Hjælp.. hvad skal jeg gøre!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hjælp.. hvad skal jeg gøre!
Hejsa alle her.. jeg er ny og ja jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme i gang. Lige hvad jeg skal gøre anderledes for at tabe mig.. men nu skal det være, for min datter på 14 skal også tabe sig.. Jeg vejer 84 kg og er 168cm. Jeg har kobber bryllup d.1/2/2011 så ja der skal være 10 kg mindre af mig. MIn datter bør også tabe sig 10 kg. men hvis jeg nu kan komme igang.. og derved hjælpe hende. Jeg føler mig bare så træt og har svært ved at komme i gang. Syndes jo ikke vi lever usundt, men det må vi jo gøre. Jeg er ikke god til at spise morgenmad.. slet ikke brød. Så det bliver til et glas mælk. til middag spiser jeg gerne en rest fra dgen før eller 1 skive rugbrød. Aftensmad.. det normale, kartofler, pasta eller ris med kød og altid grønt. Men er der nogen forslag til hvad jeg skal gøre og hvordan jeg kommer i gang.. håber i har masse gode råd!
14 år5. november 2010 kl. 09:22
re: Hjælp.. hvad skal jeg gøre!
Hej pbeier

Først og fremmest - skal du gøre op med dig selv at du VIL gennemføre dit "projekt" du vil have en sund krop og en normal vægt - skriv en liste med plusser og minusser..

Jeg spiste ligesom dig før jeg begyndte at tabe mig (jeg har tabt ca 12 -13 kg) på 2 mdr.

Det jeg har gjort er at jeg har fjernet alt synligt sukker fra min mad.

jeg har skåret pasta og ris næsten helt ud af min kost - de indeholder nemlig uhyggelig mange kulhydrater - så med mindre man træner som en vild hver dag - er det næsten umuligt at tabe sig hvis man spiser hele portioner af disse to ting.

væn dig til at spise morgenmad - det gjorde jeg heller ikke - havde ingen appetit om morgenen, men nu da jeg har vænnet mig til det, mærker jeg at det gør mig godt...

undgå lyst brød men spis groft rugbrød eller knækbrød med mange fibre..

spis mange grove grøntsager helst 600 g pr dag fordelt over flere måltider.

spis masser af protein... '(det er vigtigt så kroppen ikke går ind og tærer for meget på egne proteinkilder - musklerne.. som vi har brug for til at forbrænde fedt) helst lyst kød som kylling og kalkun, fisk (også gerne konserves )æg, fedtfattige surmælksprodukter osv.

spis max 30 gr groft brød pr måltid - supler med kød/kødpålæg,æg et stykke frugt eller en gulerod eller en grov salat.

fordel dine måltider således at du spiser 3 hoved måltider - morgen - middag og aften.. derudover 2 - 3 små mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe...

det som hele konceptet gælder om er at indtage færre kcal end du bruger således at din krop begynder at tærer på egne fedt depoter.

du skal ikke være fedtforskrækket.. lidt god olie 1 stk. 3 x om dagen - til en hjemmelavet dressing, til at stege i ell. plus det sunde fedt du kan få fra nødder, oliven, mandler, advokado, fed fisk oll.

drik 1,5 - 2 liter vand dagligt - undgå søde drikke

motion er knap så vigtig for et vægttab som kosten - du kan motionere fra nu af og til jul - hvis du ikke ændre din kost - sker der kun meget lidt, for du skal motionere rigtig meget for at forbrænde bare en smule fedt...

men som skrevet tidligere - giver du kroppen mindre end den bruger så tager den af sig selv.

dette indebærer ikke at du skal gå og sulte, det betyder bare at du skal spise nogle ting som fylder godt, men som har et lavt indhold af kcal.

Til at starte med kan i gå nogle raske ture for at få forbrændingen op... men find en motions form der passer til jer - jeg kan anbefale zumba - det er både sjovt og så giver det god motion,

håber du og din datter finder den rette vej mod et sundere liv...

Varme tanker

Tanja

14 år5. november 2010 kl. 09:41
Jeg ville synes at en rigtig god start er at begynde at taste mad og motion ind her på siden. Det kan være en rigtig god øjenåbner for hvor man faktisk spiser for meget. Så kan man altid gøre op med sig selv om man orker at taste ind hele tiden - den kan faktisk blive en vane ;0) eller man bare vil snuse rundt i forum og suge af alle de gode råd og tanker. Jeg har indtryk af at størstedelen af de aktive brugere herinde fokuserer på et sundt vægttab, som ikke kræver sult og andre ubehageligheder.
14 år5. november 2010 kl. 09:50
Hej med dig - og velkommen til vores gode verden herinde på madital.

Det der med at have svært ved at komme igang - det handler om at finde lige netop det, der tænder dig. Fx - at du vil være en regulær sexbombe til dit kobberbryllup - eller måske at du vil være din træthed kvit.

Som Tanja skrev (knaldgodt indlæg iøvrigt, Tanja ;o)) lav en liste - og find dit fokus.

For mit vedkommende har det hjulpet meget at fortælle HELE min verden, at jeg agter at tabe mig 15 kg inden jul - så jeg vejer 60 kg juleaften. Det forpligter altså - og mine omgivelser har stor forståelse for, at jeg spiser meget anderledes.

At have sin egen - aktive - tråd herinde er et andet godt fif. Så har man et sted at komme af med glæde og frustrationer - og også et sted, hvor man kan få et kærligt spark eller gode råd - eller hvad man nu lige har brug for.

Betragt dit vægttab som en opgave, hvor du selv er projektleder. Find opskrifter, lav madplaner osv.

Noget andet, der virkelig har været godt for mig er zumba. Før var jeg også ALTID træt og ugidelig. Zumba har givet mig et kæmpe overskud af energi. Jeg er et helt andet, gladere menneske - fordi jeg udlever min passion for at danse (og som bonus opbygger muskelmasse!)

Det er jo ikke sikkert zumba er noget for dig - men der kan være andre ting som du kan finde en passion for.

Gå din kost igennem i sømmene. På den hårde måde. Noter alt - så kan du se, hvor kalorierne gemmer sig (som allerede nævnt er pasta og ris virkeligt kalorietunge)

Jeg har skåret stort set alt sukker ud af min kost. Spiser overhovedet ikke hvidt brød (det eneste brød jeg spiser er enten hjemmebagt grovbrød eller rugbrød) Rører ikke pasta og ris - dog spiser jeg nogle gange rugpasta - hvis jeg vil forkæle mig selv.

Der er meget delte meninger om sødemidler. For mit vedkommende har navnlig sukrin (google det på nettet) hjulpet mig ud af min sukkerafhængighed. Spiser også lidt sukkerfrit slik indimellem.

Det er faktisk SJOVT at tabe sig herinde - og jeg garanterer at du møder en masse dejlige mennesker med de samme tanker som dig.

Nok med de gode råd. Der er EN person, der kan få det her til at ske - og det er DIG. Du bestemmer - du kan kontrollere din krop!

Varme tanker

Lovely
14 år5. november 2010 kl. 13:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...