HVORFOR HVORFOR HVORFOR...?????

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

HVORFOR HVORFOR HVORFOR...?????
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor, når jeg har de bedste intentioner om at tabe mig og leve sundt, at jeg så skal blive ved med at æde mig fra sans og samling.. En halv liter kagecreme..?!? Hvad sker der lige for det, og hvor klamt er det lige..?!? Vil SÅÅ gerne tabe mig, men vægten stiger lystigt.. Vil så gerne vende det, men er inde i en rigtig dårlig cirkel.. Nogen forslag til hvordan jeg bryder den..? Er alene med min søn om aftenen, så kan ikke rigtig gå en tur eller lignende.. ØV..
15 år12. november 2009 kl. 20:42
re: HVORFOR HVORFOR HVORFOR...?????
Hej Tinana

Vi har sikkert alle forskellige grunde til at gøre det, vi gør, så det kan jo være lidt svært at komme med gode råd. Men jeg vil da gerne fortælle lidt om min tilgang.

Jeg har nemlig besluttet at gøre plads til slik og guf og is i min kur, netop for ikke at komme til at ødelægge kuren ved pludselig at gå amok i et eller andet orgie. Dvs at jeg har gjort en masse for at finde kaloriefattige slikmuligheder: isis is, isis kager (jeg lyder lidt som et reklameindslag, jeg ved det, men man kan komme langt med isis!), nellie dellies lakridser (isis igen!) osv. Det er der plads til i en kur.

Samtidig har jeg kastet mig over en masse motion. Og selv om du ikke kan
15 år12. november 2009 kl. 22:06
ups!!

Det jeg ville sige, var, at selv om du måske ikke kan komme ud om aftenen, såp kan du måske låne nogle motionsdvd'er på biblioteket?

Jeg har efterhånden været igennem et stort arsenal af forskellige dvd'er og har til min overraskelse fundet ud af, at jeg er vild med kampsport og kickboxing. Bevares, jeg kan også lide yoga og discodans, men jeg er helt vild med at stå og lave uppercuts mod min pc, det ville jeg aldrig have gættet på!

Jeg ved ikke om du kan bruge noget af dette til noget? Men jeg ønsker dig i hvert fald alt godt!!!
15 år12. november 2009 kl. 22:11
Har du overvejet, om du stiller du for store krav til dig selv?
Måske kan du have glæde at sætte dig nogle mindre mål? At vælge at at fokus på én ting ad gangen - det kunne fx være at indarbejde gode morgenmadsvaner, og når dét så er blevet rutine, kan du sætte dig nye delmål (fx frugt eller grønt til ALLE måltider)...?

Du kunne også vælge at sige, "hvad kan jeg gøre af små tiltag, der bringer mig i den rigtige retning?" Og fx skifte kagecremen ud med et stykke knækbrød m. marmelade (eller noget andet sødt, der indeholder færre kalorier end kagecreme, men smaager sødt)?
Skriv igen, hvis du har brug for forslag - vi er mange, der har prøvet at stå i samme suppe-das.

Held & lykke med at få brudt den onde cirkel! Futura
15 år13. november 2009 kl. 08:44
Der skulle have stået "At vælge at have fokus på én ting ad gangen".
15 år13. november 2009 kl. 08:46
Bravo! Du har virkelig sat det gode spørgsmål, som kan bringe dig videre! :-) Det er altafgørende for en dyb forandring som kan føre til et varigt vægttab, at koncentrere sig om årsagen til vægtproblemerne. Når man har fået skovlen under dem, følger forandringerne stille og roligt, som af sig selv.

Ofte spiser vi som afledning for et eller andet, af frustration, sorg, kedsomhed eller måske vrede. Hvad er du i virkeligheden sulten efter? Prøv at stille dig selv det spørgsmål og lyt til svaret.

Du skriver selv at du æder dig fra sans og samling. Måske bruger du store mængder energi på at holde sammen på dig selv eller noget i dit miljø. Eller du har en stor indfølingsevne og ikke har lært at sige fra/ lader dig udnytte. Jeg kan ikke vide om lige noget af dette er en del af dit problem, og gætter heller ikke fordi jeg har dannet mig et bestemt billede af dig, men vi har alle vores blokeringer og temaer at bokse rundt med. Hvis ikke vi forholder os til dem, får vi fysiske ubalancer hen ad vejen, myoser, migræner, misbrugsproblemer, neuroser. Jeg vil ikke sætte et stempel på dig eller sygeliggøre dig, men når du spiser kagecreme alene, er det et tegn på at din overvægt har andre årsager end at du bare er glad for god mad, for at sige det lige ud. Lyt til den alarmklokke! Det er tegn på at du skal passe bedre på dig selv end du gør i øjeblikket. Men det ved du jo godt, du råber jo på hjælp.

