Hvordan bevarer jeg motivationen?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hvordan bevarer jeg motivationen?
Pyh... jeg har ramt en mur! Jeg har været super motiveret siden nytår, og har tabt 7 kg på 6 uger, så har jeg nu ramt en mur både motivations og vægtmæssigt. Vægten har ikke rokket sig de sidste 1½ uge - og det er sikkert min egen skyld, fordi jeg har mistet motivationen og liiiige skal have en bolle eller en ekstra skefuld pasta. Hvordan kommer jeg igang igen?
13 år22. februar 2011 kl. 09:21
re: Hvordan bevarer jeg motivationen?
Hej Rikke Mulle

Sejgt at du har tabt så mange kilo på så kort tid:-)

Det er helt normalt efter et så stort vægtab på så kort tid, at vægtabet går i stå. Der kan være flere årsager hertil. Den ene er at kroppen er gået i overlevelses tilstand. Kroppen tror ganske enkelt at du vil sulte dig selv ihjel og derfor gør den det at den sænker stofskiftet således at du forbrænder færest mulig kalorier og derved taber du dig ikke. Men bare rolig det går over igen. På et tidspunkt vil kroppen igen øge stofskiftet og der vil komme gang i forbrændingen af kalorier og dermed af fedtet igen. Hvor lang tid der går er det svært at sige noget om, men der kan sikkert gå helt op til to uger mere.

Og så er det jo helt naturligt at du mister motivationen og lige nupper en ekstra bolle og lidt mere pasta. Personligt tror jeg at det at tabe sig handler mest om vilje. Altså at man helt enkelt siger: Jeg kan og jeg vil tabe mig. Jeg vil kunne trække i bikinien til sommer og ta til Italien på en lækker badeferie.

vh knud
13 år22. februar 2011 kl. 09:47
Det højeste jeg har oplevet er 4 uger hvor der intet skete. Havde i dec. 21 dage...men det indtræffer mere og mere undervejs med perioder....og hvor lysten bliver tændt, det er kritiske øjeblikke hvor det er vigtigt at stå fast så vidt muligt.
13 år22. februar 2011 kl. 10:24
re: Hvordan bevarer jeg motivationen?j
Hej Rikke. Super sejt gjort. Hvordan har du opnået så stort et vægttab så hurtig? Jeg er nemlig selv i gang og prøver på at komme af med fødselsfedtet.

Kh. Jane
13 år22. februar 2011 kl. 10:25
Hej Rikke
Jeg har oplevet det samtme som dig. Startede den 3 januar, og tabte ca 8 kg i Januar. Hele feb stod det så bare stille for mig, og måtte selv kæmpe med motivationen. Og er fint nok hvis du ikke er helt så streng overfor dig selv i denne tid. MEEEN skal stadig være med måde.
For mit vedkommende har jeg så vidt muligt forsat som hidtil med træning og kost. Kosten har dog kun været 80% optimal. tog endda 2 kg på den murens periode. Men tiltrods for at vægten stod stille, mistede jeg stadig cm, hvilket for mit vedkommende er vigtigere en kg alene. For et bare dage siden begyndte vægten så at falde igen. Må så se hvad den siger om en uge igen.
Men hold ved, og giv ikke op. Selv hvis du falder i et par enkle gange, så op på hesten igen. Der skal nok komme gang i vægttabet igen :)
Hvis det kan hjælpe dig, så sæt dig nogle andre mål imens, der ikke har med vægten at gøre. Og lad være med at veje dig de næste 2 uger, hvis du ikke kan klare at sige at vægten står stille.
Jeg satte i stedet som mål, at forbedre min kondi, "komme længere" på samme tid, må motionsmaskinerne i centeret osv...
13 år22. februar 2011 kl. 12:06
Jeg har det på nøjagtig samme måde. Motivationen er lav og i sidste uge havde jeg taget på frem for at tabe mig. Lige nu tænker jeg ikke i vægttab, men i sund kost. Altså det gør ikke noget at jeg ikke har tabt mig på mandag, når det er vejedag, men jeg tillader ikke mig selv at frådse løs i alt det usunde, eller for den sags skyld at spise mere end hvad godt er af det sunde.
Jeg tror bare lige jeg trænger til en lille pause, hvor jeg ikke tænker på vægttab, men på sund kost og træning.

