52 kg. til sommeren 2011

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

52 kg. til sommeren 2011
Hej, jeg hedder Pernille og er 14 år.

Jeg har siden oktober været i gang med at tabe mig, da jeg ligeså stille tog mere og mere på, til jeg blev mere og mere overvægtig. Det har haft en stor effekt på mine knæ, jeg spiller håndbold 3 gange om ugen, og jeg kunne ikke spille uden at få ondt i mine knæ.

Jeg kom derfor til en ortopæd, han fortalte mig, at jeg skulle til fys og gav mig et mål at jeg skulle tabe mig 5-6 kg. fra august til november.
I starten var jeg ikke specielt god til at holde det, altså at tabe mig. Men ligeså stille skar jeg ned på mine vaner til chokolade, chips og sodavand.

Jeg kom ikke til ortopæd, dengang i november fordi det ikke passede med min skole og min mors arbejde. Så vi har i stedet for fået en tid til d. 18. januar.

Jeg er 158 cm. høj, og vokser højst sandsynligt ikke mere, så jeg er ikke så høj.
Da jeg startede vejede jeg 73 kg.
Jeg vejer nu 65,5 kg.
- Jeg tog desværre et kilo på her i julemåneden. Jeg har vist nydt lidt for godt af julegodterne. i;
Men i morgen begynder jeg i skole igen, og så fortsætter jeg mit stramme program.

Jeg tænkte på, om det er et realistisk mål, jeg sætter mig, hvis jeg ønsker at komme til at veje 52 kg. til sommeren 2011?
- Jeg har nemlig læst, at når man kommer tilbage i den daglige rytme, tager man 2-3 kg. på igen, mit mål var nemlig også ca. 55 kg.

Men hvad synes I?

Hilsen Pernille
14 år3. januar 2011 kl. 14:53
re: 52 kg. til sommeren 2011
Det virker rimeligt OK med et mål på 52Kg synes jeg. Men du skal nok ikke blive skuffet hvis du ikke når det til sommer. De sidste Kg kan godt være noget seje at komme af med, men hvis du hænger på skal det nok gå.

Det der med 2-3 Kg under slutmålet kører jeg også selv med. Det gælder vist godt nok kun hvis man kører en kulhydratfattig kost, hvor man ikke spiser de hurtige kulhydrater.

Superflot at du har tabt dig så meget.
14 år3. januar 2011 kl. 15:15
Tak :)

Nej, jeg har det lidt sådan, at så længe jeg har lyst til at vise min krop frem til sommer, så er jeg tilfreds. Jeg har ikke ligefrem været mest glad for, at skulle vise den frem før. :)
- Så hvis jeg ikke når helt de 52-53 kg. så bliver jeg ikke skuffet. Så længe der er forbedringer :)
14 år3. januar 2011 kl. 15:36
Tak :)

Nej, jeg har det lidt sådan, at så længe jeg har lyst til at vise min krop frem til sommer, så er jeg tilfreds. Jeg har ikke ligefrem været mest glad for, at skulle vise den frem før. :)
- Så hvis jeg ikke når helt de 52-53 kg. så bliver jeg ikke skuffet. Så længe der er forbedringer :)
14 år3. januar 2011 kl. 15:36
Bare hæng i! Er sikker på du godt kan nå de 52 kg til sommer - det er ihvertfald ikke urealistisk! Men som Veile siger skal du huske på de sidste kg altid er sværere, og selvom du måske står på den samme vægt et par uger eller "kun" taber 1-200 kg (hvilket jo stadig er flot!) skal du ikke miste modet - bare hæng i :)

- og kender godt det der med at vise sin krop frem! Synes også selv det er forfærdeligt. Jeg kan virkelig ikke lide det :) ... jeg sidder så også med en kampvægt på 117,8 kg! (vejede jeg i går), men det handler om at man er glad for den krop man er i, og ikke hvad andre tænker om den - husk det ;)
Jeg har aldrig selv været glad for min krop - har tit givet folk den beskrivelse at jeg ikke ser mig selv som fed i drømme f.eks. - jeg ser en flot normalvægtig pige! Så det er jo det jeg skal gå efter - ikke denne krop, for det er ikke mig! ...
14 år3. januar 2011 kl. 22:02
Hej Pernille. Jeg synes du er meget modig at melde dig under fanerne herinde - det i sig selv er flot.

Jeg har selv en datter på 12 år, 158cm og 66kg.
Jeg ville ønske der var en pige som dig i hendes klasse.
Vi har tendens til fedme i min familie, både min hustru og jeg. Så naturligvis er det også en kamp for min datter.. Men med de rigtige vaner fra starten af, vil det være tusinde gange nemmere for jer at få den krop i drømmer om end for os halvgamle hoveder. Så hvis du har overskudet så del de erfaringer du gør dig herinde med dem i klassen der trænger til et spark bag i..
En af grundene til min deltagen herinde er nettop at vise min datter at det kan lade sig gøre at svømme mod strømmen.
Som sagt, ville jeg så inderlig ønske der var flere af din slags i vores skoler, så piger som min datter kunne høre de vise ord fra andre end hendes gamle-dumme far :-)

Held og lykke med livet Pernille..

