#1 af bruger slettet
Træt som et alderdomshjem
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+bruger slettet
Jeg har bare været så træt i den her uge og det har givet bagslag. Jeg har bare ikke spist som jeg skal. Det sunde er gået fløjten og i dag har jeg spist børnenes chokolade fordi min sukkertrang vandt over fornuften. Er der andre der nogle gange har det ligesådan? Jeg føler ikke lige jeg kan vågne op og blive frisk. Jo værre jeg spiser jo mere træt og uoplagt bliver jeg og så er der bare startet en ond cirkel. Giv mig et spark, et godt råd, et eller andet, jeg tror alt kan hjælpe lige nu.
13 år16. februar 2011 kl. 20:51
Maribel (slettet)
re: Træt som et alderdomshjem
åh jo, jeg kender det alt for godt. præcis det samme går jeg igennem lige for tiden..
hvad man kan gøre ved det, er et godt spørgsmål. kffe og cola holder ligesom heller ikke i længden..
hvad man kan gøre ved det, er et godt spørgsmål. kffe og cola holder ligesom heller ikke i længden..
13 år16. februar 2011 kl. 21:34
Aeriz (slettet)
Jeg kender det alt for godt.. Og det eneste jeg rigtig synes hjælper er at sove. Det er nemlig trætheden der starter den onde cirkel.. Sommetider kan man også bare være psykisk træt. Så bliver man nødt til at finde et par timer man kan være alene og lave lige hvad man har lyst til. Så kommer overskudet tilbage også kan man komme ind i de gode vaner igen.
13 år16. februar 2011 kl. 22:42
KatiaK (slettet)
Har du tænkt på at tjekke din blod procent?
Det er måske en god ide, at tage til lægen og få taget en blodprøve, hvor jern, D vitamin, B12 vitamin bliver tjekket.
Kvinder kan jo tit risikkere at miste jern, og D vitamin de fleste dansker mangler her i dette land hvor solen ikke skinner så meget.
Så er der nogle mennesker som mangler af en eller anden grund B12 vitamin. Hvis du er en af dem, så bliver du også træt.
En enkelt blodprøve kan afsløre om du mangler noget. Når man starter på D vitamin, så kan man regne med at have det bedre efter en relativ kort tid. Jeg føler, at det går omkring en uge. Jeg får B12 vitamin injektion hver anden måned, og det tager 2-3 dage, så mærker jeg at energien er ved komme tilbage. Jern, er lidt længere om at opbygge depoter.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, og får det godt igen ; )
Med venlig hilsen.
Katia
Det er måske en god ide, at tage til lægen og få taget en blodprøve, hvor jern, D vitamin, B12 vitamin bliver tjekket.
Kvinder kan jo tit risikkere at miste jern, og D vitamin de fleste dansker mangler her i dette land hvor solen ikke skinner så meget.
Så er der nogle mennesker som mangler af en eller anden grund B12 vitamin. Hvis du er en af dem, så bliver du også træt.
En enkelt blodprøve kan afsløre om du mangler noget. Når man starter på D vitamin, så kan man regne med at have det bedre efter en relativ kort tid. Jeg føler, at det går omkring en uge. Jeg får B12 vitamin injektion hver anden måned, og det tager 2-3 dage, så mærker jeg at energien er ved komme tilbage. Jern, er lidt længere om at opbygge depoter.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, og får det godt igen ; )
Med venlig hilsen.
Katia
13 år16. februar 2011 kl. 22:59
calcit
Træthed er en del af en kur......det er ok at lyktte til kroppen......men når det er sagt så er vi jo i en lang sur vinter. Vi havde en lang vinter sidste sæson som gled ind i et iskoldt forår, selv kort før Sankts Hans var det iskoldt......
Men få tjekket dit stofskifte man bør ikke male fanden på væggen ved bare at det er et symptom hvis man har det. og det betyder man hurtigere kører død i ting både fysisk som psykisk uanset om man får sin medicin eller ej.
Men få tjekket dit stofskifte man bør ikke male fanden på væggen ved bare at det er et symptom hvis man har det. og det betyder man hurtigere kører død i ting både fysisk som psykisk uanset om man får sin medicin eller ej.
13 år17. februar 2011 kl. 11:07
Tanjaknoth (slettet)
Jeg vil give de andre ret i at det er en ide at få taget blodprøve for vitamin mangel, men trætheden kan også skyldes at du under vægttabet har fået for lidt energi indenbors - man er jo i energi underskud når man taber sig, men man skal finde en gylden middelvej.
Er man i for stort underskud går forbrændingen nærmest i stå og hjernen skriger på sukker. så er det bedre at give kroppen brændstof 5 - 6 gange om dagen i form af grove grøntsager, protein og fibre. altså lækre afstemte måltider. så holder du blodsukkeret stabilt og man går ikke og bliver træt og uoplagt.
