HJÆLP!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

HJÆLP!
Hej alle sammen!
Jeg hedder Niels og er 42 år..
Ligenu vejer jeg utrolige 213,9 kg!!
Og ønsker selvfølgelig at gøre noget ved min vægt..
Vil gerne tabe mig omkring 134 kg, ved godt det lyder som et livslangt projekt, men jeg håber det kan lade sige gøre i løbet af et par år..
Håber ikke, at i sidder og tænker - føj hvor ulækkert, osv..
Ved godt selv at jeg er enorm, kan ikke engang finde et målebånd der er stort nok til at måle min mave.
Har overvejet en operation, og ved godt at det måske vil være nødvendigt, men vil gerne prøve at gå den naturlige vej.. Derfor er jeg her..
Vil gerne se om jeg kan tabe mig med egen hjælp, hvis dette ikke kan lade sig gøre, må jeg blive skrevet op til en Gastric bypass operation..

Jeg ved godt, at hvis jeg ikke gør noget nu, så dør jeg!
Har 2 børn, på 13 og 17 år, som jeg skal være der for..
Har taget meget på i forbindelse af tabet af mine forældre i en flyulykke og så en skilsmisse oven i.

Håber på noget støtte fra alle jer, som ellers gør det så flot! Har læst lidt omrking :))

God vind!
Niels..
14 år30. april 2010 kl. 23:30
re: HJÆLP!
hej Niels,

først - respekt til dig for at tage kampen op mod de mange kgs overvægt. :o)
Du har lige taget det allerførste vigtige skridt i dit nye, lette liv: Du har bedt om hjælp.
Mine bedste råd til dig vil være følgende:

Tast dit madindtag ind for en uge. Vær ærlig og skriv ALT på.
Når ugen er gået, så lav en kostplan for dig selv, så du ikke får ret mange kcal om dagen. Måske 1200? Når du er så overvægtig som du er, så vil dit vægttab højst sandsynligt gå enormt hurtigt i starten, for det kræver en masse vedligehold at holde på 213,9 kg.
Få motion ind i din dagligdag. Start med at gå nogle ture, så du ikke overbelaster systemet. Senere, når du har tabt dig og er kommet i bedre form, så kan du starte med løb, fitnesscenter, cykling, eller hvad du har lyst til af motionsform.
Jeg håber virkelig for dig, at det vil lykkes for dit at tabe dine kg. Hvis du får brug for at sammensætte en kostplan, motionsplanlægning osv, så kontakt mig endelig. Jeg er ikke uddannet ernæringsekspert, men jeg har da haft Birgitte Nymann som personlig træner i 1½ år for nogle år siden, og hun lærte mig en masse om sund kost og motion.

KH Xony
14 år1. maj 2010 kl. 06:37
Hvor er det flot du kommer herind og har taget en beslutning for at du vil gøre noget ved det. Sejt gjort, det kræver sit mod.

Men med ensyn til dine spørgsmål og tanker omkring vægttab, så tror jeg på man kan gå den naturlige vej. Og hvis du går den naturlige vej, og får et normalt forhold til mad igen, er det jo bare het perfekt. Kender ikke så meget til operation, men det ville i hvert fald være min sidste løsning, lige meget hvor meget jeg vejede. Men for nogen er det jo løsningen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg også starte med at taste alt ind, så man ligesom får et forhold til hvad det er man gør forkert. For når man har styr på det, måske om nogle år, så kan man faktisk leve et ganske normalt "madliv". Når det så er sagt, så kan jeg anbefale den er suppekur, det er ikke en man skal tabe alle kiloene på, men du kan rykke en del kilo af på den metode. Det kan godt være der er nogen der mener det er dumt at anbefale, men jeg ved hvis det var mig der havde din vægt og skulle holde motivationen, så skulle der dælme ske noget. Ellers ville jeg helt sikkert give op. Det er måske ikke den sundeste måde at tabe sine kilo på, men det kontra den store overvægt, jaaa...

Men inden du begiver dig ud i "alternative" metoder, synes jeg det er virkelig virkelig vigtigt at du får et forhold til mad igen og motion. Husk en gåtur er også motion. Og bare vent, en dag sætter du så stor pris på det sunde alternativ, for der findes virkelig mange lækre sunde ting. Jeg kunne ikke fordrage grøntsager før, men elsker dem nu!

Held og lykke med projektet, du kan godt klare det, og når du falder i, så lad vær at dunke dig i hovedet, men lær noget om, hvorfor du faldt i der. Så kan man lærer at kende sine svage sider!
14 år1. maj 2010 kl. 06:52
Hvor er det flot at du er her nu og vil ændre dit liv :) Jeg synes de andre to har sagt så meget godt, så jeg har ikke så meget at tilføje andet end at det her er en rigtig god side, hvor du kan søge meget viden og motivation :)

Pøj pøj med vægttabet og ja du kan glæde dig over at vægttabet netop vil være stort i starten ifht. mindre overvægtige så du vil rigtig komme til at mærke det fra uge til uge.

