MUFA styrer

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

MUFA styrer
Hejsa Har haft elevatorvægt så længe jeg kan huske og har været på alle mulige kurer. I mandags startede jeg så på MUFA diæt - dvs. mad med monoumættede fedtsyrer. Jeg har købt bogen spis maven flad og søgt på nettet efter opskrifter. Ellers har jeg taget mig sammen og lavet mad og købt ind i stedet for at det kommer bag på mig hver dag, at jeg skal have mad og så vælge hovsaløsningerne.
Jeg startede i mandags, og i dag - torsdag vejer jeg så 2,2 kg mindre......jeg er slet ikke sulten og spiser egentlig den mængde, jeg har lyst til. Jeg er ret kræsen og spiser ikke oliven og avocado, men det går fint alligevel.....jeg spiser spejlæg med bacon og purløg om morgenen leg det mætter helt til frokost. Jeg spiser mandler/nødder og rugkiks med sukkerfri peanutbutter ind imellem, når jeg bare trænger til noget... Start med at måle dig, for kuren skulle gerne få mavefedtet til at forsvinde - måske for at omplacere sig lidt, men det er primært der, jeg har et problem.....så mavefedtet må der gerne blive mindre af...Jeg vender tilbage om nogle dag for at fortælle, hvordan det går.
14 år14. oktober 2010 kl. 10:50
re: MUFA styrer
Flot gået! Jeg glæder mig til at høre om det virker specifikt på mavefedtet:--)
14 år14. oktober 2010 kl. 11:09
hej bimsepigen

jeg har desværre set mange og kender mange , der det sidste halve år har prøvet slanke kure , for skellige slags og enten bliver det for hårdt eller man giver hurtigt op, eks. vi er 4 kvinder der startede en gruppe for vi ville tabe os , og skriver vores vægt hver lørdag, jeg ønskede at ændre min livsstil , og de andre har prøvet al verdens kure , nu er det 8 måneder siden , jeg er 28 kilo lettere uden nogen nedture og har ikke manglet noget , bager kager osv bare på den sunde måde og mere frugt og grønt mindre potioner en masse vand og ingen coca cola mere engang imellem lidt pepsi max.
De 2 af dem har haft elevator vægt siden feb og har nu opgivet , den sidste overgav sig og startede en livstils ændring som mig , og har nu siden juli tabt 13 kg :)
jeg er ikke fanatisk overhovedet, og har ikke kunne dyrke motion da jeg har dårlige ben , så alle kg e rigennem kosten.
ønsker dig held og lykke med dit vægttab , men har du brug for råd svare jeg gerne :)
for vi skal jo holde vægten bagefter og det e rtit det svært, men ved at ændre livsstil og tankegang , så køre det bare og det handler ikke om at være sulten eller løbbe en time
14 år14. oktober 2010 kl. 11:55
@ Gitte - hvis du har tabt 28 kg på 8 måneder har du haft minimum 900kcal i underskud hver dag. Det kan godt være du tror det er en livstilsændring, men det hedder altså stadig en kur.
Når du når din slutvægt er du nemlig nødt til at skrue op for dit indtag og så er det elevatoren (måske) kommer. Tro mig - jeg tabte 43 kilo (på et år)for 2 år siden. Da det begyndte at ligne slutvægt begyndte jeg at tillade mig selv lidt mere og pludselig overtog mit gamle sukkermonster og jeg tog 30 kilo på (på 1½år)

En langtidsholdbar livstilsændring vil betyde at du f.eks. spiser 1900kcal om dagen (hvis det er det der svarer til din target-vægt) og så bliver du ved med det resten af livet.

Ikke for at forklejne det du har gjort, for det virker tydeligtvis og tillykke med det flotte resultat, men jeg synes på den anden side ikke at du skal dømme andre med elevatorvægt og kure, før du selv har fastholdt din vægt - som det er nu er du jo stadig på kur, og aner (parden my french) ikke hvad du taler om.

vh veile
Veile
14 år14. oktober 2010 kl. 13:05
Hejsa Bimsepigen

Jeg synes altså også den bog er fantastisk (har også altid lidt af for meget fedt om maven)

Jeg følger den ikke slavisk, men lever efter principperne med masser af lækker MUFA-mad.

