På Mission - 19kg på 6mdr. Bedre liv og selvværd!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

På Mission - 19kg på 6mdr. Bedre liv og selvværd!
Hej allesammen, Jeg er en mand på 34 år. Gennem de sidste 2 år har jeg taget 35kg på, hvilket påvirker mit arbejde rigtigt meget. Jeg er soldat og har derfor visse krav jeg skal overholde for at beholde mit arbejde. Disse krav er blevet markant svære at honorere med den ekstra vægt. Den ekstra vægt er ike kommet pga. jeg har det skidt, tværtimod. Jeg mødte en skøn pige og vi endte med at blive gift. Det er være 2 gjorde det betydligt svære at holde vægten, fordi man jo har en øget tendens til at hygge meget mere, god mad, guf til en god film o.s.v. Der er sikkert flere af jer der kender det :-) For at gøre en lang historie kort(ere). Den ekstra vægt påvirker generelt mit liv i en negativ retning og nu skal der ske noget. Jeg er p.t. udsendt til Kosovo i 6 mdr. og det har selvfølgelig en masse negative sider, men plusset er at jeg har masser af tid til at fokusere på sundere livsstil. Jeg vil gerne overraske min hustru (og mig selv) med at have smidt små 19 kg inden jeg kommer hjem til feb.11. Jeg startede på 109 kg medio aug. og er idag på 102,2 kg. Kosten hernede er svære at beregne på da det jo er kantine mad og jeg ikke kender opskrifterne der bruges (stilen er fransk køkken), samt at jeg jo ikke kan bestemme 100% hvad jeg vil spise. Jeg må tage hvad der bliver serveret...og det kræver disiplin. Der er i gennemsnit til frokost og aften:
5-6 forskellige forretter
3-5 hovedretter (1 altid fisk og 9af10 gange ikke god, 1 altid pizza, kun aften)
4-6 desserter plus 2 forskellige slags udskåret frugt (som regel, ananas og honning melon)
Derudover er der mindre salatbar max. 6 af følgende: løg, revet gulerod, agurk, tomat, rå rødkål, majs, rødbede, coleslaw.
Om søndagen er der ekstra lækre desserter, samt stort fransk ostebord.
Nu skal det ikke lyde som en klagesang for jeg har det godt hvad angår kost. Men det er svært at kontrollere fedt, kulhydrater, protein, samt alle de fristelser man bliver udsat for dagligt. Der er jo også ture til andre lejre, grillaftener, hvor det kan være svært at sige nej. Som regel er det ikke unormalt at tage 8-10kg på når man er udsendt. Det at være væk hjemmefra og på "arbejde" 24-7 gør selvfølgelig også at man har mange dårlige dage hvor man bare har lyst til at stoppe lækre ting i hovedet. Jeg forsøger istedet at dyrke en masse motion, løber 2-3 om ugen på et tidspunkt mere men jeg fik skinnebensbetændelse af for megen træning, så har måtte sætte tempoet ned og lade min krop komme sig.
Da jeg ikke synes at jeg har særlig opbakning her håber jeg på jeres støtte til at:
- holde kosten (så godt som jeg nu kan)
- vigtigst af alt at jeg får motioneret MINDST 3 gange om ugen. Bemærk venligst at de gå-ture (med undtagelse af march) jeg noterer er alm. bevægelse i lejren. Jeg notere det fordi jeg har i profilen sat mig selv til stillesiddende arbejde, men jeg går mindst 3km hver dag, da der er 500m til kantinen. De 3km er noteret som ca.30min gang (4,8km/t) Men JEG betegner det ikke som motion.
Det må vist være nok for nu. Håber I kan finde hoved og hale i det jeg skriver. På forhånd tak til jeg alle og tak til Lone for en fantastisk side som jeg glæder mig til at forsætte brugen af når jeg kommer hjem.
14 år25. november 2010 kl. 10:27
re: På Mission - 19kg på 6mdr. Bedre liv og selvværd!
Jeg var så langsom til at skrive at den loggede mig ud :-) så indlægget blev lagt som gæst. (kan man ændre det??)
14 år25. november 2010 kl. 10:29
Hejsa
I første omgang velkommen til! Du er kommet til det helt rette sted. Alle folk herinde er så søde til at støtte hinanden, så opbakning kan du finde en masse af.
Du lyder til at have den helt rette indstilling og tilgang til projektet, så det skal nok lykkes dig at nå dit mål trods dine lidt specielle omstændigheder som udsendt.
Endnu engang velkommen til - og held og lykke med projektet. Jeg glæder mig til at følge dig!
14 år25. november 2010 kl. 10:46
re: På Mission - 19kg på 6mdr. Bedre liv og selvværd
Hejsa, Uha det lyder bekendt det med kosten..
har selv en svoger som har været i afganistan et par gange, det er ikke nemt siger han..
Han er dog stadig "fri" og har så ikke faldet for hyggen i sofaen endnu..

