Hjælp! ;)

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hjælp! ;)
Hej Alle i kloge mennesker herinde. Jeg har jævnligt læst med på sidelinjen og har brugt dette fine tilbud til at tabe nogle kilo i ny og næ.

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at tage mig sammen til at gøre noget. Jeg gider simpelthen ikke. Tager ofte beslutningen om at idag er den sidste dag jeg lader stå til og bare propper alt muligt i hovedet, men efter ganske få timer kan jeg ikke styre det og overfalder alt spiseligt indenfor rækkevidde.
Og det virker som om det er endnu værre når jeg har taget beslutningen om at nu skal det være...

Jeg vejer nu omkring 80 kilo og og er 156 høj, så der skal virkelig ryge nogle kilo før jeg befinder mig et sted hvor det er helbredsmæssigt forsvarligt igen.
-og jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg byder mig om det jeg ser i spejlet.
-jeg skal på bade ferie om et par måneder, men ikke engang tanken om mig i bikini kan få mig til at tage mig sammen...

-er der nogen der har et godt råd... eller et virkeligt stort spark?

på forhånd tak, og rigtig god pinse,

karin
14 år23. maj 2010 kl. 09:07
re: Hjælp! ;)
Hej Karin, du ved selv hvad der skal til med hensyn til motion og sund kost. Brug programmet - jeg kan se du ikke skriver mad og motion ind.

Du trænger til at komme ind i en god cyklus, og mærke styrken i dig selv. Lad være med at give op, selv om du falder i. Vær sød ved dig selv. Vær kreativ med din mad og forkæl dig selv med lækre sunde ting. Slap af omkring den badeferie og køb nogle badegevandter, måske en badekjole, som du ikke føler, du udstiller dig i, så du kan nyde ferien til den tid. Du når jo nok ikke drømmemålet om en slank, tonet krop før næste sommer. Derfor kan du jo godt være lækker, og mere vil have mere. Gør dig selv så lækker du kan NU. Kroppe i alle størrelser kan bæres smukt.

Pøj-pøj, skriv mere om hvordan det går.
14 år23. maj 2010 kl. 11:27
Kaere Karin.

Er helt enig med Siri S men vil tilfoeje at du kan starte med at lave velovervejede udskiftninger i dine madvaner. Jeg startede med, at taste alt ind og derefter graemmes...... Saa skiftede jeg chokoladen ud med muslibarer og derefter veklsede jeg til guleroedder osv. Og samme system med hovedmaaltiderne.

Naar man taster ind bliver man lynhurtigt opmaerksom paa hvor der kan spares kalorier!!!

Bare tag det en dag af gangen, saa kan du sagtens klare det!!

MVH Rie
14 år23. maj 2010 kl. 12:29
Jeg har fortrudt at jeg skrev at du nok ikke når dit mål før om et år. Jeg håber ikke det medvirker til at tage modet fra dig. Nogen taber sig vældig hurtigt, når de først kommer i gang, og jeg kan jo ikke vide, om du er en af dem. Jeg har selv været et år om at tabe et sølle kilo stabilt, selv om jeg har været nede at sige hej tre kilo længere nede. Jeg tror på den langsigtede indsats - men det må godt gå lidt hurtigere end et kilo om året (suk)! Et kilo eller to om måneden virker realistisk.

Du skriver at du ikke gider gør noget ved det. Det tror jeg ikke på. Du gider både være her på siden og skrive et indlæg, hvor du udstiller dig selv. Og gang på gang tager du beslutningen om at gøre noget ved det. Ergo: du gider godt.

Du skriver også at du ikke kan finde ud af at tage dig sammen. Jeg kender alt til at blive overvældet, det er ligesom alt for idealistisk det hele, og man kan altså ikke blive et helt anderledes helsehelligt menneske i løbet af de fem minutter det tager at beslutte sig. Jeg tror du skal forberede dig bedre. Lægge en realistisk plan og prøve at følge den. Eller bare tage et overskueligt skridt ad gangen, fx begynd næste gang du skal købe ind: Lad indkøbskurven afspejle kostpyramiden. Du bliver hvad du spiser, og du spiser hvad du køber, så hvad med at starte der? Det er nemmere at tage de sunde valg i supermarkedet end ved køleskabet. En tredie vej til at gøre det realistisk er at forpligte dig fra det ene øjeblik til det næste: 'Jeg vil være så sund jeg kan være de næste fem minutter'. Måske går du udenfor i solen og den friske luft og laver strækøvelser i de fem minutter. Eller bare trækker vejret lidt dybere et øjeblik og fortsætter med hvad du nu har gang i. Ros dig selv for at være optimalt sund i de fem minutter, og tag så fem minutter mere - eller ti. Måske kan du på et tidspunkt forpligte dig til at være sund i en hel time, hele formiddagen, eller hvad med en helsedag eller en totalt sund weekend? Siden følger en sund uge og (gisp!) en styrkende sund måned. Trin for trin udforsker du hvad det er der fungerer for dig.

Jeg ved det godt: Det lyder simpelthen for langtrukket. Men før du ved af det går der sport i det.

Er der andre ting som er svære i dit liv, så prøv at finde løsninger. Det hjælper også.
14 år23. maj 2010 kl. 12:53
Tak for jeres svar :)
-det er altså virkelig rart at I vil bruge tid og energi på at hjælpe, det skal i ha stor tak for.

