Basalstofskifte og kalorieindtag - hjælp mig!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Basalstofskifte og kalorieindtag - hjælp mig!
Hej

Jeg har nu rodet rundt i det med basalstofskifte, total energibehov og kalorieindtag i et stykke tid, og har nu besluttet at jeg bliver nødt til at få det afklaret.

Jeg er 19 år gammel, ca 1,80 høj og vejer omkring 93. Hvis jeg bruger basalstofskifteudregneren på denne hjemmeside: kalorie-let.dk er mit basalstofskifte 1803 og det samlede energibehov 2524. Vil det så sige at jeg skal spise under 1803, under 2524, lige præcist 1803 eller bare et eller andet sted mellem 1803-2524. Jeg vil gerne tabe i hvert fald et halvt kilo om ugen. Samtidigt skal det nok lige siges at jeg træner en-to timer hver anden dag - rundt regnet.

Som I muligvist kan høre, har jeg meget brug for hjælp. Så på forhånd tak!
15 år29. oktober 2009 kl. 19:49
re: Basalstofskifte og kalorieindtag - hjælp mig!
Hej Xenia

Dit basalstofskifte er det energiforbrug, du har for at vedligeholde den krop du har uden at du gør noget. Jo mere du rør dig, jo flere kalorier skal der til for at vedligeholde din krop. Eftersom du gerne vil tale dig, skal du altså ikke vedligeholde din krop, men sætte den i energiunderskud - hvor meget afhænger af, hvor meget du gerne vil tabe dig, hvor hurtigt.

Og det afhænger af, hvor meget motion du i øvrigt vil lave.

Som tommelfinderregel må du ikke gå under 1200 kcl UANSET hvor meget du så gerne vil tabe dig, men så langt skal du sikkert slet ikke ned!

Hvis du nu taster dine tal ind her på siden i din profil, og samtidig indtaster et mål, så kommer der en udregning for, hvor stort dit kalorieunderskud skal være for at nå det mål du har sat inden for den tid, du har bestemt.

Hvis du gør det, kan du også overskue, om dit mål er realistisk OG du kan løbende finde ud af, om du fx er nødt til at bevæge dig lidt mere.

Jeg ved ikke, hvor klart, det var?
15 år29. oktober 2009 kl. 22:14
Så vidt jeg ved så er basalstofskiftet det man forbrænder hvis man ligger ned en hel dag uden at bevæge sig og kroppen kun skal vedligeholde organer osv. Man må IKKE spise mindre end ens basalstofskifte, dvs. hvis dit basalstofskifte er 1803, så skal du spise 1803kcal hver dag. Hvis du spiser mindre end det, nedbryder du knogler, muskler, organer, får tyndt hår og negle osv.

Du kan sagtens tabe dig over 500g om ugen ved at spise 1803kcal, hvis dit stofskifte virkelig er så højt som 2524. Så er du i dagligt underskud på 724kcal og efter en uge cirka 5000kcal hvilket er over et halvt kilo.
15 år30. oktober 2009 kl. 06:45
Jeg synes nemlig også at have hørt det med at man ikke måtte spise under basalstofskiftet. Samtidigt har jeg bare læst flere steder at man mindst skal have 1200 kcal - men det gælder så nok kun for folk, der vejer en del mindre end jeg?! Jeg synes bare umiddelbart at 1800 kan virke som meget. Men måske spiser jeg bare 'for' fedtfattigt?!
15 år30. oktober 2009 kl. 11:07
Har fået fornemmelsen af at de 1200 kcal er baseret på en gennemsnits kvindes basal stofskifte. Altså en kvinde på 160cm og 50kg. Så der virker da meget realistisk at os der vejer mere har et højere minimum kalorie forbrug.

Jeg er 162 cm og vejer 67 kg og mit basal forbrug ligger på ca 1400 kcal (og inde på den hjemmeside du har opgivet skal jeg have 1385 kcal som minimum.) så det er vel ikke urealistisk at en kvinde på 180cm og på 93 kg har et på omkring 1800 kcal.

Så jeg vil osse mene du skulle spise 1800 kcal om dagen og så self skære med på dit kalorie indtag som du taber dig.
15 år30. oktober 2009 kl. 12:28
Jeg er aldeles fuldkommen enig i, at det sikkert er helt fint at skære ned til de 1800 kcl for at få et vægttab på omk et halvt kg om ugen.

Men jeg tror, man skal være opmærksom på, at det, der udregnes på siden, er et simpelt forhold mellem alder, højde og vægt, mens basalstofskiftet - hvis jeg har forstået det rigtigt - afhænger nok så meget af kropssammensætningen & iltforbrug, dvs hvor god form er man i, og hvor stor fedtfri kropsmasse har man.

Med hensyn til de 1200 kcl så har jeg forstået det på den måde, at det er den kaloriemængde, man aldrig bør gå under uanset, hvad man regner sig frem til, at ens basalstofskifte måske er. Jeg forstår det altså ikke som en vejledning til, hvor langt man skal gå ned for at tabe sig, men mere en grænse -> man skal aldrig gå længere ned.

Og det synes jeg sådan set er udmærket at få nævnt tit og ofte.
15 år30. oktober 2009 kl. 13:30
Mange tak for alle jeres svar! Umiddelbart synes jeg at 1800 lyder som meget på en normal dag. Men hvis nu jeg bare ligger mellem 1500 og 1800, ville I så ikke mene at det er fint? Så kan man jo også "spare" op til weekender og lignende?!
15 år30. oktober 2009 kl. 15:17
Ja, du kan jo altid prøve det i en tid og se hvad der sker.

Hvis du ikke føler dig sulten eller træt eller på andre måder utilpas, så kan du sikkert sagtens ligge omkring 1500.
Og så kan du jo altid se hvordan din vægt reagerer på det og justere det udfra det.
15 år30. oktober 2009 kl. 15:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...