Stilstand og motion

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Stilstand og motion
Ligesom så mange andre, så er min vægt også begyndt at stå stille og jeg har endda taget 500 gram på den sidste uge.

Først gik jeg helt i panik, og havde bare lyst til at "så kan det da også bare være lige meget", men så kom jeg lidt til fornuft og prøvede at tænke over hvorfor.

Jeg tror jeg er kommet frem til, at er begyndt at dyrke motion. Det har jeg aldrig gjort før. Men nu niver jeg faktisk mindst 40 min gymnastik hjemme på stue gulvet og derudover 30 min konditræning (løb, hop, step el.lign.) på skift, hver eneste dag.

I starten var jeg lige ved at omkomme når jeg bevægede mig, og jeg var SÅ øm i musklerne bagefter. Men det er jeg slet ikke mere, nu nyder jeg at lave øvelserne, at få pulsen op, sved på panden, har sågar fundet håndvægte frem jeg bruger samtidig og jeg er slet ikke øm efterfølgende.

Mon ikke jeg bare er ved at opbygge en masse muskler, der stadig ligger under er solidt lag fedt så de ikke kan ses, men de er der, og de vejer godt til, så jeg ikke kan se på vægten at jeg taber mig... endnu altså!?!

For mig handler det her om at være god ved min krop, at sige undskyld for alle de år jeg har fyldt den med dårlig mad og snydt den for motion og velvære. Jeg ønsker ikke kun at tabe mig fra 72 til 52 (jeg er 160 cm), jeg ønsker langt hellere en krop i form, der er rask og rørig og kan gøre det jeg beder den om uden besvær. En krop der er fast og udholden.

Jeg har en lang periode foran mig, hvor jeg skal afslutte min uddannelse og i den forbindelse skrive en stor opgave. I dag skal jeg mødes med min vejleder for første gang og ville derfor købe noget godt til mig selv, jeg kan holde skriveprocessen i gang med.

I Brugsen stod jeg foran hylderne med slik og kage og gav mig selv lov til at vælge lige det jeg helst ville ha. Men jeg havde faktisk slet ikke lyst til noget af det. Det endte med at jeg købte en bakke hindbær, 150 g blød saltlakrids og en plade 85% Lindt Chokolade. Hmm.... det var nok ikke lige det, jeg var kommet ud med for 2 måneder siden.

Men jeg har altså kun tabt mig 1 kg på knap 1 måned, egentligt også hvad jeg havde forventet. Men da jeg så hvor meget alle andre herinde tabte sig, blev jeg grebet af stemningen og troede jeg kunne tabe 3 kg på en måned. Det kunne jeg altså ikke!

Men jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor. Jeg tror min krop er ved at få muskler, at komme i god kondi, er ved at tilpasse sig mine nye kostvaner og er ved at genfinde sig selv efter mange år med møg-mad og laden-stå-til.

Tak fordi du lyttede :)
14 år21. april 2010 kl. 10:25
re: Stilstand og motion
Hej og hvor er det flot som du har valgt at ændre livsstil :) Og endnu mere flot at du holder ved !
Og det er helt rigtig at når du dyrker så meget motion, så får du mange muskler og de vejer mere end fedt, så vægten kan nok stå stille en periode. Prøv at måle cm. om bryst, talje, lår mv. i en periode - der kan du sikkert se flotte resultater efterhånden :) Noget andet er, at din motion øger din generelle forbrænding, fordi muskler "spiser" mere end fedt gør, så i længden VIL du tabe dig og det vil samtidig være nemmere for dig at fastholde din nye vægt :)

Flot gået :)
14 år21. april 2010 kl. 12:39
Velkommen til dit nye sunde liv! :-)

Jeg har været i gang over et halvt år og vil også ned på samme vægt som du (samme højde). Jeg taber mig ca et kilo om måneden. I denne tråd er der flere som er meget overvægtige, og som derfor taber sig meget hurtigt, fordi der forbrændes mere, jo højere kropsvægt man har. Så i konkurrencen med dem kan jeg slet ikke følge med, og det er nogen gange lidt frustrerende, som du også har oplevet.

Jeg tror ligesom du at motionen spiller en rolle, jeg har fx ikke motionere i tre uger, og den sidste uge er vægten bare raslet ned. Men der er jo utrolig mange ting der spiller ind, fordøjelsen betyder meget for mig, og jeg tror også det har noget at sige at der er kommet en ny måde at beregne kaloriebehovet på. Jeg kan ihvertfald slet ikke tillade mig nær så meget som før uden at overskride grænsen.

Vi må bare blive ved og lære mens vi går.
14 år21. april 2010 kl. 13:15
Jeg tror bestemt det er sundt at ens mål er en sund, velfungerende krop mere end vægttab. Og at man har for øje at man gør noget rart for sig selv hver gang man spiser lækker sund mad og dyrker motion. Hurra for dine nye muskler.
14 år22. april 2010 kl. 15:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...