsstilsændringer, meeen så er motivationen røget efter et stykke tid. Sidste år tabte jeg mig 16-18 kg, men stoppede så med at ryge og tog så ca 10 kg på igen. Er nu lykkelig xryger, men så er tiden også kommet til at kiloerne skal af.
13 år2. marts 2011 kl. 07:47
re: Ny herinde
Jeg læser jeres tråde herinde og finder dem meget inspirerende. Noget der slår mig er at mange spiser 1000-1200kcal, men jeg har læst at hvis man gør det sætter det kroppen i en sultetilstand, der gør at det lagre fedtet og det derfor så kun er muskelmasse man taber. Jeg syntes det er en jungle af alle de sundheds anbefalinger, og det er svært at gennemskue.
Det jeg nok har mest problemer med er at bevare motivationen. Hvordan gør i andre?
Mvh Dinie
13 år2. marts 2011 kl. 07:53
Hej og velkommen til :)
Du har helt ret i at man kan sætte kroppen i en sultetilstand hvis man kun spiser 1000 kcal - men det kommer jo også an på hvad dit udgangspunkt er. Hvis du vejer langt over 100 kg så kan du sagtens tabe dig på 1800 kcal om dagen - det kan du ikke hvis du vejer 62 :)

Men madital hjælper dig - hvis du indtaster din startvægt og dit aktivitetsniveau (ærligt!) samt sætter et mål om hvad du gerne vil veje på et bestemt tidspunkt, så regner madital ud hvor mange kcal du må få. Sæt dig et realistisk mål - ½-1 kg om ugen, ikke mere. Du kan måske godt tabe 2-3 kg om ugen i starten, men du kan ikke holde det i længden.

Jeg startede efter nytår med en vægt på 108,3 kg. Spiser ca 1600 kcal om dagen og har tabt mig 7,7 kg :)
Jeg tænker meget på at spise meget protein og udskifte brød, ris og pasta med grønsager.

Held og lykke med vægttabet!

13 år2. marts 2011 kl. 08:35
Hej og til lykke med at du har taget en beslutning om at tabe dig. Da jeg jo ikke kender dig, er det svært at råde, men jeg kan videregive mine egne erfaringer. For præcis et år siden meldte jeg mig til et andet site, hvor jeg fik diætistvejledning og en kostplan, og det var rigtig godt for mig. Hun sagde til mig, at jeg måtte spise alting, men det var ikke alting, jeg måtte spise lige meget af, og det hjalp mig enormt. Der er intet, der er forbudt, men der er en kostplan med mængder, og det giver mig motivation. Derudover har jeg få men enkle regler: intet hvidt brød og kalorieholdige drikke til hverdag, cykle til og fra arbejde, huske at spise små mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe (typisk gulerødder, sukkerærter eller blomkål) og altid komme tilbage på kostplanen mandag morgen, hvis jeg har spist for meget i weekenden. Spis mange proteiner og kostfibre og hold igen med kulhydraterne, så skal du bare se, hvad der sker....... Efter ½ år havde jeg tabt 16 kilo uden at synes, det var rigtig svært, og siden da har jeg vedligeholdt - og det er meget sværere, for motivationen kan være lav og fristelserne store..... men husk det er ikke en kur men en kostomlægning, der skal til - ellers tager du bare det hele på igen.

Held og lykke.

Ingeborg59
13 år2. marts 2011 kl. 09:56
Hov, glemte at sige, at det er vigtigt, du får mindst 1200 kalorier om dagen - ellers går kroppen i sultetilstand ifølge min diætist. Jeg ligger typisk på 1300-1400 kalorier om dagen, og det giver også plads til lidt af det sjove.

Ingeborg59
13 år2. marts 2011 kl. 09:58
Velkommen til:-)
Ja ang. motivation synes jeg f.eks. det hjælper mig enormt meget at have kontakten her på madital, du har skuldreklap, gode råd og nogen at "skrifte" til hvis noget er gået galt eller bare vægttabet er gået i stå.
Jeg er også tilhænger at alt er lovligt, med måde. Selv har jeg droppet hvidt brød og cola(næsten 100%), men meget få gange har jeg besluttet det var ok med et rundstykke eller en fødselsdagbolle. Og når jeg en sjælden gang nyder alkohold, så må jeg drikke lidt rom og cola( prøver dog at finde andre muligheder først: vin, mokai og lign.)
Jeg er også stor tilhænger af selvforkælelse, sæt et mål der kræver noget af dig og ikke er langt ude i fremtiden. Og tillad et eller andet for dig selv som lige rammer hovedet på sømmet.
Jeg har så også et sideløbende mål der bare hedder at jeg fastholder min kostomlægning(trods de få afbrydelser der jo altid spænder ben) og det får jeg så lidt lækkert tøj for eller andet hygge.
Held og lykke:-)
13 år2. marts 2011 kl. 10:27
Hej
Ja det var også det jeg havde læst, tror jeg skal have ændret datoen for mit mål, for hvis jeg skal følge den skal jeg spise 1099kcal.
Tak for svaret, og held og lykke :)
13 år2. marts 2011 kl. 14:48
hov skal vist også lærer hvordan man bruger tråden haha.
Anyway Tak til jer alle, for jeres svar. Det har sat lidt tanker igang, og jeg er bare endnu mere motiveret nu.
Glæder mig til at hører mere, om hvordan det går for jer i fremtiden :)
13 år2. marts 2011 kl. 14:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...