spiser jeg stadig usundt?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

spiser jeg stadig usundt?
hej alle :)

Jeg vil, ligesom jer, gerne tabe de overflødige kilo. Jeg har aldrig været fed eller noget, men efter at ha været i et fast forhold i 3 år hvor vi tillod os at "forkæle" os selv med usund mad når vi ville og lidt for meget tv, er jeg endt med at tage 12-15 kg på. Jeg vejer 75 kg og er 165 høj. Det giver vist ca et BMI på 27,4 hvilket jo er for højt. Min last har altid været junkfood og sodavand. Slik har jeg aldrig rigtig haft en svaghed for. Her til årsskiftet tænkte jeg at nu ville jeg tage skeen i den anden hånd og prøve at gøre noget ved det.

Jeg har droppet pasta, hvidt brød, ris og alt form for junk, kager, sodavand, sovs, svinekød osv. Min kost på en normal dag ser således ud:

morgenmad: to stk rugbrød med varieret pålæg (typisk kylling/kalkun og mager leverpostej)

frokost: 4 stk rugbrød (sild, leverpostej, kylling og kalkun)

aftensmad: oftest laksefilet eller kyllingefilet og med meget salat bestående af salat, agurk, tomat, avocado. Nogle gange feta.

jeg får en frugtkasse leveret til døren hver uge og det går jeg og spiser af i løbet af dagen. Drikkevarer er enten te, vand eller juice.

er det usund mad?

Jeg har vejet mig en gang og der var vægten kommet ned på 73 kg, så det går vel den rigtige vej, men - er der noget jeg skal droppe eller lave om?
13 år9. februar 2011 kl. 02:38
re: spiser jeg stadig usundt?
Du skal spise flere grøntsager, mange flere - ikke kun salat om aftenen. Prøv at fnde opskrifter med grøntsager og spis måske 2 stykker mad til frokost og så grønt for resten.
Og det lyder somom du måske får en del sukker gennem frugten/juice - hvis du nu skiftede noget af det ud med gulerod/tomater/agurk. Frugt er jo sundt nok, men kan indeholde en del sukker.
13 år9. februar 2011 kl. 09:25
Jeg tænker også; flere grøntsager - de grove slags også :) Og flere måltider, små altså.

Når du skriver 4 stk rugbrød, mener du så 4 skiver eller 2 skiver der er delt? For 4 skiver rugbrød er jo 400 kalorier, hvilket er pænt meget i et kalorieregnskab...

Hvad med en salat til frokost med en proteinkilde i, i form af fx. bønner, linser eller kylling/fisk?

Juicen ville jeg nok droppe pga. de høje sukkerindhold - spis fruten istedet. Og teen hvis du bruger sukker i den? :)
13 år9. februar 2011 kl. 13:30
tak for jeres svar! :)

nej jeg spiser 4 skiver. ved godt det er lidt meget, men ELSKER rugbrød og jeg vidste faktisk ikk der var så mange kalorier i. Her til frokost i dag spiste jeg 3 stykker og en pære. Jeg vil prøve at få det ned på to stykker og så spise noget frugt til og også et mellemmåltid om eftermiddagen så jeg ikke skal gå i lang tid uden mad.

Jeg bruger ikke sukker i min te :)
13 år9. februar 2011 kl. 15:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...