Vinteren i sig selv med kulde og korte dage, kan også medvirke til at trække energien ud af kroppen... men du kan jo også have lidt virus ell. der dræner energien... er du små forkølet osv. det er der jo mange incl. mig selv der har været det sidste stykke tid..
håber du kommer ud af din onde cirkel..
et godt råd, hvis du har en ustyrlig sukkertrang, spis en skive rugbrød med eksempelvis kyllingebryst på... og en lille gulerod til... voila... sukkertrangen forsvinder og du har fået noget sundt og nærende...
varme hilsner
Tanja
Er man i for stort underskud går forbrændingen nærmest i stå og hjernen skriger på sukker. så er det bedre at give kroppen brændstof 5 - 6 gange om dagen i form af grove grøntsager, protein og fibre. altså lækre afstemte måltider. så holder du blodsukkeret stabilt og man går ikke og bliver træt og uoplagt.
Vinteren i sig selv med kulde og korte dage, kan også medvirke til at trække energien ud af kroppen... men du kan jo også have lidt virus ell. der dræner energien... er du små forkølet osv. det er der jo mange incl. mig selv der har været det sidste stykke tid..
håber du kommer ud af din onde cirkel..
et godt råd, hvis du har en ustyrlig sukkertrang, spis en skive rugbrød med eksempelvis kyllingebryst på... og en lille gulerod til... voila... sukkertrangen forsvinder og du har fået noget sundt og nærende...
varme hilsner
Tanja
13 år17. februar 2011 kl. 11:27
bruger slettet
Nu når du, Tanja, nævner noget om stofskiftet og for få kcal om dagen så har jeg lige et spørgsmål som jeg håber at du/ I kan svare på:
Hvor længe går der før ens krop går i det såkaldt "starvation-mode"? Altså sultetilstand? Er det dage? uger? Har prøvet at google lidt rundt men kan ikke finde et konkret svar.. spiser nok et par hundrede kcal for meget om dagen, men er lidt bange for at gå i den der tilstand..
Hvor længe går der før ens krop går i det såkaldt "starvation-mode"? Altså sultetilstand? Er det dage? uger? Har prøvet at google lidt rundt men kan ikke finde et konkret svar.. spiser nok et par hundrede kcal for meget om dagen, men er lidt bange for at gå i den der tilstand..
13 år17. februar 2011 kl. 11:41
Elmann (slettet)
Generelt anbefales det ikke at være i underskud med mere end 5-600 kcal om dagen medmindre man virkelig er meget overvægtig.
13 år17. februar 2011 kl. 12:12
liveriksen (slettet)
Måske sku du spise mere kød?
13 år17. februar 2011 kl. 13:20
Tanjaknoth (slettet)
jeg vil mene det går ret hurtigt med at forbrændingen falder hvis man sulter sig.. jeg vil påstå uden at kunne underbygge min påstand at forbrændingen alerede falder i løbet af natten og falder yderligere i løbet af dagen hvis du sulter dig.
Jeg bruger ca 2500 kcal om dagen - så holder jeg vægten og har masser af energi.
men de 4 mdr hvor jeg tabte 21 - 22 kg holdt jeg mig omkring de 1200 kcal om dagen. og der havde jeg stadig energi til at træne hver dag.. det er også et spørgsmål om hvor man får sine kcal fra.. man skal simpelthen spise nogle ting der fylder noget i maven, men som indeholder relativt få kcal, så man hele tiden føler sig veltilpas og ikke sulten.
Den sidste mdr tid har jeg holdt vægten fuldstændig stabil selvom jeg er holdt op med at ryge jeg har endda indtaget flere kcal end under vægttabet, nu vil jeg så sænke kcal indtaget igen så jeg kan tabe de sidste 10 - 12 kg jeg mangler.
desværre kan jeg ikke svare ordentligt på dit spørgsmål, men i bund og grund handler det jo ikke om hvor hårdt man kan presse kroppen, men om at have det godt og få et stabilt og varigt vægttab.
varme hilsner Tanja
Jeg bruger ca 2500 kcal om dagen - så holder jeg vægten og har masser af energi.
men de 4 mdr hvor jeg tabte 21 - 22 kg holdt jeg mig omkring de 1200 kcal om dagen. og der havde jeg stadig energi til at træne hver dag.. det er også et spørgsmål om hvor man får sine kcal fra.. man skal simpelthen spise nogle ting der fylder noget i maven, men som indeholder relativt få kcal, så man hele tiden føler sig veltilpas og ikke sulten.
Den sidste mdr tid har jeg holdt vægten fuldstændig stabil selvom jeg er holdt op med at ryge jeg har endda indtaget flere kcal end under vægttabet, nu vil jeg så sænke kcal indtaget igen så jeg kan tabe de sidste 10 - 12 kg jeg mangler.
desværre kan jeg ikke svare ordentligt på dit spørgsmål, men i bund og grund handler det jo ikke om hvor hårdt man kan presse kroppen, men om at have det godt og få et stabilt og varigt vægttab.
varme hilsner Tanja
13 år17. februar 2011 kl. 13:30