Hvilke oplevelser har du været ude for af fam/ven vedr. vægttabet- sabotage

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hvilke oplevelser har du været ude for af fam/ven vedr. vægttabet- sabotage
Hej,

havde lavet et inlæg med hvilke emner vi kunne tage op og ja hvorfor ikke et emne der er oplægt vedrørende vægttab.

hvad har du oplevet af både gode og dårlige ting med hensyn til accept fra din omgangskreds mht. til vægttab.

Den gode : skulle på besøg hos en veninde og hun stillede lækkert udskåret frugt frem, da hun vidste at jeg var igang med at tabe mig - Dejligt ! .

Den dårlige: Min mand kan godt sige nogle sårende ting engang imellem, hvor man får lyst til at søge trøst i mad.

Skriv gode og dårlige ting I har været udsat for eller bliver udsat for , det er jo altid rart at sætte fokus på det og især fra jer der allerede har tabt jer mange kg. der er altid nogle der vil prøve at sabotere det for jer af misundelse - fordi de gerne vil have at man bliver i den der " fede rolle "

Kn

Maria
15 år21. december 2009 kl. 02:06
re: Hvilke oplevelser har du været ude for af fam/ven vedr. vægttabet- sabotage
Åh nogen gange kan folk være SÅ uforstående og sige nogle helt forkerte ting, enten med vilje for at såre eller fordi de ikke ved bedre. Du må tænke det sådan at det er dem der er uvidende og burde være bedre til at støtte dig. Du skal på ingen måde tage det til dig hvis der kommer dumme kommentarer. Når du så får lyst til at trøstespise, så tænk at de ikke skal have den fjer i hatten at ødelægge eller forsinke dit vægttab. Brug vreden på energi til motion osv og tænk at du nok skal vise dem! :-)

Jeg synes også at dengang jeg tabte mig, var folk ret uforstående. Jeg har en MEGET sød tand og jeg har nogle ting som jeg bare slet ikke kan lade være hvis de er i huset. Så jeg prøvede at spørge min mor om hun ikke ville være sød at prøve at lade være med at lade marabouplader ligger og flyde overalt hvor hun vidste at jeg ville finde dem og lignende.
Hun sagde ja ja, men alligevel fandt jeg dem overalt samt en masse andre godter hun køber.
Det synes jeg er rigtig irriterende når hun godt vidste at jeg havde svært ved at lade det være.

Mine venner har også svært ved at forstå når man er ude og ikke vil have nogen dessert, de havde for vane nærmest at se på mig som om jeg var syg hvis jeg sagde nej til noget. Og hvis jeg takkede nej til en aftale osv fordi jeg havde planlagt at den dag skulle jeg på fitness, så blev de nærmest sure for motion er da ikke noget man prioriterer højere end vennerne.

Jeg synes også at det er irriterende når folk ikke var ærlige. Da jeg var 13 vejede jeg omkring 77kg fordelt på 170cm og min alder taget i betragtning var det alt for meget. Men når jeg spurgte veninderne eller snakkede om min kur, så sagde de altid "ej du er da fin nok som du er, tag nu noget kage".
Når man godt VED at man har brug for at tabe sig, så er det irriterende at folk ikke tør sige det som det er. De behøvede jo ikke sige at jeg var fed eller noget, de kunne bare lade være med at sige det modsatte.

Kender I andre ikke også det, at folk ikke tør sige at man er overvægtig? De prøver at skåne ens følelser og siger at 'det er da ikke slemt', 'du er da flot' osv.. ?
15 år21. december 2009 kl. 07:08
Jeg vil bare sige dette:
Mennesker kan være utroligt dumme.
Lad jer ikke gå på af det, husk for hvis skyld vi taber os - ja netop vores egen.
Knejs med nakken, sig nogle positive ting til dig selv, vi er gode nok, vi kan bare det der.
Og når det nye år kommer, så vender lyset OG lysten tilbage, så skal vi give den en skalle og blive tyndere, sundere,smukkere, mere aktive og ikke mindst måske passe badedragt/bikini igen ? skønne udsigter ikke ?
Så piger bare på med vanten - lad jer ikke slå ud - husk på vi har et mål.
15 år21. december 2009 kl. 07:18
Tror nemlig at som I skriver at mange forsøger at sabotere den omvendinge man er igang med.

Har også Dr. Phil´s bog " aldrig mere slankekur " tror jeg nok den hedder.

Ham skriver at man skal sortere i det der kan få en til at mislykkes nemlig : venner, arbejde, kørevaner osv.. så man ændre de uvaner man tidligere gjorde sig .

f.eks. hvis der ligger en Mc don/ burger king på vejen frem og tilbage og man havde for vane at lige køre ind og blive fristet, så skulle man ændre rute så det ligesom var ude af øje ude af sind.

Det kap. syntes jeg var meget intresant men også skræmmende for man skulle rydde op i sit liv og gøre tage stilling til om der var til/mennesker man kunne undvære i kampen mod kg´ene.

kom bare med mere syntes faktisk det er intressant og man får tænkt wsig om en ekstra gang når veninden igen invitere på chips, kaffe, kage ;) .

15 år21. december 2009 kl. 09:34
Jeg kender alt for godt det der "Du behøver da ikk at tabe dig"..
Det er super frustrerende når det man faktisk har behov for er at man bliver støttet og rost i det.
Men det er en fin balance, jeg gider heller ikke mindes om jeg er på kur, hvis jeg for en gang skyld tager af kagen til møder på arbejde.
Det må ikke blive en besættelse, og for mig er det ikke en kur men en langsigtet livsstilsændring.
Noget andet der kan frustrere mig er når folk ikke vil acceptere at jeg ikke drikker så meget som jeg før har gjort... Nogen tager det faktisk direkte personligt...
15 år21. december 2009 kl. 16:01
sjovt nok er der også en veninde jeg har der siger , du har sådan en kønt ansigt og du har ikke behov for at tabe dig - nej men hun er også undervægtig/normalvægtig ... så
Det er også sjovt nu her i julen hvor folk går op i hvor meget man spiser , så jeg har valgt ikke at sige noget til nogen om at jeg er igang med at tabe mig , så må vi se hvordan det går ; )
15 år27. december 2009 kl. 21:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...