Jeg ved selvfølgelig ikke om en sådan pause vil være noget for dig, men du kan da prøve. hvis du har lyst.

Selvom jeg ikke havde tabt mig i sidste uge, så havde jeg dog en lille sejr. Jeg tog en tunika på som jeg engang havde fået foræret og den var ret stram i kanten af ærmerne, det var 3/4 ærmer.. I søndags da jeg tog den på sad den løs i ærmerne, så det var en stor sejr og jeg tænkte: Nej, mit tøj skal bare ikke stramme igen. Hvis du har gemt noget af dit tøj, så prøv det og se om det ikke kan sætte nogle gode følelser igang. Jeg synes det er helt vildt fedt at tage noget tøj på og så faktisk finde ud af at det er for stort eller ikke strammer om mavedellen mere.
13 år22. februar 2011 kl. 12:46
Hej
Prøv at spise nogle mandler, de mætter godt og indeholder mange monoumættedefedtsyre, som er det godt fedt/kolesterol.....

Op på hesten igen pøj..pøj
13 år22. februar 2011 kl. 13:55
Jeg er også i bund lige nu energimæssigt......at det er forbigående er ikke megen trøst......
13 år22. februar 2011 kl. 19:32
ja tillykke med vægttabet :)

dét jeg gør, er at veje mig hver lørdag morgen når jeg har været på toilettet og inden jeg indtager noget som helst. mit mål er at tabe et halvt til et helt kg om ugen.
så i løbet af ugen tænker jeg hele tiden på hvor gerne jeg vil se det tal være faldet!

og alt hvad jeg indetager af dét, som jeg ved er usundt, tænker jeg bare, at det forlænger processen.

og hver gang jeg er ved at spise mere end det angivne så tænker jeg at skraldespanden fortjener det mere end min krop.

tænker også tit på at jeg elsker at prøve mit gamle tøj og se om jeg kan komme i det.

tænker på hvor mange år det er siden jeg har vejet dét som jeg vejer nu.

tænker at mine gamle vaner med at overæde bare for at gøre det, er mit ultimative mest ucharmerende karaktertræk. og jeg vil ikke ha folks skal forbinde mig med det.

og en anden meget afgørende motivater er, at jeg helst skal ha tabt så meget som muligt inden jeg skal løbe kvindeløb til maj :) jo mindre jeg vejer, jo færre kilo skal jeg bære med mig hehe.

.......og jeg synes der var en ting til.....men jeg skriver igen hvis jeg kommer på det :)

prøv og finde ud af, hvad der er vigtigt for dig i dit vægttab. hvad det er der betyder noget for dig ift kosten, hvad dit problem er siden du er blevet overvægtig.

jeg fandt fx ud af jeg altid havde overspist siden jeg var lille og faktisk altid havde troet at det var helt normalt. først som voksen fik jeg oplevelser af, at jeg syntes de mennesker der ikke fandt tilfredsstillelse ved at overæde var mærkelige, tarvelige, irriterende osv.
indtil det pludselig gik op for mig at det var mig der var forkert! det var mig der havde et problem og det var det, som jég gjorde der var unormalt og usundt.

næste træk var så at finde ud af, hvorfor jeg gjorde det. hvilke følelser jeg manlede siden jeg måtte fylde hjernen med følelsen af tilfredsstillelse på en anden måde. nemlig mad. ligesom folk der trøstespiser. det har jeg til gengæld aldrig gjort.

så efter jeg fandt ud af hvad der egentlig er forgået alle de år, kan jeg meget bedre sige farvel til den side af mig som har været så stor del af min personlighed altid.
og det må vidst være min største motivater....... :)

held og lykke med vægttabet.
kram ditte
13 år22. februar 2011 kl. 19:38
Tak for alle jeres gode råd og opmuntringer :)

Den gode nyhed er at jeg ER KOMMET GENNEM MUREN :-))

Det der hjalp var 3 timers zumba marathon i lørdags - dagen efter havde jeg tabt et helt kg :-) og i morges yderligere 100 g. Så det var åbenbart en ordentlig dosis motion der skulle til for mig.

I hvert fald er jeg oppe på hesten igen og super motiveret :)
13 år28. februar 2011 kl. 14:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...