Proteinpulver og kreatin?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Proteinpulver og kreatin?
Hej mennesker..

Jeg er begyndt at træne en del og spise sundere for at forhåbenlig tabe en 12-15 kg..
Jeg har i forvejen en ret stor muskelmasse, men jeg er jo på ingen måde interesseret i at tabe alt for meget af den under mit fedttab..
Mit spørgsmål er om man kan bruge proteinpulver og kreatin og samtidig tabe sig? dette er på sin vis et videnskabeligt spørgsmål, men jeg er mere interesseret i at hører fra folk som har erfaringer med netop min situration? om de tabte sig, ikke tabte sig, eller måske tog på?

Håber nogen vil hjælpe :)
14 år9. august 2010 kl. 18:45
re: Proteinpulver og kreatin?
Hej Andersen2.

Jeg styrketræner selv ret meget, og for mig virker det fint at bruge både proteinpulver og kreatin efter træning. Jeg har ikke oplevet at tage på af proteinpulveret, tværtimod syntes jeg at det godt kan hjælpe en med at tabe sig, da protein jo er kendt for at give god mæthedsfornemmelse. Det er vigtigt, at du får nok protein i perioder hvor du træner meget, så du ikke mister muskelmasse. Som du sikkert ved, har dine muskler brug for protein for at restituere.

Det er dog vigtigt, at du vælger et proteinpulver som indeholder meget, meget lidt fedt. Gå for alt i verden udenom weight gainer, da det er vægtøgende, og hold dig til almindeligt valleprotein. Jeg vil anbefale dig at købe dit pulver fra enten Dymatize eller Met-RX, som er nogle gode og meget anerkendte mærker, som jeg også selv har god erfaring med. Kreatin indeholder ofte ikke særlig mange kalorier, så du skal ikke være nervøs for at tage på af det. Jeg syntes personligt at man kan mærke stor forskel på, om man "er på" kreatin eller ej - kreatinen gør dig mere uudholden. Selv bruger jeg Celmass kreatin fra BSN - jeg kører 3 uger med kreatin + 1 uges pause.

Håber du kan bruge det til noget :).
14 år10. august 2010 kl. 13:54
Jamen det kan helt sikkert bruges til en masse det du siger.. kikkede lige på de ting jeg havde stående.. mit kreatin er fra noget der hedder "fast research", og mit proteinpulver er fra proteinfabrikken.. mit proteinpulver indenholder 15 kcal pr 100g.. det er ikke overvældende går jeg ud fra?

Jeg har en ide om at tage protein morgen og aften i en shake, og de dage jeg træner så afslutte træningen med en shake med både protein og kreatin..
Er det en fornuftig løsning ?
14 år10. august 2010 kl. 14:07
15 kcal pr. 100 g er godt nok ikke meget, så det bør du overhovedet ikke være nervøs for. Mener også at have læst på bodybuilding.dk at pulveret fra proteinfabrikken skulle være okay :)

Jeg ville nok overveje om det var nødvendigt med så mange shakes om dagen.. På træningsdage kommer du jo så op på 3 stk. Husk at du skal have ca. 2 g protein pr. kg kropsvægt. Det afhænger altså af, hvor meget du vejer. Overdrevne mængder protein er ikke altid lig med bedre resultater, kroppen optager nemlig kun en hvis mængde. Resten bliver altså ikke "brugt" og ryger således bare ud af systemet. Desuden kan et for højt indtag af proteiner overbelaste nyrerne.

Xoxo
14 år10. august 2010 kl. 17:39
Jamen jeg har umiddelbart heller ikke hørt dårlige ting om proteinfabrikken..
Ja det jo så det om jeg har brug for 3.. jeg ville hellere end gerne nøjes med én shake efter træning.. det ville jeg blive lykkelig for..
resten af den protein jeg jeg skal have burde jeg få igennem kosten, jeg er bare utrolig dårlig til at få sammensat den rigtige kost ;s
14 år10. august 2010 kl. 19:28
Jamen jeg ville nok sørge for at spise havregryn m. skummetmælk eller yoghurt med drys som morgenmad, da mælkeprodukter jo indeholder protein. Eller grovbrød med mager ost/light smøreost. Til frokost kunne du snuppe et par skiver rugbrød med magert pålæg - kylling, kalkun, letpostej, eller lignende, og måske snuppe et kogt æg til også. Hen på eftermiddagen er yoghurt med frugt eller andet godt, eller en skive knækbrød/riskager med kylling. Til aftensmad kan du spise kalkun, hakket oksekød 3-7%, tunsteaks, kyllingebryst eller hjemmelavede fedtfattige frikadeller til dine kartofler eller grønsager (eller hvad du nu spiser :)
Hvis du stadig ikke syntes at du får nok protein, så snup en proteinbar (de fås faktisk uden sukker) eller bag nogle proteinpandekager. For mig fungerer det i hvert fald bedre at spise kalorierne end at drikke dem - føler at jeg "får mere for pengene". Ellers kan du oprette en profil på bodybuilding.dk, her kan du oprette kostplaner og taste det ind som du har spist hele dagen, for her kan du nemlig ikke bare se hvor mange pct. protein, kulhydrat og fedt du har indtaget, men også antallet i gram. Derved kan du nok lettere overskue om du har fået dækket dit proteinbehov :)
14 år10. august 2010 kl. 21:01
Man kan også se antal gram her på siden. Du klikker på mad > info > næringsstoffer, så kommer det frem. Det er da træls at indtaste to steder, når man nu kan se det hele her ;-)
14 år11. august 2010 kl. 07:54
Lyder super (:
er super glad for jeres svar.. især dig fitnessprinsessen, du lyder virkelig til at vide noget om det du snakker om..
Tænkte om du havde lyst til at skrive over evt msn eller facebook da jeg så kunne få lidt flere svar på nogle spørgsmål ? :)
14 år11. august 2010 kl. 15:53
Jamen det kan vi da godt.. er da glad for at dele ud af min viden. du kan bare skrive dit navn her, så tilføjer jeg dig på fb.
14 år11. august 2010 kl. 16:36
Rasmus Andersen er navnet men da jeg deler navnet med 10000 andre er det nok nemmere at finde mig på mailen (:
Andersen18@live.dk
bare søg efter den på fb
14 år11. august 2010 kl. 16:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...