Ustabilt vægttab?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Ustabilt vægttab?
Hej allesammen.

I min kamp for mit vægttab, har jeg oplevet hvor meget min vægt kan svinge. Men kan det virkelig passe?

Jeg har et sommerferiejob, hvor jeg møder kl 6.15, så når jeg vejer mig disse morgener, er det selvfølgelig meget tidligt! Når jeg så gør det, har jeg oftest taget på fra ugen før (vejer mig kun en gang om ugen).
Og når det så sker så bliver jeg i dårligt humør, og derfor vejer jeg mig dagen efter. Jeg har fri om onsdagen, hvor jeg jo så vejer mig noget senere - omkring 10-11 tiden. Og pludselig er min vægt faldet over et kg fra dagen før.
Det er sket to uger i træk nu, og selvfølgelig er det dejligt at have tabt sig dagen efter, men føler lidt jeg snyder.
Men hvis jeg fast vejer mig der om formiddagen, er det vel bare den vægt, jeg går ud fra?

Jeg er bare forundret over vægten kan svinge SÅ meget på så kort tid?
14 år21. juli 2010 kl. 11:23
re: Ustabilt vægttab?
Ork ja, Johanne. Den kan svinge helt vildt og voldsomt - derfor bliver du nødt til at kigge på din vægt over længere tid (vejer du mere eller mindre end i sidste måned?)

Nu kan du desværre ikke se min vægtgraf her fra madital - men den ligner altså mest af alt noget papirklip med en af de der zig-zag-sakse. Og jeg har i en hel måned stået fast på ca. 84 kg på trods af et rimeligt kcal underskud.

Jeg ved fra erfaring, at nogle, der i behandling for undervægt skal følge et stramt madprogram til dels også for at sørge for, at udgangspunktet for vejning er det samme hver uge (altså eksempelvis at de ikke må bytte om på fredag og mandags madprogram, hvis vejedag er tirsdag). Og så selvfølgelig for at tage på - det kan jo være et spørgsmål om liv og død, hvis man er tilstrækkeligt langt nede i vægt.

Hvis du gerne vil have et klokkeklart billede af din vægt hver uge og vil se en mere præcis trend i din vægtkurve, så skal du tilrettelægge et mad og motionsprogram, der gør at dine dage ikke ændrer sig. Så er det kun andre biologiske faktorer så som menstruation, der kan påvirke det :)
14 år21. juli 2010 kl. 11:47
re: Ustabilt vægttab?
Ja, det er selvfølgelig en mulighed - men så tror jeg livet bliver lige kedeligt nok ;)
Men ja, man bliver nok nød til at acceptere det. Heldigvis går min vægt nedad, og det bør jeg bare være glad for.
Og så finde en bestemt vejedag med et bestemt tidspunkt!
14 år21. juli 2010 kl. 14:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...