PCO og KISS-kuren

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

PCO og KISS-kuren
Hej alle tøser :-)

Jeg er ny med PCO. Så mine 100,3 kg var ikke KUN forkert spisning, men også sygdom. Det forholder jeg mig nu til, og har lagt kosten om... det gør man jo ikke bare fra den ene dag til den anden, jeg jeg falder osse i fælder en gang i mellem, men det bliver mindre og mindre... Fx drak jeg i lørdags 3 dl fanta MED sukker. Men jeg havde bare lyst, og jeg tror ikke det er det der i den lange ende rykker ved regnskabet.

Jeg bruger mad i tal til forum, og til at se om jeg har de vitaminer og mineraler jeg skal.... hvilket jeg kæmper med, da der er meget jeg ikke må spise grundet min PCO.

Er der nogle gavede PCO piger, der har gode opskrifter og råd modtages med tak :-)

Knus Liseje
14 år30. august 2010 kl. 14:11
re: PCO og KISS-kuren
Som jeg har forstået det, har nogle veninder med PCO. Så skal man spise efter en special kur, da det jo som sagt er svært at tabe sig pga PCO/hormonerne i kroppen.

Min veninde fik at vide at det hun skulle være mest opmærksom på var noget med frugtsukkeret i frugt! Så hun skulle kun spise 1 stykke frugt om dagen. Men det var noget med at hendes PCO gjorde at hun var det modsatte af sukkersyge patienter. Længere forklaring følger ikke, da jeg ikke kan hitte rundt i det! Du ved sikkert mere end jeg!

Findes der ikke forskellige former for PCO og derfor forskellige måder at forholde sig til maden.

Jeg ved at mine veninder har fået at vide at de skal følge de alm. kostråd for at tabe sig! Så skær godt og grundigt ned på tomme kulhydrater! Hvis du skal bruge sodavand fx. så brug light versionen hvis du er til det med sødestoffer, der er jo delte meninger om sødstoffer. Jeg er selv tilhænger :-).

Men vil så også sige, at PCO ganske vist er en sygdom, men det er ikke en undskyldning for at man ikke kan tabe sig! Det bliver sværer at tabe sig, og det kræver en del mere arbejde end folk uden PCO. Men du kan godt klare et vægttab. Jeg siger det ikke for at være "ond", men for at fortælle at det godt kan lade sig gøre. For ALLE, uanset om man har PCO eller ej, så har man haft dårlige undskyldninger for vægten. Min var at mine knogler var kraftige. Da jeg tabte mig så jeg at jeg absolut ikke havde kraftige knogler:-) Men det viser bare at vi mennesker finder på alverdens undskyldninger. Min veninde som er på kur sammen med mig, har så meget sværer ved at tabe sig pga. PCO, hun kæmper en kamp (stakkels hende), men det kan godt lykkedes. Så mit bedste råd til dig må vist være: HAV TÅLMODIGHED!

Held og lykke med projeketet, altid spændende at følge flere folk herinde!

ps. Hvad er det der KISS kuren, er det noget med PCO at gøre, måske jeg kan give min veninde et lille hint?
14 år30. august 2010 kl. 18:12
hej Liseje

Jeg har selv pcos og har stået i din situation. Det tog mig mange timers læsning på nettet og kreativitet i køkkenet før jeg fandt ud af hvordan jeg og min pcos skulle kunne fungere sammen. Efter et halvt år med kæmpe succes har jeg og min kæreste besluttet os for at lave en hjemmeside som kan hjælpe os PCO-piger.. den hedder pcomad.dk. Her kan du finde opskrifter som følger KISS-kosten (33% fedt, kulhydrat og protein).
KISS kosten har for mig været den bedste måde at leve på og jeg har bl.a. opnået et vægttab på 25 kg og regelmæssig menstrution.

Håber du kan bruge mit svar. tjek vores hjemmeside ud og kom gerne med kommentarer :)

Mvh Malou
12 år28. januar 2012 kl. 14:33
Jeg har også PCO og har læst meget om det for at finde ud af hvad der er godt. Du skal undgå hurtige kulhydrater og stivelse, og bemærk at de findes i rigtig meget! Frugt, rugbrød, havregryn og ting man ellers forbinder med sunde madvarer. Der er en hjemmeside der hedder pcoliv.dk som er rigtig god. Der er bl.a. en liste over fødevarer. Jeg forsøger at spise mest grøntsager, nødder og kød og helt skære alt mel, rodfrugter (dog ikke gulerødder) og lignende fra. Det svære er når man er ude eller spiser hos andre. Det er ikke alle der forstår hvorfor man ikke må spise pasta, kartofler og brød.
12 år31. januar 2012 kl. 08:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...