Ny herinde.

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Ny herinde.
Hej alle sammen.

Jeg har virkelig brug for indput og ja gode råd og en form for støtte som forums kan give.

Jeg vejer 110 kg, og har en drøm om at komme ned på 68 kg. 70 kg kan gå.

Jeg er ikke den store grønsagespiser medmindre det er blændet eller meget groft hakket inden det bliver kogt.
Hele stykker grønsager kogte, smager mig slet ikke :(

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte ang. indkøb m.m så jeg kan komme i gang.

Min eneste transport mulighed for at handle ind nede i byen er min cykel, så lidt motion får jeg da.
Håber at kunne komme til at cykle en tur nogle gange om ugen også udover de ture jeg tager når jeg skal ned og handle.

Plus jeg har en veninde med hest (er hestepige) så den vej kommer jeg også ud og får brugt kroppen lidt selvom det faktisk gør lidt ondt da jeg samdig er meget storbarmet og vejer de pt. 110 kg..

Hvordan ser jeres typiske indkøbsliste ud, vil gerne have lidt jeg kan gå efter.
Har en meget stram økonomi om man vil..madpenge er 1000 kr. pr 14 dag da jeg pt. er bistandsmodtager.

Så det skal være en kostplan inde for det område.

14 år27. september 2010 kl. 00:43
re: Ny herinde.
Hej Dorthe

Tillykke med din beslutning, du skal nok finde god støtte og hjælp her på siden, den har gavnet mig meget.

Ang. grønsager så er der jo et ton forskellig måder at tilberede på, så tror bare at du skal prøve at kigge på nettet efter nogle opskrifter og prøve nogle nye ting. Du kan sikkert finde nogle retter hvor du kan 'camouflere' grønsagerne tilstrækkeligt så det slet ikke smager som om du spiser grønsager. Har du fx prøvet kartoffelmos med rodfrugter? Eller diversegrønsagstærter, kødsovse med grønt, frikadeller lavet af rødbede? Lyder måske ikke super appetitligt men tro mig, det kan det nemt blive :) Ellers er det jo ikke så galt hvis du tyer til alm salat med agurker, tomat mm.

Jeg har ikke nogen bestemt indkøbsliste, da jeg handler ind fra dag til dag og ikke for ugen men jeg har nogle standarder jeg altid køber med det samme hvis de mangler.
Det er ting som groft rugbrød, groft toastbrød, knækbrød, grove pastaskruer, havregryn, evt grove morgenmadprodukter som allbran, magert pålæg som fx skinke og kalkunpålæg, den leende ko (light), mager yoghurt som cheasy eller jogging, hytteost, frostgrønt, frosne kartoffelskiver, frosne bær, frugt, mørk chokolade evt. mørk pålægschokolade.
Det er sådan de faste ting.
Dertil kommer aftensmaden som jo varierer men jeg er stor tilhænger af kylling og fisk, og følger næsten altid tallerkenmodellen = 50%grønt, 25%kød, 25% stivelse på tallerkenen :-)

Jeg kan godt komme med at bud på en kostplan hvis du er interesseret, da jeg længe har eksperimenteret med vægt, kost og træning og selv tabt over 20kg :-)
14 år27. september 2010 kl. 07:00
re: Ny herinde.
Hej med dig!

Først vil jeg sige, at du har henvendt dig til rette sted - dette forum er genialt til at støtte op omkring vægttab. Som dig har jeg også været på 100+ kg - og vejer idag 67,3 kg. Det har været en lang proces med store vægtudsving undervejs (er nu på vej ned fra 15 kg jeg tog på efter mit store vægttab).

Som Silverchair har jeg også altid visse grundting i mit køleskab. Jeg spiser altid fromage frais eller skyr til morgenmad (lav fedt - meget protein). Herudover hører mandler, tomater, klidkiks og forskellige slags te til grundudstyret. Rugbrød er også ret vigtigt - og så spiser jeg masser af æg. Jeg forsøger at spise fisk flere gange om ugen. Rejer er nemt, meget kaloriefattigt og stoppet med protein.

Som du kan se, er protein vigtigt i min kost - dog uden at jeg bliver fanatisk.

Jeg kan godt se, det er vanskeligt når du ikke kan lide grøntsager. Du kan jo starte i det små. Hvad med revne gulerødder med citron eller appelsinsaft? Tomatsauce er også godt (tomater bliver faktisk sundere af at blive tilberedt, da det så er nemmere at optage alle de gode ting)

Da du jo ikke har så stor en økonomi, så er det en god ide, at holde sig til årstidens grøntsager. Blendede grøntsagssupper er både super-sunde og billige, og så slipper du for hele stykker grønt. Blomkålssuppe fx - du kan finde rigtig mange gode opskrifter på nettet.

Sørg for at skrive alt hvad du spiser ind her på madital - efterhånden bliver det nemmere, selvom det er lidt træls i starten.

Ligesom Silverchair er jeg også en slags "selvbestaltet ekspert" der har afprøvet stort set alt hvad jeg kunne komme i tanke om på egen krop. Jeg lever dog ikke efter en fast kostplan, men opstiller regler, som jeg så overholder. Jeg kan kun anbefale at du sætter god tid af, til at surfe rundt på nettet og finde inspiration til mad osv. - ligesom det er en god ide at finde nogle bøger på biblioteket. Det gælder i bund og grund om at finde det, der virker for dig. Det vigtigste er, at du bevarer din motivation, og sørger for hele tiden at rette dine vaner til, så det giver resultater både fysisk og psykisk. Det er jo ikke kun selve vægttabet du skal forholde dig til. Når du har nået dit mål venter den virkelige udfordring.

Held og lykke - hold os opdateret!
14 år27. september 2010 kl. 08:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...