Jeg synes også du skal lægge en madplan med 1200 - 1500 kcal om dagen. Sørg for at få godt med protein, det er nemlig med tril at stablisere blodsukkeret og holde sulten væk. Der er kvark 1 %, kylling, tun, æg og andre kaloriefattige alternativer gode. Bare 60 - 100 gram et par gange om dagen kan gøre underværker :)

Og spørg endelig hvis der er noget :)

PØJ PØJ

MVH
Carina
14 år1. maj 2010 kl. 07:32
Hej Niels

Stor respekt for din beslutning!! Det kræver mod at gøre noget ved det, for det ville jo være nemmere bare at spise videre.

Jeg håber for dig at det lykkes uden operation, og med en god portion viljestyrke så tror jeg på dig :-)

Jeg vil så gå lidt mod strømmen og anbefale dig at spise minimum 1800 kcal. Du er jo en mand, og mænd skal altså have væsentlig flere kcal end kvinder.

Men hvis du starter med at taste alt ind, som andre også foreslår, kan du jo se hvad dit basal stofskifte ligger på, og den må du ikke gå under. Og jeg vil tro at den ligger omkring de 1800 for dig (måske lidt lavere når nu du er så overvægtig).

Flot at du tager kampen op for din egen og dine børns skyld!!.

Held og lykke, glæder mig til at følge dig :-)

Vh Karin
14 år1. maj 2010 kl. 08:28
Hej Niels

Ja, det er da alt for sejt, at du ta'r kampen op!!!! - og tænk sig, der e r "kun" 13,9 kg til at det første ciffer skifter. Og de 13,9 kg kan forsvinde i løbet af ingen tid :)

God vind!
14 år1. maj 2010 kl. 09:15
Hej Niels42

Jeg kender kun alt for godt din situation, jeg var også ved at overveje operation. Men jeg tror virkelig du er kommet til det rette sted. Jeg har godt nok kun været her en lille uges tid, men jeg har aldrig prøvet noget så nemt og lige til. Det er super motiverende når man taster tingene ind hvad har man spist, drukket og motioneret. man kan se med det samme hvor det går galt. Jeg taster altid tingene ind løbende, da jeg altid er i nærheden af en pc, så kan jeg nemmere holde øje med hvor meget jeg har igen på en dag. Når jeg føler mig fristet af de lidt mere kalorieholdige ting, taster jeg dem ind før jeg spiser dem- det er det der ofte holder mig fra at fråde en pose chips eller en kage :-)
Hvad motion angår har det der afholdt mig altid : det har jeg ikke tid til.. råd til ..eller jeg kan simpelthen ikk holde til det ( mine knæ og ryg er i dårlig stand) men der er jo ingen der siger at det SKAL være 30 minutter samlet. jeg cykler 3x 10 minutter om dagen- så danser jeg hvergang jeg skal lave noget husligt ( rengøring er ret meget sjovere med musik og bevægelse ) :-)

Håber det virker for dig og at alt går vel.
Jeg har været her i 6 dage og tabt 3,7 kg og har ikke savnet noget som helst
Loddetin
14 år1. maj 2010 kl. 12:57
prøv en pulverkur fx nupo eller cambridge.max 4uger.
prøv så at holde vægten 4uger.
pulverkur 4 uger.
holde vægten 4 uger.

strækøvelser skulle minske sandsynligheden for blodpropper. (laves istedet for motion indtilk du vejer 100kg. )

prøv også at gå til svømning.
14 år1. maj 2010 kl. 15:30
du kan prøve at spise halvdelen af det du gør nu.
så vejer du halvdelen, ca 100kg.
det er farligt at veje så meget..man kan få fx diabetis mm
det er flot at du begynder. (bare det at vægten ikke stiger mere er flot.)
prøv at spise rødbeder,gullerøder, agurk.
mad der fylder meget i maven med lille antal kcal.
14 år1. maj 2010 kl. 17:57
Jeg vil anbefale dig at spise det antal kalorier madital siger du skal spise. Hvis du sætter dig som mål at tabe 134 kg på 134 uger, så gør du i hvert fald ikke noget der kan overbelaste dit system.
Jeg vejer godt 60 kg på nuværende tidspunkt og skal minimum have 1300 kalorier daglig for at min krop får det den har behov for, så du må jo skulle have væsentligt mere.
Hvis man opstiller et mål og taster sin motion og alt sin mad ind, så kan det kun gå den rigtige vej.
Flemming Bamse Jørgensen tabte sig på cocio light, men fik at vide af sin læge at han ikke måtte tabe sig helt til normal vægt, da hans krop ikke ville kunne klare det. Så måske skal du rådspørge din læge hen ad vejen.
Hvis du skal tabe de 134 kg på 134 uger, så er du færdig med at tabe dig den 8. december 2012.
Held og lykke. Og velkommen til :-)
14 år1. maj 2010 kl. 19:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...