Det er rigtig gode råd i begge kommer med, og det er jo rigtigt at jeg godt ved lige præcis hvad der skal til, men det er meget svært at få det gjort, formentlig fordi det efterhånden synes som et ret uoverskueligt projekt...

hvad angår indtastningen er det også noget jeg har haft stor gavn af -når det går godt vel at mærke, men når jeg ikke er så tilfreds med mig selv virker det på en eller anden demotiverende at se sort på hvidt hvor galt det står til... men det er nok bare en hurdle jeg skal over, og så kan jeg bruge det lidt mere konstruktivt.

Siri: jeg ved godt at det er et lidt mere langsigtet projekt, og du skal altså ikke være bange for at tage modet fra mig -det klarer jeg selv så fint ;) -og faktisk virker det lidt motiverende at få af vide at det er ok at det tar lang tid... og at jeg nok ikke skal blive for skuffet hvis jeg ikke er totalt smækker i august..lidt smækker er også ok :)

-da jeg skrev at jeg ikke "gider" gøre noget ved hele problematikken var det nok også lidt for at provokere (mig selv) for jeg har en forventning om at jeg bare burde kunne tage skeen i den anden hånd, tage mig sammen og komme igang, men jeg beviser gang på gang at det åbenbart ikke er så simpelt, og at der skal noget til at gi mig et lille skub.

det er jo også derfor jeg skriver her nu. Det forpligter jo trods alt en lille smule, og når i så er så søde at svare så konstruktivt og fornuftigt virker det faktisk rigtig motiverende, tusind tak for det :)
14 år23. maj 2010 kl. 13:37
Hej Karin.

Jeg er super enig med både Siri og Rie og har egentlig ikke så meget at tilføje - udover éen enkelt ting som virkede for mig da jeg skulle igang. Prøv at få styr på en ting af gangen, f.eks. at skære sukkeret ud af kosten. Det kan godt være det tager en måned at blive u-afhængig, men når det er gjort går du videre til næste skridt, f.eks. at bevæge dig mere. Jeg tror det går galt for mange af os i starten fordi vi vil det hele - NU! Kroppen får simpelthen et alt for stort chok.

Jeg ville både holde op med at ryge, droppe chokoladen og kagerne (og alt det andet sukker), spise sundt, bage mit eget brød OG dyrke mere motion. Hver gang jeg gik igang (med det hele på en gang vel at mærke), så måtte jeg give op efter et par dage fordi det var alt for hårdt og jeg havde hovedpine og rystede (skræmmende). Så jeg prøvede at tage det i stadier, og det gik bedre: først væk med sukker, derefter væk med cigaretter, så hen foran de sunde kødgryder, og pt. udforsker jeg skoven på min cykel et par gange om ugen. Det har taget tid, men det lykkedes. (Og det er ikke for at lyde hellig, men det KAN altså lade sig gøre!) Og måske en "opdeling" kan få projektet til at virke mere overskueligt?

Og som Siri skriver: der går sport i det! Helt vildt!

Pøj-pøj og hurra for de små skub i den rigtige retning :D
14 år23. maj 2010 kl. 14:24
Nu har jeg læst jeres besvarelser igen. og der er faktisk rigtig rigtig mange kloge ting i dem.

Jeg vil prøve at tage det til mig. særligt det der med at gøre det i små skridt og ikke tro at jeg kan ændre hele mit liv og alle mine vaner på een gang.

I har også meget ret i at det er vigtigt at holde fast i de gode ting jeg rent faktisk gør, hvor kort tid ad gangen det end måtte holde ...

Jeg vil begynde at taste igen imorgen og er allerede nu stolt over at jeg trods alt kom ned at træne idag.

tusind tak for jeres input, det betyder virkelig meget for mig :)

...jeg vil fortsat bruge tråden til at søge hjælp og opmuntring og blide spark... tak :)
14 år23. maj 2010 kl. 18:15
re: Hjælp! ;) Lad os følges lidt ad :-)
jeg er små 4 cm. højere end dig og vejede 78 kg da jeg startede på madomlægning for ca. 2 måneder siden.
Jeg er 23 år og har født mit første barn i dec. 2009.

Er du frisk på at følges ad? Har en kammerat jeg har lavet et vædemål med. Hvem kan lade være med at drikke sodavand i 14 dage. Et lille start kick. Har nu (før vædemålet) undværet cola i 16 dage, skal siges jeg var meget afhængdiig og havde hovedpine i flere dage.
Men nu har jeg blod på tanden og vil tage et skridt mod at blive sundere af gangen.

hvis du er frisk er min email susanne.jepsen@hotmail.com
14 år23. maj 2010 kl. 19:58
Skide flot at du kom i centeret!

Saraju, sådan et væddemål kan virkelig være motiverende. Jeg har to bekendte som væddede om at tabe sig mest på 6 måneder. De blev begge to fuldstændig bidt af det. Hun var rigtig overrasket over hvor meget det betød for hendes selvværd at være rigtig slank. Fyren tabte sig også en del og genvandt en del personlig power og sexappeal. Karin, hop på!
14 år23. maj 2010 kl. 20:55
Hej Susanne,

Lyder super med een at følges ad med -jeg trænger jo til at blive holdt lidt i ørene ;) - min mail er rinjak@hotmail.com

det er super godt klaret med den der cola-afvænning, cola er een af mine helt store laster... kender godt det der med at være så afhængig at man ikke kan stoppe uden blive virkelig syg... min plan er også at stoppe... men tror det blir sværere end som så...

så er det blevet mandag, og jeg har startet min indtastning af mad igen... og håber at jeg får min bagdel med mig ned i centeret idag igen...

rigtig god pinse til alle jer kloge dejlige damer :D
14 år24. maj 2010 kl. 09:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...