Plateau

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Plateau
Hej alle

Nu har min vægt stået i stampe siden sidst i marts (1 måned) efter et vægttab på 3 kg. Det er træls - for jeg mangler kun 1 kg før jeg indløser min næste "pærmie" i konkurrencen: "Kom under 80 inden sensommeren", som jeg har kørende med mig selv.

Det er jo så dejligt nemt og lige til: jeg har i den sidste måned spist præcis det samme, som jeg har forbrændt. Men nøjj hvor er det træls. Det skyldes bl.a. en konfirmation og et par fadøl i byen. Ikke noget kæmpestort binge-orgie, bare lidt mere oven i en ellers fornuftig kost (ca. 2100-2200 kcal) og et ganske moderat sportsligt niveau (varierende mellem 5-10 timer/ugen).

Jeg gider ikke kure, ekstreme diæter eller noget som helst andet i den dur. Jeg er et ganske almindeligt, naturligt menneske, med en lidt for stor almindelig appetit. Alligevel vil jeg have lov at spise de samme "almindelige" fødevarer, som alle andre: havregryn, rugbrød, ris, kartofler - i modererede mængder. Men hvad kan/skal jeg stille op, når vægten bare ikke rykker sig i disse? En af de ting, jeg gjorde til at starte med, var at skære min portion havregryn om morgenen ned til under det halve (60-80 gram i stedet for 200 gram) og supplere med frugt og grønt i stedet. Det øgede mit mæthedsfornemmelse betydeligt og reducerede samtidig det, der (iflg. hjemmesiden her) var min dags absolut kcal-rigeste måltid - spiser uden undtagelse altid grov salat med fisk eller magert kød til frokost, og en til aften; det samme som resten af familien, dog med 300g grønt.

Skal jeg tilbage til at taste mad ind dagligt? Det gjorde jeg i starten og tabte mig 1kg/ugen - men jeg vil helst fri af den spændetrøje så hurtigt som muligt - da jeg synes det er højest unaturligt

Skal jeg tilbage til en nul-sukker-og-hvede politik?, som jeg i øvrigt synes er dødssyg at holde, da jeg så ikke kan spise en grov hvedebolle til træning eller tage en lille mathilde kakao efter kvindeløb? - to af de ting, der i det daglige er de største syndere i kcal ifht. mængde.

Er der andre herinde, der er plateauet? Og som kan fortælle hvad de gjorde, for at sætte skub i tabet?
14 år3. maj 2010 kl. 08:41
re: Plateau
Jeg har ikke den fine tålmodighed du har så jeg kører både sukker frit og næsten hvedefri kost. Det kører altså bare fint for mig - der er så mange andre ting jeg kan spise så det gør mig ikke noget at undvære de to ting :)
Jeg har tabt 8,5 kilo på 6 uger :)

Med det aktivitetsnuveau du har er det nok ikke realistisk at øge motion yderligere så jeg vil tro du spise mindre portioner eller erstatte nogle fødevarer med mindre kalorieholdige.
14 år3. maj 2010 kl. 09:59
Har ramt MUREN også...ØV
Hej med dig,

Min vægt har stået bomstille - ja er endda steget lidt hen over de sidste 3 uger - til trods for, jeg gør alt det rigtige. Ingen sukker - ingen pasta, ris - du ved, hele historien.

Jeg ved, jeg kan tabe mig på den måde - har jo gjort det før (tabte i sin tid 40 kg), men det er lige som om min krop bare er SÅ glad for sine fedtdepoter - og tror der er hungersnød lige op over her i velfærds DK.

Jeg har sat mængden af motion op (crosstrainer + maveøvelser+aerobic+er gået igang med at hula-hoppe, mest for sjov)

Tør ikke sætte mængden af mad mere ned, hvis jeg skal fungere i dagligdagen. Ligger på ca 1000 kcal pr dag (registrerer i gammeldags notesbog - er ikke så højteknologisk). Lå langt under kurven - nu ligger jeg langt over..)

Nogle gange har jeg lyst til at give op, men af en eller anden grund formår jeg altså at holde fast i de gode vaner - om ikke andet er det jo godt for min krop, at få noget ordentligt at spise - og ikke blive overfyldt med alt det der grimme, grimme sukker.

Du har ihvertfald min fulde forståelse...

Og jeg er iøvrigt med på en lytter, hvis der skulle komme et par gode motivationsråd!!
14 år3. maj 2010 kl. 10:29
re: Plateau
Jeg bruger at taste ind. Det motiverer mig helt vildt, både til at spise mindre og motionere. Og så er det let at se om jeg forbrænder mere end jeg spiser. Du kan jo gøre det en uges tid og se om det rykker lidt.

Der er en knap mere at skrue på, den med de små kneb for at sætte forbrændingen op: Stærke krydderier, motion om morgenen for at udnytte hvileforbrændingen, sætte intensiteten op på dine motion, fx med intervaltræning. Styrketræning skulle efter sigende være virkelig godt. (Jeg er selv kun lige begyndt på det.) Mere protein på tallerkenen i forhold til kulhydrater er også et skridt man kan arbejde med. Sunde fedtsyrer skulle få fedtdepoterne til at slippe lettere. Undgå alkohol. Sov godt.

Og husk at drikke nok. Det betyder faktisk noget.

Undskyld hvis det blev lidt pegefingeragtigt. Jeg skrev det lige så meget for at minde mig selv om hvad jeg kan gøre, som jeg ikke gør i øjeblikket. Jeg ligger selv på et dødt punkt, men mit problem er at jeg har mini-yoyovægt. Jeg kan godt tabe mig lidt, men tager det lynhurtigt på igen, så snart jeg spiser søde og fede ting, fx til fest.
14 år3. maj 2010 kl. 12:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...