Vil så gerne tabe mig, men det jo en jungle uden lige..

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Vil så gerne tabe mig, men det jo en jungle uden lige..
En jungle uden lige med de kalorier man må indtage..
Er så langt med at hvis man vil tabe sig må man forbrænde flere end man indtager, men hvordan regner man kalorierne ud i det mad man spiser ?
>findes der en tabel over alt mad hvor man kan se hvad fødevarerne indeholder af kalorier ? eller er der nogen som er sød at prøve at forklarer mig det..
Mvh.
13 år19. januar 2011 kl. 22:04
re: Vil så gerne tabe mig, men det jo en jungle uden lige..
Hej Caroline... Velkommen til... :o)

Hvis du går ind i "Mad" og "Indtast mad", kommer der forslag med forskellige madvarer af det du har tastet... Og kalorierne bliver udregnet...
Prøv dig lidt frem, det er faktisk meget enkelt, når man først finder ud af det... ;o)
13 år19. januar 2011 kl. 22:08
Velkommen til Caroline,
Som Sascha siger.. ind i "indtast mad"
Hvis du vil søge på flere madvare skriver du dem blot efter hinanden.; æg, bacon rugbrød appelsin
så kommer der en liste frem du kan vælge fra.
Du skal så huske at vælge hvilket måltid du ønsker det registreret under og ellers angive antal gram.

Vær omhyggelig med at veje tingene i starten, når du så har en idé om hvad de forskellige ting vejer, så sjusser du dig bare frem :-)

Det er rigtig godt programmet.
Når du har trykket "gem" bliver du ledt til din oversigt, hvor du får at se hvor mange kalorier du har spist og hvor mange du har forbrændt.

Hvis du har defineret et mål for hvor meget du vil tabe dig, og hvornår. Ja så viser den dig også om du har haft kalorie-underskud nok til at nå dit mål...

Prøv dig frem..
Det betaler sig.. man bliver forbløffet over hvor mange kalorier der er i de "uskyldige ting"..

Men atter et velkommen..

Venlig hilsen
Michael, med tråden "Sømand i knibe"
13 år19. januar 2011 kl. 22:29
Hej Caroline - tillykke med din beslutning om at tabe dig, du er landet det helt rigtige sted og er alerede et skridt den rigtige vej mod dit mål..

det er lettere at indtage færre kalorier, end man forbrænder, end det er at forbrænde flere kalorier end man indtager - smiler... dvs at hvis man spiser den samme mængde som man i første omgang er blevet overvægtig af, så skal der umådeligt - ja nærmest uoverskuelig meget motion til, for at forbrænde det...

Lægger du derimod kosten om, så du indtager færre kalorier end du bruger ved normalt aktivitet, så er du alerede godt på vej.

Det gælder ikke om at sulte sig, det gælder om at finde nogle sunde, mættende fødevare med et lavt indhold af kalorier.

Det er egentlig ikke så vigtigt at måle og veje maden på sigt, efter en kort periode lærer man med omtanke og øjemål at beherske kunsten at sammensætte fødevare og mængde til nogle gode slankende måltider.

Det du kan gøre er først og fremmest at kigge lidt på det du normalt indtager... sodavand, småkager, slik, chip, kage eller retter med alt for meget fedtstof...

start med at eliminere alt det søde og fede fra in kost.

sukker, pasta, ris, hvedemel/hvidt brød og kartofler er store syndere på kalorie kontoen... man kan blive chokeret over hvor mange kalorier der er i en stor (alm)portion pasta eller ris...

skær det helt eller delvist væk i det daglige og erstat det med grove grøntsager og salat, bælgfrugter osv..

erstat hvidt brød med groft...

tag kun en portion og stop med at spise når du ikke er sulten mere.

drik 1,5 - 2 l vand og 1/2 l mælk eller fedtfattige mejeri produkter hver dag.

spis fedtfattig kød 3 - 6 % især kylling, kalkun og fisk (fisk må gerne være af den fede slags)

spis lidt nødder, mandler, oliven, avocado ell hver dag for at få de gode fedt stoffer. som gavner kroppen og som får forbrændingen op at ringe.

spis 3 hoved måltider og 2 - 3 mellemmåltider - det er virkelig vigigt at spise jævnt i løbet af dagen, så blodsukkeret bevares stabilt og forbrændingen holdes i gang.

du kan sagtens lave meget af det mad du plejer men brug kun 1 tsk olie til stegning og undgå panering.

i gryderetter og sammenkogte retter skal du også bare bruge en enkelt tsk olie til svitsning af løg og kød...

jævn med maizena og brug cremefine 7 % i stedet for fløde.. spis grønt til istedet for pasta og ris - spis max 3 små kartofler hvis du vil have det engang i mellem..

Sørg for at få noget aktivitet ind i din dagligdag - start evt. med gåture ell. og udvid det med noget andet du synes er sjovt, efterhånden som du får vænnet dig til de nye vaner...

Puuhaa det blev et langt indlæg, jeg kunne blive ved i meget længere tid, men har du spørgsmål så skriv i min tråd

Tanja K rejsen mod det endelige mål.

ps jeg har tabt 21 kg på ca 4 mdr

Varme hilsner

Tanja

13 år19. januar 2011 kl. 22:50
Godt indlæg Tanja er meget enig.

Det er nødvendigt at sætte sig ind i hvor mange kalorier der er i tingene som en basisviden. Det har jeg gjort for mange år siden med en alm kalorietabel. Så det med at skrive ned hver ting man indtager er en alm læring / viden/ erfaring.
Calcit minus 13,4 kg fra 25 / 10.
13 år20. januar 2011 kl. 10:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...