Man kan sagtens omlægge sin livsstil til MUFA-stil, også efter et vægttab - der er jo ikke tale om en mirakelkur, men derimod et evidensbaseret, velgennemtænkt kostprogram, specielt rettet mod os der har den uheldige tendens at lagre fedtdepoter om maven (og vi har brug for hjælp - det er jo hamrende usundt)

Prøv frikadellerne fra bogen. Kæmpe hit hos mig, laver aldrig den gamle slags mere - unger og mand vil hellere have den nye!

Prøv også klidkiks med sukkerfri nutella (guffeluf).

Jeg er en stor tilhænger af, at man bliver nødt til at gøre det, der virker for en. Man kan kalde det kur, livsstilsændring eller hvad man nu synes virker mest motiverende. Men målet er fælles - at tabe sig på en sund og effektiv måde. At tabe sig kræver altid et kalorieunderskud - ellers virker det bare ikke - det er meget enkelt - og den eneste sandhed i slankejunglen!!

Jeg synes vi skal være noget forsigtige med at dømme hinandens fremgangsmåder som dårlige eller forkerte - med mindre man aner en spiseforstyrrelse bag ved, kan man kun tabe sig på sin egen måde - med sine egne midler.

Knus og held og lykke
Lovely
14 år14. oktober 2010 kl. 13:53
Lovely: Kunne du eventuelt dele din opskrift på frikadeller med os andre?

Og ja, vi har alle forskellige tilgange til vores vægttab. Det som det handler om er vel i bund og grund at finde den måd som virker for os personligt. Så længe vi selv føler at vi gør det rigtige og at vores kost er sund så er det vel ok!
14 år14. oktober 2010 kl. 14:45
Hej Giota - her er opskriften på lækre MUFA-frikadeller ;o)

500g hakket svinekød (3-7% fedt)
salt - peber
1 løg
2 æg
3 spskf rugmel
½ dl vand (plejer jeg ikke at putte i farsen)
2 spskf macadamiaolie
1 spskf flydende kærgården eller flydende Becel Olive

Rør kødet sammen med salt. Hak løget meget fint og tilsæt det til kødet sammen med peber, æg, rugmel og olie. Rør godt.
Tilsæt vand og rør i farsen (jeg synes farsen bliver for våd, hvis jeg bruger vand)

Varm flydende Kærgården på en pande. Form 20 frikadeller med en ske og brun dem i fedtstoffet - ca 2 min på hver side. Steg færdige i pande eller ovn.

De er virkelig lækre og luftige.

Og ellers kan jeg varmt anbefale at købe eller låne "Spis Maven Flad" nogle af opskrifterne virkede først lidt eksotiske på mig - men nej hvor smager det altså godt.

Lovely
14 år14. oktober 2010 kl. 18:26
jeg har altså fået hjælp af christian Bitz fra tv 2 , og har ikke kun spist 900 kcal om dagen , og har altid været mæt og spist fedtfattige kager , næ men det siger jo sig selv at hvis du drikker 2 l coca cola om dagen og stopper med det , og ikke overspiser , altså mere end en potion , og får mere frugt og grønt , og undgår hvidt brød sukker og spiser grov pasta, altså mere fiberrigt , så sker der noget . så hold op med at snakke sådan , pudsigt nok har alle ernærings eksperter og læger jeg har snakket med sagt det er den eneste rigtige måde, og jeg skal nok holde vægten , for jeg skal jo fortsætte med og spise sådan , Det er jo netop det jeg siger at jeg skal ikke leve som den gamle Gitte , for det e rda logik at hvis man spiser som før igen , ja så tager man på igen , og samtidig handler en livstilsændring om også at arbejde med sig på det psykiske plan , for der e rjo en grund til man overspiser eller trøste spiser .
så du kan være grov , jeg er sådan ligeglad , for havde du ændret dit livs mønster / livsstil med henblik på at tabe dig , og været fikset mentalt, så havde du heller ikke taget på igen, ingen siger alle har det nemt, men der er trods alt kun os selv der kan gøre noget ved det ,
14 år14. oktober 2010 kl. 19:28
Kære Gitte,

Jeg er da ked af det, hvis det er mig du kalder grov. Det jeg prøver at give udtryk for er, at vi alle sammen bliver nødt til at finde vores egen vej til et slankere liv. At der ikke findes en patentløsning, men derimod lige så mange løsninger som der er (overvægtige) mennesker.