Du kan gøre rigtig mange ting på flere planer for at komme ud af den dårlige cirkel. Fælles for dem er at de kræver tid og opmærksomhed, du kan ikke bare vende ryggen til uhensigtsmæssige mønstre, hvad enten de er tvangs- eller vanebetingede, fra den ene dag fra den anden. Men du kan gøre en lille forskel hver dag. Man spiser sundt når det sidste måltid var sundt, og man dyrker motion i samme øjeblik man er gået ud af døren for at gå en tur. :-)

Madital.dk kan virkelig give dig inspiration og støtte, både som et redskab for dig selv og opbakning fra alle os andre som også kæmper med over- eller undervægt og årsagerne til det. Du har et valg hele tiden, men det kræver bevidsthed og tålmodighed med dig selv, kærlighed til dig selv.

Er du sukkernarkoman (sukker er mere vanedannende end heroin), kan tre uger helt uden sukker hjælpe, men det kan være du skal have støtte til at gennemføre det. En mindre radikal metode til at få kontrol over blodsukkeret er at spise mad med lavt GI og masser af fiber til alle måltider. Og smide fristende ting ud. Undgå at købe slik i økonomistørrelse, og gå over til god, mørk chokolade (køb de dyre, snart vil du ikke kunne holde de billige ud).

For at tage dig af dig selv på det mentale og psykiske plan har du måske brug for tid til dig selv. Sov godt og længe, mediter, dyrk motion og få frisk luft, flyt på landet, sluk den evigt kværnende radiomuzak, se film i biografen og ikke i fjernsynet hver aften, få massage, gå i byen, snak med en psykolog eller en coach, læs selvhjælpsbøger, ryd op, smid ud, bliv skilt, gå i parterapi, begynd at male (kunstneriske processer har de samme elementer som de personlige processer og kan bruges til at lære af), tag den uddannelse, tag ud at rejse, hold ferie alene, svedehytte, kirkegang, whatever... :-) Kort sagt: Find ud af hvad du har lyst til og GØR det. Giv dig selv næring.

At skrive kan være en god metode at skaffe sig afklaring og overblik på. Lav en procesbog, eller brug dagbogen herinde til at registrere alle de GODE ting du gør for at komme videre med dig selv. Læg mærke til dem! Husk dem! Læs dem igen hver uge og ros dig selv!

Tinana, når jeg skriver så meget er det fordi jeg også skriver til mig selv. Jeg skriver generelt meget herinde for tiden, og jeg tror det er en måde for mig at komme videre på.

Vi er lige her, og vi vil gerne hjælpe!
15 år13. november 2009 kl. 08:58
Jeg skrev så længe at jeg blev logget af, men det er altså mig der har skrevet ovenstående lange indlæg.
15 år13. november 2009 kl. 09:03
Tusind tak for alle de gode ord og den fantastiske opbakning.. Der er ingen tvivl om at jeg spiser af psykiske årsager.. Jeg savner min kæreste, føler mig anspændt, keder mig etc..
Jeg har bare brug for at finde ud af, hvad jeg ellers kan gøre, når det kommer over mig..
Der er vist noget selvransagelse i vente..
Jeg har været meget fokuseret på vægttab og slankekure, det sidste lange stykke tid, og det er da også lykkedes mig at smide 20 kg (hurra for mig), filmen er bare knækket for alvor på det seneste..
Min kæreste er fantastisk og bakker mig op, og synes jeg er lækker, selvom jeg selv synes jeg er stor og tyk..
Lige nu øver jeg mig på at spise meeeget langsommere end jeg plejer, og nyder at min kæreste er hjemme hele weekenden..
Jeg er bare bange for, at hvis jeg giver slip på "slankekurs-mentaliteten, så går det helt over gevind..
Men tak for jer og alle jeres råd og gode tanke.. Det styrker og luner..
15 år13. november 2009 kl. 13:59
Som regel kommer de samme problemstillinger tilbage igen og igen. Lav evt. et bookmark til denne side. Kram til dig!
15 år13. november 2009 kl. 17:38
Jeg vil starte med at skrive at jeg er helt ny i dette forum. Jeg sidder næsten med tårer i øjnene lige nu.... I er nogle fantastiske piger, som virkelig ønsker at hjælpe og støtte hinanden. Jeg er rørt over at man er villig til at lægge så meget engagement og støtte - det gør bare kampen for både Tinana og alle os andre så meget nemmere.
15 år14. november 2009 kl. 10:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...