#1 af DianaJ (slettet)
motivation til vægttab
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+DianaJ (slettet)
Jeg begyndte i sommer at tænke på hvad jeg spiste og motionere lidt, men siden jeg ikke tabte noget særligt gav jeg op med det. Nu er vægten 76 kg, og jeg har planer om at tabe 15 kg før jul, men jeg mangler motivation til at smide den usunde livvstil som sodavand og sådan noget. Har nogen gode råd til hvordan jeg gør?
14 år14. oktober 2010 kl. 17:49
Tazie (slettet)
re: motivation til vægttab
Hej..
Hvis du har sat dig for at det er det du vil, så kan du også!! :-) Jeg ville måske råde dig til at sætte et mindre mål til en start. F.eks. 5 kg, og så når du har tabt dem, så sæt dig et nyt mål. osv. Mht. den usunde livsstil, hvis du kan drikke pepsi max, cola zero osv. så erstat med det. Jeg ved godt der er delte meninger om det med light. Men jeg har altså drukket light sodavand gennem hele mit forløb. Hvis du får lyst til sukker kan du evt prøve med noget sukkerfrit tyggegummi eller sukkerfri bolsher. :-)
Mvh. Tazie
Hvis du har sat dig for at det er det du vil, så kan du også!! :-) Jeg ville måske råde dig til at sætte et mindre mål til en start. F.eks. 5 kg, og så når du har tabt dem, så sæt dig et nyt mål. osv. Mht. den usunde livsstil, hvis du kan drikke pepsi max, cola zero osv. så erstat med det. Jeg ved godt der er delte meninger om det med light. Men jeg har altså drukket light sodavand gennem hele mit forløb. Hvis du får lyst til sukker kan du evt prøve med noget sukkerfrit tyggegummi eller sukkerfri bolsher. :-)
Mvh. Tazie
14 år14. oktober 2010 kl. 18:53
Lovely
Mit bedste råd er nok at bruge denne side. Sørg for at indtaste din mad - DET HELE - det er en god måde at finde ud af, hvad der fylder i kalorieregnskabet.
Ellers surf rundt og læs både gamle og nye tråde - der er bunkevis af inspiration at hente - både motivationsmæssigt og praktisk - som fx opskrifter, tips og fiduser.
Spørg herinde.. man får altid venlige svar, hvis man mangler motivation, eller har behov for et helt konkret råd.
Endelig vil jeg sige, at det måske er lidt for ambitiøst at lægge ud med, at ville tabe 15 kg inden jul. Det er rigtig meget. Så som Tazie råder dig til - sæt mindre - mere realistiske mål
Held og lykke.
Lovely
Ellers surf rundt og læs både gamle og nye tråde - der er bunkevis af inspiration at hente - både motivationsmæssigt og praktisk - som fx opskrifter, tips og fiduser.
Spørg herinde.. man får altid venlige svar, hvis man mangler motivation, eller har behov for et helt konkret råd.
Endelig vil jeg sige, at det måske er lidt for ambitiøst at lægge ud med, at ville tabe 15 kg inden jul. Det er rigtig meget. Så som Tazie råder dig til - sæt mindre - mere realistiske mål
Held og lykke.
Lovely
14 år14. oktober 2010 kl. 19:20
bruger slettet
Små mål er en motivation for mig. Lige nu har jeg et mål, som siger et halvt kilo om ugen og hver gang jeg så får en smiley for et mål jeg har nået, så øger det motivationen.
14 år14. oktober 2010 kl. 19:23
Fluffy82
Den "fleksible" løsning kan tillade dig lidt sukker, men kræver stadig en del disciplin: Begynd med at taste ind alt ind - både mad og motion/bevægelse. Selvom du måske ikke orker at gøre det alle dage i en lang periode, giver det en rigtig god øjenåbner for hvor mange kcal du egentlig får indenbords, og især hvor du får ALT for meget. Herefter kan det være lettere at gøre op med sig selv om det virkelig er det værd lige at snuppe ½ L cola....
Og så er der selvfølgelig deb "kolde tyrker", som jeg har indtryk af at rigtig mange herinde følger. Kig omkring på siden og læs om hvordan de fleste af dem har fået størret overskud, og på trods af fristelser aldrig ville gå tilbage til den gamle livsstil.
Og så er der selvfølgelig deb "kolde tyrker", som jeg har indtryk af at rigtig mange herinde følger. Kig omkring på siden og læs om hvordan de fleste af dem har fået størret overskud, og på trods af fristelser aldrig ville gå tilbage til den gamle livsstil.
14 år14. oktober 2010 kl. 19:25
Tanjaknoth (slettet)
Som udgangspunkt skal du gøre op med dig selv om du virkelig virkelig virkelig ønsker dig at blive slank...
Se din drømmekrop for dig. det kan sagtens lade sig gøre at blive slank det kan alle blive uanset om de har været overvægtige hele livet.
