#2 af bruger slettet
Suk - vægten rykker sig ikke! :(
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+bruger slettet
re: Suk - vægten rykker sig ikke! :(
En forklaring kunne være at du har fået større muskler af at træne. Hvis du ikke har trænet før og begynder at træne, så tager du måske på i vægt. Det er der flere grunde til. For det første, vil dine muskler begynde at lagre mere sukker i sig. Det er godt, for sukkeret giver dine muskler brændstof under træningen, særligt ved højintensitetstræning som vægtløftning. For det andet, vil kredsløbstrænig, få din blodvolumen til at stige. Utrænede personer har normalt 5 liter blod, mens trænede personer har 6 – 7 liter. Den ekstra liter blod vil også give dig et ekstra kg på vægten. Egentlig er vægten en rigtig dårlig måde at måle hvad der sker i forhold til at tabe fedt. Det er meget bedre at se på dit tøj for at finde ud af om du har tabt kropsfedt og find målebåndet frem.
13 år25. februar 2011 kl. 11:12
Fluffy82
Især lige når du er begyndt at træne, er dine muskler igang med at restituere, hvilket også indebærer en vis væskeophobning, som selvfølgelig forsvinder når de vænner sig lidt mere til den nye hårdere behandling.
Og husk på at selvom du måske ikke taber lige så mange kilo når du også opbygger muskler, så bliver din krop så meget fastere og flottere ;0)
Så klø på, og prøv at se bort fra stilstand og eventuelle svingninger opad. Det er helt naturligt, og så længe du ved du gør det rigtige er du på rette vej.... og lige pludselig når du mindst venter det, tager kroppen et ordentligt ryk nedad!!
Og husk på at selvom du måske ikke taber lige så mange kilo når du også opbygger muskler, så bliver din krop så meget fastere og flottere ;0)
Så klø på, og prøv at se bort fra stilstand og eventuelle svingninger opad. Det er helt naturligt, og så længe du ved du gør det rigtige er du på rette vej.... og lige pludselig når du mindst venter det, tager kroppen et ordentligt ryk nedad!!
13 år25. februar 2011 kl. 11:26
Nammenamsie (slettet)
Tak for jeres svar, og de opmuntrende ord! Det er frygteligt så demotiverende det kan være når vægten ikke vil som man selv vil, og så er det altså dejligt at blive bekræftet i at man ikke gør det hele forkert, selvom man inderst inde er klar over det..
Tror jeg vil gøre det at jeg holder mig helt fra badevægten det næste stykke tid (selvom det bliver svært).. Og så vil jeg udelukkende bruge målebåndet en gang om ugen i stedet for..
Så må det altså kunne ses på vægten når jeg stiger op igen! :-)
Har I nogen gode råd til hvor længe jeg bør vente før jeg vejer mig igen?
Igen - tak for jeres hjælp og støtte! :-)
Tror jeg vil gøre det at jeg holder mig helt fra badevægten det næste stykke tid (selvom det bliver svært).. Og så vil jeg udelukkende bruge målebåndet en gang om ugen i stedet for..
Så må det altså kunne ses på vægten når jeg stiger op igen! :-)
Har I nogen gode råd til hvor længe jeg bør vente før jeg vejer mig igen?
Igen - tak for jeres hjælp og støtte! :-)
13 år25. februar 2011 kl. 13:18
bruger slettet
'1 1/2 timer, 3 gange ugentligt.. Jeg ved at det ikke er nok'
Hvor har du dog det fra? Det er da fremragende!
og 'taget i betragtning at jeg ikke kæmpede for det'
Det vil jeg da sige at man gør hvis man træner 6 timer ugentligt og holder sig under 1200kcal! Det vil da være at sulte og decideret uholdbart hvis du spiser mindre og det er da kun elitesportsfolk eller folk, der ikke arbejder eller har andre aktiviteter, der træner mere end 6 timer i ugen.. Selv træner jeg 1-2timer i fitness 4-5 gange ugentligt og JEG betragter mig selv som fanatisk og må virkelig prioritere og gå glip af en masse for at få plads til den træning i mit program. Går ellers kun i gymnasiet og synger og det er de eneste andre ting jeg bruger tid på samt socialliv og familie.
