Sweven - Drømmevægt here I come!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Sweven - Drømmevægt here I come!
Ok, så navngiver jeg også min tråd for at skabe lidt overblik

Post 1:
Jeg kan se at mange har lavet en "dagbog" på foraet, så håber ikke at det gør noget at jeg også leger med ;)

Efter at have kigget mig selv i spejlet kan jeg godt se at den er helt gal.
Efter at have kigget indad kan jeg kun sige at det er værre. Det er længe siden jeg har haft så dårlig selvtillid og haft det så dårligt med mig selv. Desværre er jeg ret god til at vildlede mig selv og sige "det er jo ikke så slemt", men når familiemedlemmer på stribe kommer med kommentarer om min kost/levestil and such, kan jeg vist ikke benægte det mere.

Jeg har altid været lidt buttet i det, men da jeg kom på gymnasiet for et par år siden tog jeg i løbet af meget kort tid først 5 og så 10 kg på. Jeg har aldrig dyrket synderlig meget motion hvis jeg har kunnet komme uden om det og jeg har altid hadet grøntsager. Jeg spiste bogstavelig talt ikke grøntsager fra jeg var ca 8 til jeg blev 19. Ret forfærdeligt.

DERFOR! Skal jeg tabe mig 10-20 kg. I første omgang 10. Mit mål for en måneds tid siden var inden jul, men så faldt jeg rimelig grumt i og gik tilbage til de dårlige vaner. Inden nytår burde jeg dog kunne komme ca 7 kg ned, ved hjælp af grøntsager, motion og en 1200-kcal kostplan jeg har fået af en sygeplejerske.

Alder: 20
Højde: 164
Vægt: Ca. 85
BMI: 31,6
Ideal vægt: 68 (hvis man skal følge BMI skal den dog ligge på ca 60)
Mål: 75 i første omgang, dernæst 68.

- Ida

Post 2:
Mange tak for støtten ^_^

Så er første mål nået.
Startvægt: 85
Nu-vægt: 82,9

Det meste af det er jo nok væske (selvom jeg synes jeg har drukket rigtig meget), men det er nu alligevel et boost til selvtilliden, at jeg har tabt mig 2,1 kg på 5 dage eller noget i den stil. Og det helt uden at sulte! Fantastisk..

Jeg har ikke fulgt den kostplan jeg har 100%, det kan være lidt svært at få tid til alle de små mellemmåltider, men jeg spiser noget frugt og nogle grøntsager hver dag. Derudover har jeg undladt at købe slik, chips og andre søde sager. Har spist lidt kage et par af dagene, men det har overhovedet ikke kommet i nærheden af hvad jeg har gjort ellers. Forskellen er jo utrolig. Jeg har mere energi og jeg har ikke haft trang til at kaste det jeg spiser op (har haft små-bulimiske tendenser), hvilket er virkelig rart.

Næste mål: 81,5 til d. 22-11/2010

Det er 1,4 kg. Det burde jeg kunne klare, på trods af at der er en julefrokost på fredag.. Hmm.. Så må jeg spare nogle andre steder.

Er der nogen der har en god oversigt over hvor mange kcal alkohol egentlig indeholder?
14 år16. november 2010 kl. 23:06
re: Sweven - Drømmevægt here I come!
Heh, var på mit nye job i dag. Hvad gør man når ens nye chef tilbyder muffin og kakao? Man tager da imod for ikke at være uhøflig. Så måtte springe aftensmaden over for at få det til at passe, hvilket vil sige at jeg er SULTEN nu. Meh, jeg kan spise noget agurk, så går det nok.

Udover det er det gået okay. Har spist rugbrød og andre sunde ting, bortset fra i går hvor jeg spiste en fryse-pizza som jeg havde kigget på lææææææænge. Jeg havde ikke lige regnet med at jeg skulle have kage og kakao i dag, ellers havde jeg nok ikke gjort det. Jeg må se at få rettet op, ellers falder jeg i den samme fælde som sidst.
"Det gør nok ikke så meget"
"Det går nok denne gang"
"I morgen spiser jeg sundt"

OG DET VIL JEG IKKE!
14 år16. november 2010 kl. 23:10
26 timer uden et ordentligt måltid mad er ikke noget jeg kan anbefale. Men så kan jeg da lære at stå op til tiden så jeg kan nå at få morgenmad og smøre en ordentlig madpakke. En agurk, et æble, en riskage med chokolade og et stykke tyggegummi, det er hvad jeg har fået af fast føde. Skulle købe ind i dag, så faldt i og købte en pose chips.. Som jeg har åbnet FØR jeg har spist noget ordentlig mad. Må hellere se at spise noget mad før jeg kommer for godt i gang med den!
14 år17. november 2010 kl. 16:45
Rigtig fedt at se at du er motiveret for vægttabet, det skal du nok klare!

