Har brug for noget godt...(?)

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Har brug for noget godt...(?)
Kære alle brugere.
Som overskriften antyder har jeg brug for noget hjælp.

Jeg startede herinde for næsten 3 år siden og 25 kg tungere. Det hele gik fantastisk og i sær med hjælp herinde fra nåede jeg at smide 25 kg som var det en leg.

Jeg måtte efterhånden erkende at mit hud ikke ville følge med mig (selvom jeg er kun 23 år) Jeg dyrkede motion 4-5 gange om ugen og spiste meget sundt og tabte mig ½-1 kg om ugen. Så huden burde ha' fulgt med ville jeg mene.. Derfor besluttede jeg at blive på de ca. 70 kg i en lang periode (dog stadigvæk med træning og forholdsvis sund kost) for at lade huden indhente mig. Det gjorde den desværre ikke.
Nu, ca. 2 år efter med (stort set) stabil vægt har jeg besluttet at nu skal jeg smide de sidste 10 kg, og så må huden gøre som den vil - og så evt. få det fjernet om nogen år..
Men nøj hvor er det altså svært at komme seriøst i gang igen. Jeg har trænet det sidste halve år til Crossfit 2-3 gange om ugen - og det har medført ekstra kilo i muskler, hvilket sådan set også er ganske fint..
Men det er meget svært at kontrollere kosten og komme i underskud synes jeg. Jeg er sulten hele tiden og har lyst til at spise non-stop.

Jeg har (som så mange andre) et meget tidskrævende job og med træning efter arbejde bliver klokken let 21 inden jeg er hjemme og har fri. og hvad skal man så spise der når man hungrer efter mad der? -selvom jeg prøver at have lidt i tasken jeg kan spise af i løbet af dagen.

Tror jeg har brug for at høre at det godt kan lade sig gøre selvom der ikke er nok timer i døgnet og hvordan får i det til at hænge sammen? Og har i erfaringer med Crossfit og vægttab? Hvordan virker din hud? -min mave er ganske fin er det lår og arme der driller..

Skriv gerne hvad du vil, har bare brug for en eller anden form for respons tror jeg..
13 år20. januar 2011 kl. 16:54
re: Har brug for noget godt...(?)
udfra hvad du skriver... så lyder det da til at dit aktivitetsniveau i hvert fald ikke fejler noget der.... så er nok ikke der du skal koncentrere dig/have fokusen pt...
Nu ved jeg ikke hvordan din kost i løbet af dagen er, og hvordan du spiser. Det letteste ville være hvis du førte alt dit mad og aktivitet ind herinde, og lod din dagbog være åben tilgængelig... så ville det være lettere for andre at kommentere udfra hvad du spiste kombineret med din aktivitet. :) Men forudgående kan jeg da lige nævne nogle ting som måske kunne hjælpe dig, hvis du ikke allerede gør de ting.. :)

-øg indtaget af proteiner, det mætter mere end kulhydrater og fedt. Det er sværre for kroppen at nedbryde/kræver mere energi=forbrænding af kcal. Samtidig udskyder kroppen de proteiner som den ikke skal bruge, dermed udskyder den kcal den ikke skal bruge, i modsætning til kulhydrater, hvor den kan lagre overskydende kulhydrat.
-spist masser af grønt.... især grove grøntsager, det mætter også.
-forsøg generelt at spiste groft/mange fibre.
-drik masser af vand. Det renser kroppen og samtidig ligger det en bund i maven, så man ikke kan indtage så meget mad ved siden af.
-spis evt fedt fattige og kcal lette supper... suppe fylder nemlig mavesækken ud og mætter i længere tid, da det er sværre for mavesækken af nedbryde suppe.
-en tommelfingerregel siger også at største man skal have flest kcal om morgenen, og mindre og mindre mængder i løbet af dagen. omvendt ved protein, små mængder om dagen, og øget andel jo længere man kommer mod aftenen.

kan give et eksempel, men aftensmad består hovedsageligt af protein indholdigt mad, såsom fx kylling med grønt. jeg minimere på den måde kcal indtaget, bliver rigtig god mæt, og så har kroppen noget at arbejde med i længere tid, ens hvis jeg spiste pasta til aftensmad... (får dog også en eller anden form for langsomt optageligt protein 2 timer før sengetid, så kroppen har noget at arbejde med om natten - restituering og opbygning af dagen træning!

håber det var til en smule hjælp :)

nå ja forresten... kig lidt på lav glukose indeks(GI index)
13 år20. januar 2011 kl. 19:22
Mine mellemmåltider består tit af nødder og tørret frugt.