Er også selv gift, så det med hygge i sofaen kan være meget svært at komme uden om, det er sket at ligefrem er blevet befalet at indfinde mig. :-)

Daglig er jeg også én der arbejde ude halvdelen af året, og hjemme den anden halvdel. Samme problem med restriktioner på aktivitet og kost. Man er budt vilkår af sin arbejdsgiver, og dem må vi klare os med (jeg er overstyrmand på et tankskib 22 mand ombord)

Jeg fandt herind ved et tilfælde, men er nu blevet helt afhængig. Desværre har jeg fundet ud af at den vanlige sociale adfærd med kollegaerne bare ikke virker hvis jeg skal nå mine mål med hensyn til vægt. Jeg er nødtil at trække skarpt op hvornår jeg er på arbejde4 og hvornår jeg har fri. Forstået på den måde, at jeg vil hellere side og tælle kalorier, føre regnskab, træne, eller sove - end at se film og spise chips med kollegaerne..

I arbejdstiden går det fint. Måltiderne også. Er jo ikke uvenner med kollegaerne.. Men i frivagten fokusere jeg 100% på min motion og kost..

Det jeg prøver at sige er, at det koster lidt på "venne fronten" i frivagtstimerne. i hvertfald her ombord. Men nu sejler jeg jo også rundt med overvægtige middelaldrende mænd, som kollegaer.. Du har jo en bred pallette af kollegaer, unge som "ældre".. kan være du kan finde ligesindede uden for din egen gruppe, selvom jeg er klar over det ikke altid er velset...

Håber din gruppe vil støtte op om dit projekt..
Det vil virkelig gøre det nemmere..
Prøv at tage en snak med dem..

Hold dig munter,
Og tak fordi du er én af Dem.. Altså en af dem der yder så jeg kan nyde...

Mvh
Michael.
14 år25. november 2010 kl. 10:52
Tak for opmærksomheden og opbakningen. Bare tanken om at nogen "holder øje" gør det lidt lettere at modstå fristelserne.
Store Michael: Det kan være rigtigt svært, at opretholde "team-spirit", når kollegaerne ikke støtter op omkring det og ofte kalder en for kællingen eller tykke, godt nok med et spil på, men i længden er det møg irriterende. Hellere et klap på skulderen. Men i det her system, kommer det først når man er nået så langt at der er store synlige forandringer. Men på den anden side så er det jo et valg man må gøre sig. Man kan jo ikke forvente at andre ikke spiser desserter, chokolade og guf, fordi man selv undgår det. Så det i sig selv gør jo at man fjerner sig lidt fra de andre...men (smiler) wtf, så er der mere tid til motionen ;-)
Er forresten selv halvt uddannet styrmand på fanø-søfartsskole. Stoppede halvvejs i uddannelsen pga. at jeg blev optaget som konstabel-elev...soldat er det jeg altid har villet være. Sømand var 2.valg
14 år26. november 2010 kl. 10:27
Så skete der virkelig noget....98,2 kg ramte jeg idag. Det grænser vist nok til det usunde, altså det hurtigere end det burde. læste et sted at 4kg pr.md. var et acceptabelt mål, derover ville det være usundt. Men der er vel forskel, fede drenge taber sig vel hurtigere end disse "standart" guidelines, ikk? vigtigst af alt så er jeg nu glad og top-motiveret. Jeg lytter meget til min krop især efter jeg røg på standby med skinnebensbetændelse. Og jeg føler mig frisk og på toppen, får det jeg synes jeg har behov for at spise. Jeg føler mig i hvert fald ikke "tappet" for energi, så det må jo være det rigtige jeg har gang i.
Har stadig ikke fundet fundet noget at alliere mig med, men det er ok, jeg er nok mere efter mig selv end nogen anden vil kunne være...sig selv kan man ikke snyde ;-)
14 år2. december 2010 kl. 23:58
var faktisk så tæt på at kunne bestå løbekravet idag. Løb en test for mig selv og tiden på de 3000m var 16.04....jeg har 16.00. Næste gang sidder den i skabet ;-)
14 år3. december 2010 kl. 00:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...