#2 af Den_madforvirrede (slettet)
Mad Passion/addiction!
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Den_madforvirrede (slettet)
re: Mad Passion/addiction!
Hej MissPanda.
Jeg kender det ALT for godt! Jeg spiser heller ikke med min mave, men med mine følelser - er jeg træt, stresset eller ked af det, trøster jeg mig med mad. And I hate it!
Jeg har ikke spist slik, chips, chokolade, is etc. (kun 70 % mørk chokolade) i tre måneder, men det har nu ikke hjulpet. For jeg har perioder, hvor jeg bare kører ned af alt muligt andet (brød, tørret frugt, nødder osv). Og ja, det kan da godt være, det er sundt - men det giver stadig plus på vægten i for store mængder! What goes in must come out..
Jeg tænker lidt, om jeg nogensinde får et normalt forhold til mad. Hvis jeg spiser sundt og dyrker motion har jeg det vildt godt med mig selv, men hvis jeg spiser for meget, begynder jeg at bebrejde mig selv og bliver sur.. Jeg har en meget enten-eller tankegang hvad angår mad, og jeg er rigtig træt af det - at det skal styre mig. Jeg er enten helt fanatisk eller ligeglad. Mine venner siger, jeg lever vildt sundt, men mad styrer bare mit liv alt alt alt for meget! Og det har det gjort, siden jeg var ni, tror jeg (er selv 20)..
Nå, det blev godt nok en lang smøre. Min pointe er bare, at du ikke er den eneste, der har det sådan. Jeg tror, det hjælper at finde alternativer - "forkæle" sig selv på andre måder (tage en lur, gå en tur, se en film eller sådan noget) og huske at være god ved sig selv. Og ikke bebrejde sig selv, når det går galt :)
Jeg kender det ALT for godt! Jeg spiser heller ikke med min mave, men med mine følelser - er jeg træt, stresset eller ked af det, trøster jeg mig med mad. And I hate it!
Jeg har ikke spist slik, chips, chokolade, is etc. (kun 70 % mørk chokolade) i tre måneder, men det har nu ikke hjulpet. For jeg har perioder, hvor jeg bare kører ned af alt muligt andet (brød, tørret frugt, nødder osv). Og ja, det kan da godt være, det er sundt - men det giver stadig plus på vægten i for store mængder! What goes in must come out..
Jeg tænker lidt, om jeg nogensinde får et normalt forhold til mad. Hvis jeg spiser sundt og dyrker motion har jeg det vildt godt med mig selv, men hvis jeg spiser for meget, begynder jeg at bebrejde mig selv og bliver sur.. Jeg har en meget enten-eller tankegang hvad angår mad, og jeg er rigtig træt af det - at det skal styre mig. Jeg er enten helt fanatisk eller ligeglad. Mine venner siger, jeg lever vildt sundt, men mad styrer bare mit liv alt alt alt for meget! Og det har det gjort, siden jeg var ni, tror jeg (er selv 20)..
Nå, det blev godt nok en lang smøre. Min pointe er bare, at du ikke er den eneste, der har det sådan. Jeg tror, det hjælper at finde alternativer - "forkæle" sig selv på andre måder (tage en lur, gå en tur, se en film eller sådan noget) og huske at være god ved sig selv. Og ikke bebrejde sig selv, når det går galt :)
14 år13. december 2010 kl. 19:24
bruger slettet
re: Mad Passion/addiction!
Det er præcis det samme her! Jeg er enten sund eller usund. Hvis jeg bare kommer ind i et mønster holder jeg det nogenlunde og jeg syntes ikke selv at jeg er decideret usund. Men som du selv siger ryger der en masse ned og selv om det er forholdsvist sundt, så er det stadig i for store mængder. F.eks. er jeg god til at erstatte slik med nødder, tørret frugt og smoothies.
Jeg tror heller aldrig at jeg bliver decideret tynd, jeg har et par gange tabt mig 12 kg i et rap - men min "mad-glæde" gør at jeg henover et år eller lign har taget det hele på igen.
Tak for dit svar :) i det mindste er jeg ikke alene.
Jeg tror heller aldrig at jeg bliver decideret tynd, jeg har et par gange tabt mig 12 kg i et rap - men min "mad-glæde" gør at jeg henover et år eller lign har taget det hele på igen.
Tak for dit svar :) i det mindste er jeg ikke alene.
14 år14. december 2010 kl. 18:49
- Men hvad gør man når det bliver for meget? Jeg er rimeligt ny på siden og ville spørge om der er nogen der kender til det problem med, at man spiser bare for at spise? Jeg kan have dage hvor jeg simpelthen ikke kan holde mig fra mad. Jeg er ikke afhængig af søde sager (som nogle overvægtige er) jeg er bare glad for alt muligt forskelligt. For det meste har jeg tid/overskud til at lave sund mad og masser af salat - og så føles "overspisningen" ikke så slem. Men de dage (som der er mange af) hvor der laves fed af, f.eks dem hvor jeg ikke står for madlavningen, overspiser jeg og så er det ovenikøbet meget usundt.
Jeg kan have enormt svært ved at skælne imellem hvornår jeg er sulten eller bare føler at der skal noget lækkert ind - jeg overspiser især når jeg er stresset eller trist. Hvad skal jeg gøre for at undgå det? Jeg lever sammen med 5 andre og har svært ved at udskifte alt maden således at den er synd + det er ikke altid mig der bestemmer hvad der sættes på bordet... Hvordan stopper jeg mig selv før jeg putter noget dumt i hovedet?