Så jeg vil mene at dit program lyder helt fint, endda ret ambitiøst hvis du er begynder. Det afhænger self lidt af intensiteten under træningen men alligevel.
Synes sgu at det er flot! Og er sikker på at du nok skal tabe noget fedt - prøv at få målt din fedt% i stedet for kun at kigge på vægten. Det kan virkelig give et chok. Jeg var normalvægtig (bmi 19-20) men da jeg fik målt min fedt% viste det sig at jeg var rimelig undervægtig hvilket forklarede min manglende menstruation - det kan jo sige lidt om at man ikke altid kan regne med bmi :)
Held og lykke og tillykke med din nye livsstil :)
Hvor har du dog det fra? Det er da fremragende!
og 'taget i betragtning at jeg ikke kæmpede for det'
Det vil jeg da sige at man gør hvis man træner 6 timer ugentligt og holder sig under 1200kcal! Det vil da være at sulte og decideret uholdbart hvis du spiser mindre og det er da kun elitesportsfolk eller folk, der ikke arbejder eller har andre aktiviteter, der træner mere end 6 timer i ugen.. Selv træner jeg 1-2timer i fitness 4-5 gange ugentligt og JEG betragter mig selv som fanatisk og må virkelig prioritere og gå glip af en masse for at få plads til den træning i mit program. Går ellers kun i gymnasiet og synger og det er de eneste andre ting jeg bruger tid på samt socialliv og familie.
Så jeg vil mene at dit program lyder helt fint, endda ret ambitiøst hvis du er begynder. Det afhænger self lidt af intensiteten under træningen men alligevel.
Synes sgu at det er flot! Og er sikker på at du nok skal tabe noget fedt - prøv at få målt din fedt% i stedet for kun at kigge på vægten. Det kan virkelig give et chok. Jeg var normalvægtig (bmi 19-20) men da jeg fik målt min fedt% viste det sig at jeg var rimelig undervægtig hvilket forklarede min manglende menstruation - det kan jo sige lidt om at man ikke altid kan regne med bmi :)
Held og lykke og tillykke med din nye livsstil :)
13 år25. februar 2011 kl. 15:58
Nammenamsie (slettet)
Tusinde tak for de søde ord PainfulPerfection! :)
Mht. tiden i træningscentret er det ikke nok i forhold til mit normale aktivitetsniveau, og hvad eksperterne dermed påpeger..
Er, som du, studerende (læser selv på uni) og meget af min fritid går således med næsen i bøgerne..
Med det sagt er jeg dog meget stolt af at være kommet i gang, og det må være fint til en begyndelse!
Håber at jeg en dag bliver lige så ihærdig som dig! Det er bare vildt flot at du kommer afsted så ofte! :)
De første par uger motionerede jeg ikke.. Er først startet i onsdags i sidste uge.. Og samtidig med talte jeg ikke kalorier.. Derfor "kæmpede" jeg ikke på den måde..
Men nu har jeg taget alvorligt fat, med træning og ca. 1200 kcal dagligt (spiser som regel ikke under) og så håber jeg på at det giver pote i sidste ende :)
Selvfølgelig skal man prioritere, men synes nu ikke du overdriver, hvis du selv føler at det er det du har behov for.. Synes som sagt at det er virkelig flot, og så længe du er opmærksom på at have et liv ved siden af - som det lyder som om at du er - så er det da beundringsværdigt! :)
Jeg har en vægt der måler fedtprocent.. Den sagde ca. 40 % i morges - så der skal virkelig ryge noget..
Men ja.. Det er da værd at se efter den også, da det nok er dér det batter mest til at starte med..
