Vigtigt at vide...!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Vigtigt at vide...!
Jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle poste, dette indlæg.. men da det har med vægt tab over 10 kg at gøre, mener jeg at dette er det rette sted..

Der er mange der beretter at deres vægttab går i stå efter at have tabt de første 10 - 15 - 20 kg alt efter hvor meget man skal tabe sig - her er det vigtigt at vide at efterhånden som krops voluen men bliver mindre, er behovet for kalorier også mindre, så hvis man fortsætter med de samme portions str. og antal kcal så udligner man effekten af kcal kontra forbrænding...

Under et vægttab skal man hele tiden sørge for at kroppen får mindre energi tilført, end kroppen bruger, således at kroppen tærer på egne depoter.. derfor skal man undervejs sørge for at justere kalorie indtaget, så det passer til ens krops forbrænding - for det er rigtig nok at kroppens forbrænding falder i takt med at kiloene forsvinder - der skal jo mere energi til at slæbe på en overvægt på eks 50 kg end hvis man kun har et par ekstra kg på sidebenene...

en elefant spiser mere end en mus for at sige det lidt billedeligt..

Det bedste man kan gøre for at sætte forbrændingen i gang, så man stadig kan tillade sig lidt større portioner/lige så mange kcal som man har været vandt til under vægtabet er at øge muskelmassen ved at styrketræne - jo større muskler - jo større forbrænding.

Sagens kerne, er at hvis vægttabet er gået i stå, skal man gå sin aktivitet og sit kalorie indtag efter i sømmene og skære ned for kcal eller op for aktiviteten..

Der er også nogle sjove skrøner om at muskler kan omdanne sig til fedt og at fedt kan omdanne sig til muskler... dette er ikke tilfældet... hvis man taber sig hurtigt ved at sulte sig og man ikke får protein nok samtidig med at man ikke laver dagens gode gerning for sig selv og sit helbred, fordi man er i total energi underskud, så tærer kroppen på musklerne, som så bliver mindre - når man efter en periode begynder at spise igen, suger kroppen til sig og lagre alt overskud som fedt til hvis den igen skulle komme i underskud - så simpelt er det..

Jeg må hellere slutte her - håber nogle kunne bruge mine informationer til noget, jeg ved af erfaring at jo mere viden man har omkring kroppens funktioner jo lettere er det at forholde sig til et vægttab...

venlig hilsen

Tanja - med tråden minus 10 kg til den 1/1 2010
14 år23. november 2010 kl. 14:09
re: Vigtigt at vide...!
Tastaturet gik vist amok da jeg skulle stave til kropsvolumen :-) og det er selvfølgelig skrevet af Tanja - med tråden minus 10 kg til den 1/1 2011 og ikke 2010 som jeg fik skrevet - (flov smiley)
14 år23. november 2010 kl. 14:15
SUPER indlæg!!!! Det er rigtig velskrevet og forståeligt - vil bare lige give dig fuldstændig ret :-)
Det er så vigtigt at huske på!!

Derfor er indtastning af AL maden så vigtig (for mig da), fordi jeg her får et præcist billede af hvad og hvormeget jeg kan spise.
Her er træningen også vigtig :-)
Op til og efter en weekend med lidt meget af det gode, så kan der liiige sparkes ekstra træning ind...

Nå, plidder...
Tak Tanja for et fedt indlæg!!!
14 år23. november 2010 kl. 14:55
Vil lige komme med en sidebemærkning mht. tilpasning af kalorieindtag i forbindelse med denne side. Hvis man skal i gang med et større vægttab, som jeg f.eks. er gået i gang med, kan det være meget givtigt at sætte mange små mål. Altså ikke i sit hoved, men rent faktisk bruge funktionen herinde... for så vil kalorieindtaget automatisk justere sig. Hvis man sætter et stort mål, vil kalorieindtaget være det samme gennem hele perioden, da det bliver udregnet gennemsnitligt... med mindre jeg tager helt fejl? :)

Måske det kan hjælpe nogen til at give et mere realistisk billede ved en given vægt.
14 år23. november 2010 kl. 15:06
Det er det her der skiller skidt fra Kanel.. :o)

Dette forum, ja hele denne koncept pakke som Madital er. Ja den ville ikke være det samme uden brugernes (vores) erfaringer/meninger, råd og vejledninger..
Det er "Superbrugerne" (ja jeg kan jo ikke bare skrive dig Tanja :-).. ) som hæver hele denne pakke langt over konkurrerende hjemmesider.

