Hej Xenia
Dit basalstofskifte er det energiforbrug, du har for at vedligeholde den krop du har uden at du gør noget. Jo mere du rør dig, jo flere kalorier skal der til for at vedligeholde din krop. Eftersom du gerne vil tale dig, skal du altså ikke vedligeholde din krop, men sætte den i energiunderskud - hvor meget afhænger af, hvor meget du gerne vil tabe dig, hvor hurtigt.
Og det afhænger af, hvor meget motion du i øvrigt vil lave.
Som tommelfinderregel må du ikke gå under 1200 kcl UANSET hvor meget du så gerne vil tabe dig, men så langt skal du sikkert slet ikke ned!
Hvis du nu taster dine tal ind her på siden i din profil, og samtidig indtaster et mål, så kommer der en udregning for, hvor stort dit kalorieunderskud skal være for at nå det mål du har sat inden for den tid, du har bestemt.
Hvis du gør det, kan du også overskue, om dit mål er realistisk OG du kan løbende finde ud af, om du fx er nødt til at bevæge dig lidt mere.
Jeg ved ikke, hvor klart, det var?
#2 af Sannew (slettet)
Jeg har nu rodet rundt i det med basalstofskifte, total energibehov og kalorieindtag i et stykke tid, og har nu besluttet at jeg bliver nødt til at få det afklaret.
Jeg er 19 år gammel, ca 1,80 høj og vejer omkring 93. Hvis jeg bruger basalstofskifteudregneren på denne hjemmeside: kalorie-let.dk er mit basalstofskifte 1803 og det samlede energibehov 2524. Vil det så sige at jeg skal spise under 1803, under 2524, lige præcist 1803 eller bare et eller andet sted mellem 1803-2524. Jeg vil gerne tabe i hvert fald et halvt kilo om ugen. Samtidigt skal det nok lige siges at jeg træner en-to timer hver anden dag - rundt regnet.
Som I muligvist kan høre, har jeg meget brug for hjælp. Så på forhånd tak!