Den bog vi taler om her, er - som din livsstilsændring - også noget du kan forfølge resten af livet. Det er også en kostændring der indebærer lækre sukkerfrie kager - og andet guf. Og altså ikke noget med 900 kcal om dagen. Bogen er skrevet af en klinisk diætist og bygger på videnskabelige undersøgelser. Kliniske diætister er jo også sundhedfagligt uddannet - ligesom Christian Bitz, der vist nok er Cand.Scient i human ernæring.

Når jeg siger, at det er den eneste sandhed at man skal spise færre kalorier end man forbrænder - så er der jo ikke rigtig noget argument imod det. Det er klart at hvis du opgiver de søde sager osv. - så sætter du også kalorieforbruget ned. Derfor behøver man jo ikke sulte sig. Det er simpelthen faktum at tingene hænger sådan sammen - og jeg er ret sikker på, at de fleste ernæringseksperter - både de "stuerene" og de mere suspekte vil give mig ret.

Men, men - jo slankere man bliver, jo færre kalorier forbrænder man (og jo færre må man indtage for at holde vægten) det er måske også derfor du er gået lidt i stå.

Med håbet om en god og inspirerende tone.

Lovely
14 år14. oktober 2010 kl. 19:54
jeg ved ikke hvor i har det fra, men jeg har altså ikke sultet eller kun spist 900 kcal , jeg har bare fulgt det råd jeg fik at bitz og overlægen mindre mængder , vende maven til mindre og undgå alt de tomme kcal . Nu var det så "gæsten jeg svarede"
og ja mangler 8 kg, og vægten gik i stå for 3 uger siden , og snakkede med Bitz og han anbefalede jeg gik en lille tur eller begyndte at svømme , fordi jeg også har tabt muskler , så kommer det igang igen , og rigtig nok de to sidste uger har jeg tabt 1.3 kg tilsammen .
jeg ønsker ikke at anklage nogen ,, eller snakke grimt , sådan er jeg ikke, og selvfølgelig skal man finde det derpasser til en , men vi alle ved at det er for livet vi er nød til at ændre vores tanke gang om mad og spise mindre og sundere .
og igen jeg sulter ikke mig selv , spiser mig mæt hver dag , bare i sunde ting og får en del fisk og kylling osv

tro mig , jeg ved godt hvordan det e rat kæmpe med kiloene og trøste spise, har en gen sygdom der giver blodpropper og har haft 4 i benene, så vene klapper er ødelagte, og fik undersøgt maven i jan, og fik i vide jeg har spiserørs brok i slem grad, og har haft en del nederlag i livet , og kæmpet med dep. og angst, dagen efter mit besøg på hospitalet besluttede jeg mig for det e r NU. Og gjorde som lægen sagde spis mindre , plejer du at spise 3 boller , så spis 1 osv og ud med coca cola , som jeg drak mindst to l af om dagen , som lægen og Bitz fortalte at det tager man 12 kilo på om året.

så tro mig , jeg ved godt hvordan det er at kæmpe , men har lavet en aftale med mig selv aldrig mere tyk, for mit helbred og sundhed og selværd skyld ,
Jeg har selv gået til psykolog for 2 år siden , og har fundet mig selv og fundet ud af hvorfor jeg drak cola og spiste kage slik osv
og det har været med til at jeg tror på det nu , min lægen har hele tiden sagt du klare det , du er stærkere end du tror, og det har jeg så fundet ud af :)
Jeg er med i en gruppe på face book , hvor vi er 5 der prøver alt blive slankere i 2010 og startede alle i feb, vi e rto der har skiftet vores livsstil for good , og de 3 andre har prøvet alverdens kure og taber 6 kg den ene uge og tager 3 på den anden , og det beviser også det den rigtige vej, hvilke jeg også kan mærke det er, har det fantastisk , ja startede i str. 52 og er nu en str 44

så det eneste jeg ville fortælle var min erfaring , og den gode af slagsen , og det både Bitz og læger har lært mig .
og da jeg startede i feb , var jeg sengeliggende de første 3 måneder pga sygdom og meldte mig ind i en kalorieberegner, og der skulle jeg ligge på 1200 - 1400 kcal , og man kan altså spise sig mæt , bare man spiser det rigtige ,
14 år14. oktober 2010 kl. 21:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...