Ingen af os ved i grunden hvem hinanden er, her er ingen billeder, ingen adresser.. Det eneste vi har at skiltre med herinde er vores personlighed, vores livssyn, medmenneskelighed.. kald det hvad i vil.. Det vigitgste i os, det der skiller os fra alle andre..
her kan ingen bedømmes på andet end personlighed og præstationer..
Du kan ikke købe dig til berømmelse herinde. Og et modelansigt eller krop hjælper heller ikke.

Jeg er faldet pladask for det her - det er mit sukker..
Håber nye som eksisterende brugere vil give mig ret her i.

De varmeste hilsner

"Store" Michael
14 år23. november 2010 kl. 16:39
Hej Tanja

Jeg er helt ening med dig i det du skriver. Jeg har tabt mig 10 kilo og sandsynligvis taget ca 2 kilo muskelmasse på pga intensiv cardio, styrke og vægttræning.

Nu mangler jeg ca at tabe 1,5 kilo fedt der sider lige på maven. Jeg taber mig men puha hvor går det langsomt. Mit madindtag er lille og jeg forsøger at spise så proteinrigt som muligt. En mulig årsag til at mit sidste fedt sidder på maven er sandsynligvis at jeg har et let forhøjet cortisol niveau. For meget cortisol der er et hormon fører typisk til fedt dannelse på mave, bagdel eller lår. Årsagen til et forhøjet cortisol niveau, kan skyldes stress og for lidt søvn. Så forskerne anbefaler at man senest går i seng imellem kl 22 og 23 og får mindst 8 timers søvn i streg og helst vågner uden vækkeur. Der er også de forskere der mener at vi ikke må ha elektronik der hvor vi sover, altså nul radio, fjernsyn og mobiltelefon. Og for lige at gå helt ud i ekstremerne er der også de der mener at vi ikke må ha elektronik tændt efter kl. 20.

Erfaringsmæssigt ved jeg at de sidste 2-3 kilo er langt de sværeste at tabe. Det kræver en stor grad af disciplin, da man jo typisk i en lidt længere periode har været meget disciplineret om sin kost og har fravlagt eller kraftigt mindsket indtag af visse typisk kulhydratrige og fedtholdige produkter. Så det er faktisk svært og specilet i den her tid med al den gode og også ofte lækre julemad. Så jeg tager hatten af for folk der kan stå imod i denne måned og næste. Der er simpelthen så mange fristelser.

vh knud
14 år23. november 2010 kl. 16:49
Tusind tak til jer alle for den positive respons..

"store"Michael - det var et virkelig dybt og bare SÅ rigtigt indlæg du smed ind... her er det ikke klæder der skaber folk.. men det skrevne ord.. jeg kan ellers anbefale dig at gå ind på facebook der er en gruppe der hedder - os fra madital der kan man da få sat ansigter på nogle af folkene.. det eneste der kan være en hæmsko er at folk herinde har nicknavne og på FB hedder folk det de hedder irl. jeg har brugt mit eget navn herinde - og hvis der er nogle der har lyst må i gerne smide en venne anmodning på facebook.. :-)
14 år23. november 2010 kl. 19:33
jeg så godt det du skrev i det andet indlæg! Nu fik jeg lige læst med her også! Er desværre ikke så aktiv herinde, selv om jeg læser med om jer andre! Synes dog der er mange nye hele tiden;-)

Men jeg kan kun sige tak! Det var lige præcis der det var gået galt for mig! Jeg har jo stået stille i 3 mdr. nu på en og samme vægt! Men nu er jeg endelig kommet igang, fordi jeg har sat madindtaget længere ned og aktivikteten op!

