Begregning af idealvægt

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Begregning af idealvægt
Hej alle

Siden starten af mit vægttab har jeg været meget informationssøgende, men en ting har jeg haft svært ved at finde - et idealvægtsmål, der ikke kræver en fedtmåling eller er er for simpelt (eks. BMI eller taljemål).

BMI bruges til at beregne et "ideal" forhold mellem vægt og højde. BMI er udviklet med baggrund i franske (så vidt jeg husker) værnepligtige mænds forhold mellem højde og vægt for et par årtier siden (!). Målet er blevet 'accepteret' og er da også en del lettere end eksempelvis bioimpedans målinger (til at bestemme fedtprocent, hvorefter idealvægt fastsættes ud fra et idealmål for fedtprocent for hhv. mænd og kvinder - som jo er forskelligt mellem kønnene)....

Meeeennnn... er der ikke en lettere (og gratis) måde at få et 'ideal' tal for vægt, der tager højde for andet end min højde (høhø). Jeg har smidt ~12 kg og er allerede i en str. 38, men i følge BMI burde jeg tabe mindst 10 kg endnu. Det kan jeg bare ikke rigtig tro på... :S

Måske er der nogen af jer, der ligger inde med et link til en eller anden form for udregning, der på en eller anden måde tager højde for 'bodyframe' eller andet??

Der er selvfølgelig spejlet. Men det lyver altså altid for mig - måske fordi jeg ikke selv er så objektiv når jeg står foran det :)
14 år15. september 2010 kl. 08:25
re: Begregning af idealvægt
Der er denne side, men aner ikke hvordan de regner det ud....

vaegtkonsulenterne.dk
14 år15. september 2010 kl. 15:26
Det er vh.a. vægtskemaer, som er baseret på BMI.

Så det er desværre i samme boldgade som alt andet, jeg har kunnet google mig frem til :(
14 år15. september 2010 kl. 15:30
tjahhh...

Måske har du faktisk selv fat i noget af det rigtige. Idealvægt handler vel i bund og grund om, at man selv er tilfreds - at man har lidt muskelmasse - og at man ikke buler alt for meget hist og pist.

BMIen er jo rar nok at have som "guideline" - men du skal vel bare finde en "komfort-vægt" hvor du selv er tilfreds?

Det er noget løst og flydende noget - men jeg fornemmer af dit indlæg, at du måske mest af alt ønsker en bekræftelse på, at du er lækker og perfekt - der hvor du er? Hvad vil du bruge denne "idealvægt" til?

Knus

Lovely
14 år16. september 2010 kl. 07:46
Hej

I "gamle dage" sagde man at man skulle sige:
højden minus 100 altså hvis man er er 170 cm høj
så skal vægten være 70 kg plus - minus 10 % .
altså 77 kg eller 63 kg

håber du kan bruge det ;-)
14 år16. september 2010 kl. 08:20
Det afhænger jo også af skelettet, nogle har et kraftigt skelet og derved vejer mere - andre et lille skelet og ergo vejer mindre
14 år16. september 2010 kl. 08:21
Hehe. Nej, Lovely, jeg _ved_ at jeg er lækker og perfekt, der hvor jeg er :) For mig gælder det nemlig om at se igennem spejlbilledet og ind bagved - og det derinde kan jeg nu meget godt lide :) - også for 12 kg siden.

Men når nu jeg fik en ide om at komme tilbage til en normalvægt, så kunne det også være rart at vide, hvornår den er nået.... :o)

Men jeg tror, jeg giver op. Der er vist en grund til, at jeg ikke har fået så mange svar - det findes nok ikke, det jeg spørger efter...
14 år16. september 2010 kl. 08:45
Jeg fandt en application på facebook her den anden dag som jeg synes passer meget godt.
Formlen ser sådan ud: (jeg er 167 cm høj)
(167 cm - 100) - (10% X (167 cm - 100))= 60.3 kg.
Ved ikke om du kan bruge det :)
14 år16. september 2010 kl. 09:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...