Motivationen er blevet væk - hvor finder jeg den?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Motivationen er blevet væk - hvor finder jeg den?
Er der nogen, der har et par gode råd til at finde motivationen?

Min er blevet helt væk - og jeg kan ikke finde den nogen steder.

Hvordan gør I, når I skal motiveres til at finde og bibeholde de gode vaner?

Lovely
14 år28. juli 2010 kl. 07:30
re: Motivationen er blevet væk - hvor finder jeg den?
Når min motivation går fløjten, og lad os være ærlige, vi kan ikke allesammen være motiveret hele tiden for projekt sund og slank, så kigger jeg på mit vægttab.
Jeg kigger på kurven der går nedaf og tager en seriøs indre dialog med mig selv om det er værd at sætte det hele over styr, og så prøver jeg lige at mærke efter om det ville være fedt med en kurve der lavede toppe op af.

Og der ud over, og det her er lidt plat, så har jeg indekseret det nye H&M katalog, jeg har simpelthen sat små mærkater ind på at det tøj som jeg forestiller mig at jeg kan gå med, når jeg kommer ned i vægt.

Sidst, men nok ikke mindst, så har jeg et lille mantra inde i hovedet "hvad ville slanke Katrine gøre", som kommer frem, især i madsituationer.
Jeg stopper op og spørger mig selv om slanke Katrine ville give op, spise den ekstra potion eller tage posen med chips med hjem fra butikken.
Og som regel er svaret at det ville hun jo ikke.

Det kan godt være at jeg ikke er slanke Katrine endnu uden på, men jeg kan jo lige så godt begynde at opføre mig som hende!

Så hvad ville slanke Lovely gøre?
14 år28. juli 2010 kl. 10:40
Jeg har et billede af mig selv i slank udgave på køleskabet i bar mave fra forældrenes sommerhus, det virker for mig.
Min X har gjort det omvendt, hun har fået taget et billede af sig selv som fed, hvor man ser hende i bar mave og BH, det virkede for hende.

At komme i motionscenteret virker også for mig, når jeg ser alle de flot og slanke mennesker, så ved man hvordan man kan se ud, hvis man arbejder for det.

Og sidste, men ikke mindst, så har min kostvejleder hjulpet meget, især at en dag om ugen er fridagen, hvor jeg godt må synde, min fridag er fredag, hvor øl/sodavand/slik/chips/osv. er tilladt i begrænset mængde, dette gør at jeg ikke tager lidt hist og lidt pist, som bliver til meget mere end man regner med i løbet af ugen, men at jeg ved, at om 3 dage, så må jeg godt på min fridag, ja så kan jeg godt holde sig fra det usunde de andre dage.
14 år28. juli 2010 kl. 14:10
Motivationen... Ja det er faktisk en forbandet størrelse der kommer og går på de mest underligt tidspunkter...

Jeg har det sådan at når min motivation er helt væk, så kan jeg kun vente på at den kommer igen naturligt og frivilligt. Forsøger jeg at fremtvingen den så er der dømt (endnu) en fiasko.

Men undervejs, når jeg egentlig er motiveret, men det bare kniber en enkelt dag, eller en enkelt time, så bruger jeg selvhypnose, eller en form for hypnoterapi. Der kan jeg hjernevaske mig selv i en vis grad, til at være fornuftig. Det sammen med visualisereing, og posetiv tænkning... Selv i mine aller sorteste vægtstignings perioder, kan jeg finde ud af at rose mig selv for at jeg aldrig har været federe end da jeg stoppede med at ryge. Jeg stoppede med at ryge, og tabte mig samtidig, og selvom vægten siden er stæget nogle gange mere end andre, så er min rygestops dag stadig min topkampvægt. Og det ert jeg stolt af, og kan finde ud af at rose mig selv for. (det er 3 år siden).
14 år28. juli 2010 kl. 16:11
Hej,
Det kan jo ske for alle at man bliver fristet og falder i, men ligefrem at miste modet og tænke på at give op?

Fortæl lidt om hvad du vejede som udgangspunkt, hvad er dit mål, hvor længe har du sat dig for det skal tage, og hvor lang tid har du været i gang?

Hvorfor mister du motivationen?

Der er ikke nogen nem løsning, men fortæl lidt så skal jeg gerne give dig det hjælp jeg kan med på vejen.

Op på hesten :-)
14 år28. juli 2010 kl. 16:19
Hej AKJ

Mit udgangspunkt...livslang kamp mod kiloene. Med en topvægt på 100 kg + efter mine 3 graviditeter. Nu vejer jeg ca 73 kg - tabte omkring 40 kg - og har taget de 10 på igen.

Hele foråret har jeg været standhaftig. Nul tolerance politik overfor sukker. Kalorieindtag på gennemsnitligt 1200 - 1300 kcal pr. dag og motion 3 - 4 timer om ugen i form af dans/crosstrainer

Alligevel lykkedes det mig kun at tabe 3 kg fra februar til juli - det har jeg ALDRIG oplevet før. Normalt taber jeg mig hurtigt, når jeg først tager mig sammen. I sommerferien brugte jeg så kun 3 uger til at smide de 3 kg på igen. SUK.

Hvis det skal være SÅ svært, ved jeg ikke om jeg orker.

Men jeg er træt af dellerne - så alle gode råd modtages gerne.
14 år29. juli 2010 kl. 06:47
Hej,

Super flot at du har tabt dig så meget til at starte med, hvis du kan det så kan du også fjerne det sidste - ikke miste motivationen nu.

Jeg syntes det er flot at du har holdt dig på 1200-1300 kcal pr. dag. Ved du selv hvad dit basisniveau er, så vi kan holde det op imod dit nuværende niveau?

Det lyder som om at du måske ubevidst indtager kcal på en anden måde og at du ikke regner dem med. Prøv at skrive ALT ned hvad du indtager på en almindelig dag, og vær ÆRLIG overfor dig selv, også når du lige spiser et bolsje, tyggegummi osv - det tæller altsammen.

Med et kcal indtag på 1300 om dagen burde du tabe dig uanset hvad, med den vægt du har nu. Vægten kan stå stille i perioder, men at tabe 3 kilo over så lang en periode med så lille et kcal indtag lyder utroligt.

Du skriver du gerne vil af med "dellerne", men at hvis det skal være SÅ svært, ved du ikke om du orker det. Det er vigtigt at du ligger dit liv om hvis du vil det her. Hvis du bare straffer dig selv i en periode og så lever som du har gjort tidligere, tager du det hele på igen. Det handler om at VILLE det, og ville ligge livsstilen om.

Det hurtige råd.

Smid tøjet, gå ud på badeværelset tænd alt lys og kig dig selv i det store spejl. Er du tilfreds med hvad du ser?
14 år29. juli 2010 kl. 09:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...