Når du helt dybt indefra kan mærke at ønsket om at leve et liv med en slank krop og mere overskud i livet bliver brændende... så kæmp for det og vær tro imod dig selv...
hvis du ikke er sukker afhængig skal du starte med at eliminere alle de ting i din kost som du ved ikke gavner din krop og dit vægttab. )
Hvis du er sukkerafhængig kan du starte med at gøre følgende... (råd fra Henrik Brun som tabte 100 kg på et år) de første 3 dage må du ikke spise sukker eller andre ting der smager sødt heller ikke sød frugt... ej heller sukker erstatning, juice light sodavand til gengæld må du spise chips pizza burger pommesfritter flødesauce you name it.. du må hælde kalorier lige ned i kælderen så længe det ikke smager sødt... efter 3 døgn 72 timer er dine glycogen depoter tømt og din fedt forbrænding sættes på turbo. din sukker afhængighed er væk kroppen er klar til at starte på en frisk..
nu er kunsten så at droppe sukker, hvid mel/brød stivelse fra pasta og ris og kartofler. du må nu bruge sukker erstatning eks på havregryn/grød til sunde desserter osv...
spis 5 -6 små måltider fordelt over hele dagen
sørg for masser af fibre protein og grove grøntsager... kostråd og opskrifter er til at finde rundt omkring på nettet... også i andre tråde herinde..
du skal tro på dig selv og når du mærker at dine ændringer gør en positiv forskel på dit humør og din krop og dit overskud i hverdagen og at vægten begynder at dale... vil der gå sport i at fortsætte den gode kamp... god vind :-)
Se din drømmekrop for dig. det kan sagtens lade sig gøre at blive slank det kan alle blive uanset om de har været overvægtige hele livet.
Når du helt dybt indefra kan mærke at ønsket om at leve et liv med en slank krop og mere overskud i livet bliver brændende... så kæmp for det og vær tro imod dig selv...
hvis du ikke er sukker afhængig skal du starte med at eliminere alle de ting i din kost som du ved ikke gavner din krop og dit vægttab. )
Hvis du er sukkerafhængig kan du starte med at gøre følgende... (råd fra Henrik Brun som tabte 100 kg på et år) de første 3 dage må du ikke spise sukker eller andre ting der smager sødt heller ikke sød frugt... ej heller sukker erstatning, juice light sodavand til gengæld må du spise chips pizza burger pommesfritter flødesauce you name it.. du må hælde kalorier lige ned i kælderen så længe det ikke smager sødt... efter 3 døgn 72 timer er dine glycogen depoter tømt og din fedt forbrænding sættes på turbo. din sukker afhængighed er væk kroppen er klar til at starte på en frisk..
nu er kunsten så at droppe sukker, hvid mel/brød stivelse fra pasta og ris og kartofler. du må nu bruge sukker erstatning eks på havregryn/grød til sunde desserter osv...
spis 5 -6 små måltider fordelt over hele dagen
sørg for masser af fibre protein og grove grøntsager... kostråd og opskrifter er til at finde rundt omkring på nettet... også i andre tråde herinde..
du skal tro på dig selv og når du mærker at dine ændringer gør en positiv forskel på dit humør og din krop og dit overskud i hverdagen og at vægten begynder at dale... vil der gå sport i at fortsætte den gode kamp... god vind :-)
14 år15. oktober 2010 kl. 10:06
KarinaHadsten (slettet)
Da jeg tabte mig sidst læste jeg Becks diet solution. Og nogle af principperne derfra hænger fast. Mht. motivation foreslog Beck at man lavede sig en liste med de ting som skulle holde motivationen oppe. Og den liste skal man så i hvert tilfælde i begyndelsen kigge på flere gange dagligt, for at minde sig selv om hvorfor.
Jeg lavede vist en liste da jeg gik igang igen her i denne omgang. Men jeg fik den aldrig trukket ud af madital, så den ligger nok i en tråd et eller andet sted og der ligger den jo godt, men hvis jeg skulle prøve med nogle nye punkter kunne det se sådan her ud:
Jeg vil tilbage til den følelse jeg havde for 2 år siden da jeg havde tabt 20 kilo.
Jeg vil have en krop som jeg er tilfreds med.
Jeg vil glæde mig over at købe tøj, som bare sidder godt.
Jeg vil have en sund vægt og mindske risikoen for diverse livsstilssygdomme.
Jeg vil have mere energi.
Jeg vil generelt blive gladere.
Jeg vil kunne passe min selskabskjole igen.
Jeg lavede vist en liste da jeg gik igang igen her i denne omgang. Men jeg fik den aldrig trukket ud af madital, så den ligger nok i en tråd et eller andet sted og der ligger den jo godt, men hvis jeg skulle prøve med nogle nye punkter kunne det se sådan her ud:
Jeg vil tilbage til den følelse jeg havde for 2 år siden da jeg havde tabt 20 kilo.
Jeg vil have en krop som jeg er tilfreds med.
Jeg vil glæde mig over at købe tøj, som bare sidder godt.
Jeg vil have en sund vægt og mindske risikoen for diverse livsstilssygdomme.
Jeg vil have mere energi.
Jeg vil generelt blive gladere.
Jeg vil kunne passe min selskabskjole igen.
14 år15. oktober 2010 kl. 10:23
DianaJ (slettet)
Tak til jer alle sammen, jeg har også tænkt, at det der mål er for urealistisk, så jeg har købt mig en bog der hedder små skridt til vægttab der holder, så den er jeg begyndt med. De sagde nemlig at første skridt er at skifte sukkerholdige drikke ud med light, så det har jeg gjort, og bestemt mig for ikke at have noget smør på brød, og begynde at spise mere frugt, det er mere overkommeligt for mig at begynde med.
14 år16. oktober 2010 kl. 18:17