Jeg tænker lidt på, er det ikke farligt at sætte madindtaget alt for langt ned, her tænker jeg på når jeg nu runder mit mål, så skulle jeg jo gerne finde en vej til at holde mit vægttab! Jeg har jo nu bevist at jeg godt kunne holde et vægttab både med de alm. udskejelser der skal være i mit liv i hvert fald! Men jeg tænker bare hvis jeg sætter madforbruget endnu længere ned.... Nu når jeg tænker over det, har jeg nok kørt mit mad forbrug op på det normale, og derfor har jeg bare holdt vægten!

Jeg vrøvler vidst, uanset hvad, så har jeg blod på tanden igen! Og tak for spændende læsning!
14 år23. november 2010 kl. 21:48
Hej Mål 65 kg

Du skal selvfølgelig ikke sætte dit kcal indtag uforholdsmæssigt langt ned, du skal jo sørge for at kroppen får de næringsstoffer den har brug for, de fleste vil tabe sig hvis de får ca 1200 kcal om dagen fordelt over 5 - 6 måltider.. sørg for at få noget der fylder i maven men som indeholder få kcal.. eks grove grøntsager - dem kan du næsten spise uanede mængder af uden at tage på - du kan finde et væld af gode og nemme opskrifter på lækre retter der indeholder dette - for en blomkålsblanding bliver sku for kedelig i det lange løb...

Mens du taber dig skal du jo som sagt indtage færre kcal end din krop har brug for, for at holde vægten - det er derfor du taber dig - når du har tabt dig, det du vil, kan du vælge at fortsætte med at spise de samme antal kcal i hverdagene og så skeje lidt ud i weekenden, det virker for nogle - altså at spise sund og lækker slanke kost i hverdagende og så tillade sig et stykke othello lagkage eller rundstykker med smør og fuld fed ost i weekenden eller hvad det nu er man ikke vil undvære helt.. så skal man selvfølgelig holde øje med vægten for at se om man fortsat taber sig, er stabil eller begynder at tage på, så må man jo ændre sit fødeindtag/aktivitets niveau indtil det passer med en jævn vægt..

Der er mange der virkelig lider under et vægttab, fordi de ikke sætter sig ind i hvor mange lækre retter der findes som er sunde og nærerende.. der er et festfyrværkeri af ufattelig lækker mad som er let at lave, hvis man ser sig om efter nogle opskrifter.. et vægttab skal jo gerne udmønte sig i en disideret livsstils ændring, så man ikke efter et pinefuldt vægttab udelukkende ved hjælp af blomkålsblanding og kogt kylling - ryger lige tilbage i frådseri og overspisning i de mest (på sigt) sygdoms fremkaldende og fedende fødevare..

- man må eks. gerne spise kyllinge skind - bare man fjerner det fede der "blævrer " skindet er ikke fedt, men protein - set samme gælder for sværende på en flæskesteg - man skal bare fjerne fedt kanten... faktisk kan man sagtens spise almindelig mad som vedligeholdelses kost - men i stedet for at drukne maden i fed sovs, kan man nøjes med en smule sovs og så nyde det - sørge for at få grøntsager til maden hver dag... så kan man sagtens spise eks. panerede karbonader - man kan evt bruge 3 - 6 % hakket kylling i stedet for svinekød og smagen er faktisk bedre men en der ikke ved det, kan ikke smage at de ikke er lavet af svin.. i stedet for at stege dem i margarine, kan man jo bruge en mættet planteolie - og så ligge dem et øjeblik på fedtsugende papir inden de serveres på et fad -(ikke på stegepanden) - Der findes de mest fantastiske sammenkogte retter, kødsovs og gullash som har et meget lille indhold af kcal og et stort indhold af smag - sørger man for at justere portionerne og og tage knap så meget ris/pasta/kartofler som man plejer og erstatte med grøntsager i stedet - kun fantasien sætter grænser - det er et spørgsmål om portions størrelser og variation af maden, der gør en forskel, når man skal holde vægten...
14 år24. november 2010 kl. 08:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...