Tak for de opmuntrende ord og de gode råd endnu engang :)
Mht. tiden i træningscentret er det ikke nok i forhold til mit normale aktivitetsniveau, og hvad eksperterne dermed påpeger..
Er, som du, studerende (læser selv på uni) og meget af min fritid går således med næsen i bøgerne..
Med det sagt er jeg dog meget stolt af at være kommet i gang, og det må være fint til en begyndelse!
Håber at jeg en dag bliver lige så ihærdig som dig! Det er bare vildt flot at du kommer afsted så ofte! :)
De første par uger motionerede jeg ikke.. Er først startet i onsdags i sidste uge.. Og samtidig med talte jeg ikke kalorier.. Derfor "kæmpede" jeg ikke på den måde..
Men nu har jeg taget alvorligt fat, med træning og ca. 1200 kcal dagligt (spiser som regel ikke under) og så håber jeg på at det giver pote i sidste ende :)
Selvfølgelig skal man prioritere, men synes nu ikke du overdriver, hvis du selv føler at det er det du har behov for.. Synes som sagt at det er virkelig flot, og så længe du er opmærksom på at have et liv ved siden af - som det lyder som om at du er - så er det da beundringsværdigt! :)
Jeg har en vægt der måler fedtprocent.. Den sagde ca. 40 % i morges - så der skal virkelig ryge noget..
Men ja.. Det er da værd at se efter den også, da det nok er dér det batter mest til at starte med..
Tak for de opmuntrende ord og de gode råd endnu engang :)
13 år26. februar 2011 kl. 00:41
Jeg har for godt et par år siden tabt mig ca. 30 kg., men har det sidste år oplevet at jeg har taget ca. 10 af dem på igen, så har selvfølgelig måtte erkende at jeg må se at få gjort noget ved det..
Synes Mad i tal er genialt i forhold til at holde styr på hvor meget jeg spiser, og er bund ærlig overfor programmet (og mig selv) og vejer alt, og taster ind, så jeg er sikker på at jeg ikke får for meget.
Først kan jeg fortælle at mit BMI lige pt. ligger på 29, og at jeg gerne vil tabe mig ca. 20 kg.
Jeg har ekskluderet raffineret sukker fuldstændig, fra min kost, og sørger derudover for ikke at få mere end ca. 1200 kcal dagligt.
Jeg er samtidig med begyndt at træne 1½-2 timer, 3 gange ugentligt.. Jeg ved at det ikke er nok (er studerende og får generelt ikke rørt mig nok i hverdagen), men det er hvad jeg føler at min krop kan klare her til at starte med..
Jeg vejer mig hver fredag morgen.
Jeg har ikke været i gang længe i denne omgang.. 3 uger i alt..
De første to uger tastede jeg ikke ind - fulgte min intuition, og dyrkede heller ikke motion..
Der røg 700 gram, hvilket nok var fornuftigt nok, taget i betragtning at jeg ikke "kæmpede" for det..
Siden sidste fredag er jeg så begyndt at taste ind, og desuden dyrke fitness (løb, hurtig gang og styrketræning), men da jeg stod på vægten i morges, havde vægten ikke ændret sig det mindste :(
Er så fustreret og ked af det - ja nærmest grædefærdig.. Da jeg kæmpede med vægten for godt 2 år siden, røg der ca. 1 kg. om ugen, med ca. den samme kost som jeg spiser nu..
Dengang motionerede jeg SLET ikke..
Nu knokler jeg i motionscentret 3 gange ugentligt, samtidig med at jeg vejer alt hvad jeg spiser, og nu sker der intet..
Kan det virkelig være fordi jeg er begyndt at dyrke motion, hvilket jeg ikke rigtig har gjort i meget lang tid?
Håber der findes en god forklaring, for selvom man bare bør kæmpe videre, giver sådan et resultat virkelig motivationen et ordentligt gok nedad :(