Jeg er begyndt at pakke f.eks. 10g mandler og 5 g tørrede tranebær til eftermiddagen (jeg har også pære og æble)

Ellers spiser jeg f.eks. 20g figen og 5g valnød sammen og i aftes afprøvede jeg 10g hasselnødder og 15g sveske (ikke vild med smagen)

Jeg er tidligere (håber og tror) overspiser. Min mave har været vænnet til enorme mængder mad i perioder, men når først jeg har fået fjernet sukkerafhængigheden kan jeg klare mig med ret lidt mad. Jeg træner 1½ time 4 gange om ugen, så det er ikke fordi jeg ikke bevæger mig ;-)

Jeg drikker altid varm cocio ligth efter træning (har læst at det hjælper på ømme muskler og muskelopbygning) det mætter ret godt.

Generelt spiser jeg ikke så sent som 21 om aftenen (borset fra nødder tørret frugt og cocio) Det vil nok være smart hvs du har madpakke til aftensmaden (hvis du slet ikke er hjemme)

Jeg har fuldtidsjob (så godt og vel) 3 børn og en bondegård (min mand er fuldtids projektleder og passioneret jæger), så hvis jeg kan få det til at fungere kan du helt sikkert også ;-)
13 år21. januar 2011 kl. 09:32
Hej
Jeg er rigtig glad for grøntsagsstave med enten humus (proteinrigt og med den gode olie) eller sådan et brev dip fra kims blandet op med skyr eller lignende. Og så har jeg lige opdaget edemame (tror jeg nok) bønner med soya og sesam.Superlækkert, proteinrigt og meget mættende. Og nemt at lave. Jeg synes det er vigtigt, at mellemmåltiderne bliver lidt lækre, så jeg har lyst til at spise dem og ikke bare fler mig forpligtet til det, for så falder jeg ikke så nemt for andre fristelser.
hilsen Karina
13 år21. januar 2011 kl. 21:45
Tak for jeres svar.. Ja, jeg må jo bare tage mig sammen og forberede mig så jeg ikke kan falde i.. Tiden er jo aldrig et problem, det er prioriteringen og vane det ofte kniber med.. Men jeg vil og ved jeg kan!

De bønner lyder skønne. Jeg har nemlig brugt nødder utrolig meget og er faktisk efterhånden godt træt at nødder :) Bønner må være de nye nødder ;)

"Jeg har fuldtidsjob (så godt og vel) 3 børn og en bondegård (min mand er fuldtids projektleder og passioneret jæger), så hvis jeg kan få det til at fungere kan du helt sikkert også ;-) " -Denne tekst vil jeg altid have i baghovedet. Tak!

Jeg kan se på mine indtastninger at jeg ikke får kulhydrat nok.. men er det ikke kun godt?
13 år23. januar 2011 kl. 21:18
Jeg kan også varmt anbefale Edamame bønner - jeg er nærmest afhængig af dem! Jeg koger dem bare ca 1½ min og drysser groft salt over - det kan da ikke blive lettere :o) Og mums, det smager godt, og så er det også hyggeligt at sidde og spise dem. Og de er super sunde!!!
13 år24. januar 2011 kl. 13:58
Genialt! Hvor får du fat i dem? Har ledt og lede..
13 år24. januar 2011 kl. 20:08
Hej Anita

Jeg ved ikke, hvor i landet du bor. Jeg har hidtil købt dem hos en etnisk købmand, men har for nyligt også fundet dem i en stor Superbest tæt på mit arbejde, som har alle mulige specialiteter. Ellers kan de også købes utilberedte i en del sushibutikker. Jeg synes også, jeg har set dem hos enkelte Irma butikker. Jeg håber, det hjælper dig....
13 år24. januar 2011 kl. 20:39
Jeg bor i københavn så jeg burde kunne finde en masse etniske grønthandlere :)
13 år24. januar 2011 kl. 20:47
Ok, det er dog ikke alle der har dem. Hvis de har dem, så findes de på frost. Jeg ved, at den kinesiske købmand på Nørrebrogade lige ud til søerne har dem. Ellers ved jeg også med sikkerhed, at Asia shop på Peter Bangs Vej på Frederiksberg har dem. Jeg ved ikke, om nogle af disse steder er i nærheden af dig? Desuden sælger "Go sushi by us" dem også i frostposer. Det er de steder, jeg lige har fundet dem...
13 år24. januar 2011 kl. 20:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...