De bedste hilsner
Michael
14 år5. januar 2011 kl. 02:28
Hej Pernille.
jeg sys det er rigtig flot at du selv tager ansvar, og indtil videre har du tabt dig rigtig flot.

kan se at vi begge har samme mål både hvad slutvægten angår og hva tidsrammen angår. vi ku jo evt. følges.?

hvordan kunne en dag se ud for dig med kost og motion?

Hilsen Louise
14 år5. januar 2011 kl. 09:23
Hej igen.

Tak for svarene allesammen, det er virkelig dejligt at I også vil skrive om jeres egne erfaringer omkring overvægt og lign.

Til Louise, her er hvordan min motion og madplan ca. består af for ugedagene :)

Motion: - Jeg cykler hver dag til og fra min gamle skole, det er ca. 700-800 m.

Mandag: 60 min. sport i skolen, det er dog ikke på højtryk. + Gå 15 min. med min hund.
Tirsdag: 60 min. håndbold og 15 min. opvarmning, som ofte består af hockey.
Onsdag: Dyrker jeg fra 30 til 60 min. spinning ved hjælp af denne side: (et forældet link til motion-online.dk er blevet fjernet) - jeg bruger program 2 og 4, en halv time af hver.
Torsdag: Igen håndbold og hockey, samme tid.
Fredag: Spinning igen, samme som onsdag. + Gå 15 min. hund.
Lørdag: Afslapning og somme tider spinning.
Søndag: Håndbold 50 min. kamp og 10-15 min. opvarmning. - Dette er dog lidt hårdere end træningen.

Det var lige lidt om mine motionsvaner :)

Mad om ugen:
Mandag: æble til morgenmad, rugbrød *2 m. hamburgerryg og sky i skolen, da jeg først er hjemme fra skole omkring klokken 16.30 -17.00(pga. bussen), venter jeg med at spise til aftensmaden. Jeg spiser så hvad der kommer på bordet, dog i begrænsede mængder.

Tirsdag: det er ca. det samme som mandag. Men i stedet for rugbrød til frokost, køber jeg en sund sandwich i kantinen.

Onsdag + torsdag: Består af det samme som mandag.

Fredag: Består af det samme som tirsdag.

I weekenderne kan jeg godt finde på at spise lidt usundt, altså chokolade eller chips - men det er også i meget begrænsede mængder.
- Ellers består det af: Morgenmad, hvor jeg har skiftet rundstykkerne ud med rugbrød og sild. Nogle gange eftermiddagskaffe, som også består af rugbrød og f.eks. hamburgerryg. Derefter er der aftensmaden.

- Jeg håber, det kan hjælpe til at vise, hvordan min hverdag er :)

Hilsen Pernille
14 år6. januar 2011 kl. 18:20
Jeg vil lige tilføje, at jeg inden jul ikke kørte med et helt så stramt motionsprogram, som jeg har vist, og jeg spiste også lidt mere - men det ser ud til at virke, min vægt i mandags lå på 65,6 og min vægt i dag er på 64,1, dvs. at jeg har tabt mig halvandet kilo :)

Jeg har hørt, at det er bedst at veje sig en gang om ugen, og det skal være samtidig. Det er jeg dog ikke så god til i; Jeg vejer mig hver dag på samme tidspunkt, for så kan jeg følge med i, hvordan det går, og se hvad der sker.
14 år7. januar 2011 kl. 07:31
Jeg synes det er rigtig flot hvad du har nået indtil videre.
Vil dog anbefale dig at få kigget lidt på din kost. Nu var den dog ikke særlig detaljeret. Men udfra hvad du skrev, lyder det til at du kun får ca 3 måltider om dagen??!
nu ved jeg ikke hvad i får til aftensmad derhjemme. Men det virker ikke umiddelbart til at du får særlig meget grønt?!
Man tager ofte fejl af, at bare fordi man spiser mindre mængder/kcal, så spiser man sundt. Det er ikke nødvendigvis rigtigt.
prøv at indføre noget mere grønt... fx salat blanding. Det kan du sagtens lave med meget få kcal, samtidig med at det mætter en smule og giver dig nogle vigtige vitaminer og mineraler. :)

Men alt held og lykke fremover med dit mål. Hvis du bare hænger i, og fortsætter din ellers gode løbebane, så skal det nok lykkedes for dig.

HUSK: Det er bedre er være 3 skridt fra målet, end 100 skridt.. :)
14 år7. januar 2011 kl. 15:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...