Noget der har motiveret mig når jeg har været ved at falde i igen er at det tager kroppen/hjernen 21 dage at ændre en vane. Dvs at hvis der har været noget jeg har cravet helt vildt, så har jeg bare tænkt på at jeg bare skal holde ud i 3 uger, så har jeg ikke lyst til det mere. Og det virker for mig. Selvfølgelig er der ting som jeg altid vil elske at spise, men den der craving forsvinder altså jo længere tid man går uden at spise det.

mht. alkohol, så er det godt at have i baghovedet hvor meget der er i de forskellige ting, for det kan pludselig blive rigtig mange kalorier.
Jeg drikker stort set kun vodka med danskvand og et par skiver lime. Jeg synes det smager godt, og så er der kun 50 kcal i. det vil der være i alt hvad du blander som består af enten 2 cl vodka, rom, whiskey eller gin og danskvand eller lightsodavand. så der er jo alligevel en del variationer. men det løber jo op hvis man drikker hele natten. Og så er skal man også huske den trang til fastfood som opstår når man er fuld, det plejer tit at være dér problemet egentlig ligger :)

En halv liter fadøl indeholder 200 kcal, en somersby 220 kcal, og et glas vin 120 kcal.

Og mht. til din idealvægt, så ligger din normalvægt ifølge bmi udregninger, mellem 50 og 70 kg, så det er nok ikke helt forkert med 60 kg, men 68 kg vil være ligeså "normalt" :)

held og lykke med dit fremtidige vægtab!!
14 år18. november 2010 kl. 12:23
Det med at der går 21 dage før en craving "forsvinder" har jeg ikke hørt før, men det lyder egentlig ganske fornuftigt. Det vil jeg bestemt prøve at huske på, mange tak!

Ang. alkohol drak jeg rødvin, og det var der ikke nær så mange kcal i som jeg mente at der skulle være. Men tak for tippet, kan være at jeg vil prøve det næste gang.

Yeah, min vægt burde nok ligge på 60 for at BMI er tilfreds, men jeg er rimelig bredt bygget, så kan slet ikke forestille mig at være så tynd xD I første omgang skal jeg bare ned til de 68 og så må jeg se på det derfra. Men allerførst skal jeg under 80 og dét glæder jeg mig til!

Så, efter et par dage med lidt sygdom, julefrokost og dårlige vaner ang. størrelsen og tidspunktet af måltiderne er jeg parat igen. Jeg har ingen anelse om, om jeg har tabt mig, jeg har kun en ret ringe ikke-digital vægt, så jeg må vente lidt med at få svar på det spørgsmål.

Af usunde ting har jeg spist en pose chips (hvoraf halvdelen kom op igen), noget kage og en hel del rødvin. Jeg er faktisk lidt stolt af at jeg ikke faldt mere igennem, på trods af at jeg var syg og ganske ynkelig.

Nu skal jeg ned og have morgenmad (vågnede kl 14 xD)
14 år21. november 2010 kl. 14:26
hejsa,...
En åben pose chips på hylden er rigtig god motivation synes jeg... Bruger det selv herude til søs.. Jeg har resterne af slik og chips til at ligge på hylden lige over mit skrivebord.. Er sådan en slags trofæ for mig.. En reminder om hvor jeg kom fra.. og bestemt ikke vil tilbage til...

Er selv en novice i det taben vægt noget her..
Håber du finder et holdepunkt du kan tænke på når hænderne prøver at fange chipsene uden du ser det... Husk det er dig der bestemmer.. :-)

God Søndag...
mvh
Michael .
"med tråden Sømand i Knibe"
14 år21. november 2010 kl. 14:39
Hmm, det lyder som en glimrende motivation! Problemet for mig vil være at jeg ikke kan lade den ligge. Hvis jeg har en pose chips/slik/chokolade så spiser jeg det. Og gerne på én gang. Jeg var ret stolt da jeg i... onsdags? kun spiste halvdelen af en pose chips. Normalt bliver jeg ved indtil den er tom.
Men det kunne da være at jeg skulle prøve det. Det kan jo være at det virker!

(On another note, det gik op for mig da jeg skulle taste mad for i går ind, at jeg spiste en hel del mere usundt end jeg lige havde anerkendt. Drak alt for meget juice og spiste pommes-frites. Selvanerkendelse = fail)
14 år21. november 2010 kl. 16:03
Så må vi have dig ud af huset, og væk fra fristelserne :-) Har du ikke nogen du kan rende på dørene. ?

