For lavt stofskifte?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

For lavt stofskifte?
Hej, er der nogen derude der kender til dette? Og ved hvad det evt. indebærer i fht vægttab? Jeg var ved lægen igår, pga mistanke om for lavt stofskifte - der er sendt blodprøver af sted - men hvis nu nogen i cyberspace kunne oplyse mig, ville det være skønt :)

Lægen nævnte også, at jeg kunne være i mangel af B12 vitamin?

Mvh Hanne
14 år5. november 2010 kl. 07:04
re: For lavt stofskifte?
Hej Hanne

Hvis du har mistanke om at du har for lavt stofskifte er det rigtig fornuftigt, at du er gået til lægen for at få det undersøgt.

Lavt stofskifte vil næsten altid give vægtøgning, men det er også en sygdom, og det skal behandles med medicin.

Hvad har givet dig mistanke om for lavt stofskifte?
14 år5. november 2010 kl. 08:57
Jeg har for lavt stofskifte - det blev opdaget ved en tilfældighed, da min læge ville tage "hele striben af prøver" efter en graviditet, hvor min krop ikke rigtig ville komme sig.

Jeg får nu Eltroxin og mit stofskifte er som regel i normalområdet - er desværre ikke velmedicineret, så det ryger af og til alt for højt op..... får taget prøver hver 2-3 måned.

Jeg har tabt ca. 40 kg efter jeg begyndte på Eltroxin, men jeg omlagde samtidig min kost og startede på motion, så jeg tror ikke at særlig meget af det skyldes selve stofskiftet.

Jeg har hele sommeren/efteråret haft for HØJT stofskifte og har ikke tabt mig særlig meget trods rigeligt motion og god kost - så hos mig er der ikke direkte sammenhæng mellem vægttab og for højt/lavt stofskifte.

Men stofskifeproblemer er rigtig farligt for kroppen, da det påvirker alle de vigtige organer (hjerte, lunger, hjerne osv) , så det skader ikke at få det tjekket hvis man er i tvivl.
14 år5. november 2010 kl. 09:15
Tusind tak for svar begge to :)

Mistanken om for lavt stofskifte har jeg fået, fordi jheg konstant er træt - og næsten altid fryser. Herhjemme har vi ok med varme på; min mand kan gå rundt i t-shirt og shorts - men jeg pakker mig ind i trøjer, tykke sokker og tæpper... Jeg er fuldstændig færdig efter kl 20/21 om aftenen - og selvom jeg sover nogenlunde om natten (skal op 2-3 gange for at tisse - sådan har det været de sidste 10 år!) så er jeg også træt i løbet af dagen.
Og så skal der INTET til før end vægten stiger - men det kan jo skyldes så meget andet.

Jeg er i hvert fald glad for at lægen valgte at tjekke det - for det er jo ikke rart at gå rundt med noget, der er så dårligt for kroppen (hvis det er dét jeg fejler...)
14 år5. november 2010 kl. 13:27
Uha, nu var jeg lige inde og læse om begge tilstande - godt jeg ikke har gjort det før nu. Blev helt urolig - især omkring de tilstande der nævnes i forbindelse med B12 mangel...

Nå, vil ikke male fanden på væggen, blot tænke, at det er godt, at lægen nu er ind over, og kan hjælpe, hvis jeg fejler noget...

(Og jeg er altså ellers helt normal og sund og rask - går aldrig til lægen, så jeg kommer til at føle mig helt hypokonderagtig, ved at læse om disse ting)
14 år5. november 2010 kl. 13:50

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...