Min mave stopper til!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Min mave stopper til!
Hejsa,

Har i nogle gode råd, altså til min kostplan. For min mave stopper hele tiden til nu, og gider ikke æde hørfrø for at få den i gang. Jeg tager det som et tegn på der er noget galt i min kost!

Kan manglende fedtstof gøre at jeg forstopper.

En nogenlunde madplan kunne se sådan her ud:

Stor smootihe til morgenmad evt. med skummetmælk.

Gulerødder til mellemmåltid

2 skiver rugbrød med magert pålæg uden smør

et stykke frugt til eftermiddag

Aften spiser jeg bare det vi finder på, det kan være hvad som helst. Helst en masse grøntsager

Jeg får rigeligt med væske i løbet af dagen. Så tænker måske at det er fordi jeg har skåret så meget fedtstof væk! Det kan da ikke være pga. de fattige kulhydrater vel?

Nogen råd, eller skulle man bare blande nogle svesker i sin smootihe!
14 år5. maj 2010 kl. 22:30
re: Min mave stopper til!
Jeg spiser svesker og rosiner hver aften. Mange grove kulhydrater kan godt give forstoppelse selvom man drikker nok vand.
14 år5. maj 2010 kl. 23:22
Jeg ved ikke så meget om det, men jeg ved at det er vigtigt at kroppen får lidt fedt som smøremiddel. Hvis du får f.eks. bare 15 god olie om dagen eller tager en god håndfuld mandler, så er det nok til at sørge for at kroppen for tilstrækkeligt fedt til at kunne klare sig :)
14 år6. maj 2010 kl. 07:33
Gæsten ovenfor det var altså mig, jeg havde åbenbart ikke logget ind :)
14 år6. maj 2010 kl. 08:15
For lidt motion kan også gøre at maven stopper.
Og derforuden vil jeg også anbefale 15 g god olie, du kan bare komme den i smoothien. Det kan man ikke smage, hvis du bruger en smagsneutral olie, som f.eks rapsolie.
Det ville måske også hjælpe, hvis du spiste 200 -300 g vandholdige grøntsager, som tomat, agurk eller peberfrugt til din frokost.
Jeg kan kun se din profil og ikke din dagbog, så det er svært at sige helt nøjagtigt.
14 år6. maj 2010 kl. 08:35
Jeg tror ihvertfald ikke det er pga. for få kulhydrater. tværtom kan det give træg mave at spise for meget hvidt brød.
14 år6. maj 2010 kl. 09:10
Interessant...
Min kostplan ligner meget din, bortset fra jeg spiser lidt mere frugt og grønt(mange vandholdige) og i de seneste to uger har jeg også haft en mave der stoppede til i tide og utide..
Jeg er også mege nysgerrig efter at høre om det er kosten der er forkert, eller hva det li der sker med vores maver!?
14 år6. maj 2010 kl. 13:52
Jeg har erfaring med at mælk nogen gange kan være årsagen. Som jeg kan se på din kostplan bruger du mælk i din smoothie hvilket du nemt kan skrifte ud med kærnemælk som ikke giver forstoppelse på samme måde som mælk
14 år6. maj 2010 kl. 14:54
Jeg har haft det samme problem med min mave, og jeg drikker virkeligt rigeligt ... har altid gjort det!

Men da jeg skrev et indlaeg og bad om raad i Off Topic, blev vaeske naevnt sommulig aarsag, hvorfor jeg forsoegte mig med at drikke endu mere, dvs. henved mindst det dobbelte af hvad der anbefales. Og det fik gang i sagerne!

Derfor er jeg begyndt at taenke paa, om den generelt anbefalede maengde vaeske-indtag er baseret paa mere almindelig kost, som jo er en hel del mindre fiber-rig end den mere sunde kost.

Jeg har altid spist meget fiber-rigt, men jeg har ogsaa altid haft problemer med stoppet mave-funktion. Og det, som sagt, til trods for at jeg har drukket meget vaeske igennem mange aar.

Overvej at afproeve teorien! :-)
14 år3. juni 2010 kl. 07:33
Hvordan går det med dig nu ?
14 år3. juni 2010 kl. 18:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...