Er selv lige holdt op med at ryge.. Har været røgfri siden 26 Oct. selv temmelig stolt.. Men hvis jeg skal være ærlig, så er det faktisk slet ikke min fortjeneste... Herude på skibet fungere det sådan at jeg skal "handle" hos kaptajnen. Hvad jeg har købt af smøger og slik blvier så fratrukket min hyre sidst på måneden.
jeg fortalte ham at jeg ville holde op med at ryge, hvorefter han sagde TOP. Han kiggede bestemt på mig og sagde så: hvad gør jeg så når du om en uge skriger på smøger? må jeg sælge dig dem?.. Jeg var hurtig og sagde NEJ, jeg er færdig med tobak.... Godt.. var svaret...

Ganske rigtig, 4 dage senere var jeg kalr til at ryge en hel stang smøger på én gang.. Var slet ikke i tvivl om at jeg bare var dømt til at være ryger - altid.. Måtte bare have tobak.. Men da jeg ville krybe til korset og bede kaptajnen sælge mig smøger, ja da var svaret nej...
Jeg var meget overrasket.. Faktisk blev jeg en lille smule "tøse-fornærmet" undskyld udtrykket... Men efter yderligere et par dage begyndte trangen at fortrænge sig, og den er ikke kommet tilbage..
Men havde jeg ikke haft en god og standhaftig ven i min kaptajn... ja så havde jeg nok stadig røget...

Så brug dine venner..
Lav en aftale med din veninde/kæreste, eller noget.. (jeg kender jo ikke til dine personlige forhold) men én der tør sige nej til dig, selvom du står med store dådyr-øjne... én der kan holde til at du bliver rigtig sur og gal på ham/hende..
Tving dem så til at holde dig fra sukker, chips og andre hurtige kulhydrater....

Jeg ved ikke hvordan du praktisk kan gøre det, med din familie/dagligdag.. Men jeg lover dig - det er et forsøg værd...

Jeg er dybt taknemlig for at min kollega turde stille sig op og sige NEJ til mig.. Men også skuffet over at jeg blev rigtig gal på ham da han ikke ville give sig... Det piner mig stadig..

Held og lykke...
Husk.. Chips er "når du er sulten for sjov"
og herinde prøver vi ikke at "tabe os for sjov"..
Så du kan nok se.... det duer ikke med chips.... :-)

Michael..
14 år21. november 2010 kl. 16:56
Jeg vil bare sige, at angående det med alkohol så er der altså ikke 50 kalorier i alkohol og danskvand, der er nærmere 100-120...Som er det laveste du kan komme ned for en genstand. Og så er alt det fastfood jeg VIL have dagen efter jo ikke medregnet ;)

Swewen: selvom det er en ubehagelig erkendelse, er det så ikke meget rart at kunne få tal på præcis hvor usund du har været? Jeg mener ellers kunne man jo gå og lulle sig ind i illusioner i årevis...

Held og lykke :)
14 år21. november 2010 kl. 17:56
Michael @ Tillykke med dit rygestop! Jeg stoppede selv med at ryge for ca 6 måneder siden. Det har længe undret mig at det ikke var særlig svært. Jeg stoppede fra den ene dag til den anden og efter en uges tid havde jeg ikke svært ved at sige nej tak når folk bød mig en smøg.

Mad er til gengæld en helt anden snak. Jeg har enormt svært ved at lægge mine dårlige vaner fra mig. Måske har det noget at gøre med at jeg bor alene og derfor ikke gider lave ordentlig mad når det kun er til mig selv.
Jeg kan købe grøntsager for 100 kr, spise dem de første 2 dage og derefter ligger de bare i køleskabet og kigger anklagende på mig i en uge før de bliver for gamle. Jeg kan sagtens starte en god vane, men at give afkald på de gamle, dårlige er en anden side af sagen.

Det med at få en ven/veninde til at nægte mig noget er lidt svært. Det er mig selv der går ned og køber slik, laver pommes-frites eller ikke kommer ud og løbe en tur. Det er jo ikke fordi jeg spørger om lov :/
Men måske jeg kunne få en veninde med ud og løbe en gang om ugen og så ringe til hende og klage min nød når jeg får cravings. Det vil jeg prøve, mange tak ;)
(Undskyld jeg vrøvler. Den ene tanke tager bare den anden!)

Nanna @ Jo, bestemt er det... rart er ikke det ord jeg ville bruge, men det har bestemt været en øjenåbner. Desværre er jeg exceptionelt god til at narre mig selv til at tro at det ikke gør så meget. Ubevidst at trække maven ind når man ser sig selv i spejlet og den slags. Det er også lidt derfor jeg har oprettet en bruger herinde, når man får tal på jævnligt og får luftet sine tanker, så er det lidt sværere at benægte!
14 år21. november 2010 kl. 19:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...